
Response to Eduardo Porter’s Article in the  NY Times 
About 100% Renewable Energy 
   
By Mark Z. Jacobson  
Stanford University 
Jacobson@stanford.edu 
July 4, 2017 
 
This is a response to Eduardo Porter’s article in the New York Times of June 20, 2017, 
entitled, “Fisticuffs Over the Route to a Clean Energy Future” 
(https://www.nytimes.com/2017/06/20/business/energy-environment/renewable-energy-
national-academy-matt-jacobson.html).  
 
Porter’s article described a paper published in the Proceedings of the National Academy of 
Sciences (PNAS) by Chris Clack and coauthors on June 19, 2017 criticizing a paper 
colleagues and I authored in the same journal in 2015. Our original paper showed that the 
United States can transition to 100% clean, renewable energy in all energy sectors without 
coal, nuclear power, or biofuels. Porter makes several mistakes and omissions in his article 
that I correct here. 
 
First, Porter relies on his claim that “21 prominent scholars…took a fine comb to the 
Jacobson paper and dismantled its conclusions bit by bit.” This one sentence contains two 
falsehoods. For starters, our conclusions were not dismantled et al. Our response, which 
PNAS published as the last word by not permitting a response by Clack, concludes instead, 
“The premise and all error claims by Clack et al. about Jacobson et al. are demonstrably 
false. We reaffirm Jacobson et al.’s conclusions.”  
 
More important, Porter fails to point out that Clack and coauthors’ own disclosure published 
in their paper indicates that only 3 out of 21 coauthors performed any type of research for 
the article. The remaining 18 did no research whatsoever, merely contributing to writing the 
paper with admittedly no research contribution. Of the 3 authors who did perform research, 
one has admitted publicly, “I am not an energy expert” (see 15 minutes and 32 seconds into 
this UCLA debate, https://www.ioes.ucla.edu/event/powering-earth-2050/). 
 
Porter quotes another author, David Victor referring to our 2015 PNAS paper, as stating, “I 
thought ‘this paper is dangerous’,” despite the fact that Victor has admitted to doing no 
research for the article and despite the fact that he is neither a scientist nor an engineer but 
instead works on international policy and law. Similarly, Porter quotes another author, 
Varun Sivaram, as stating about the Clack paper, “Our paper is pretty devastating.” But, 
Sivaram has also admitted in writing that he did no research for the article. Moreover, he 
works in foreign relations, not energy science or engineering. 
 
In the meantime, our 100% clean, renewable energy peer-reviewed papers have collectively 
had over 85 researcher-coauthors and over 35 anonymous peer reviewers.  
 



Porter then mimics Clack’s false claim that “most of the scientific community represented 
on the Intergovernmental Panel on Climate Change” argues that nuclear power is necessary 
to help solve the climate problem.  
 
However, Porter is wrong. As stated in our PNAS-published response to Clack 
(http://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CombiningRenew/PNASReplyClac
k.pdf), the IPCC says the exact opposite: “Without support from governments, investments 
in new nuclear power plants are currently generally not economically attractive within 
liberalized markets,…”  I don’t intend to be harsh. But this statement was in our response, 
so Porter should never have claimed about the scientific community believing nuclear is 
necessary in the first place. 
 
Next, Porter claims that I “accused (my) critics of being shills for the fossil fuel and nuclear 
industries.” No, I do not believe any of the authors are shills (someone who is paid 
specifically to act on someone’s behalf), but I do believe most of the authors have either a 
research, advocacy, or financial conflict of interests in what they have written. For example, 
one coauthor, Sweeney, “periodically serves as a consultant or advisor to Exxon 
Corporation, ARCO, the American Petroleum Institute,…” 
(http://www.newscertified.com/experts/James-Sweeney), all of whom profit from fossil 
fuels. He has also stated unequivocally, “If we were to give up on the fossil fuels, we give 
up on both the economy and security very quickly” (see 1 hour 29 minutes into this video,  
https://www.youtube.com/watch?v=Gs5vlnfCvHw&feature=youtu.be&t=4945). 
 
Similarly, Jane Long, another co-author, is a Senior Fellow of the Breakthrough Institute, a 
pro-nuclear advocacy group. It is therefore, no surprise that several authors would criticize 
our work because of their conflict of interest in keeping fossil fuels and nuclear power on 
the table. 
 
Porter then criticizes increasing the use of underground storage in rocks, but this storage 
technology is inexpensive (less than 1/300th the cost per unit energy stored than batteries) 
and a form of district heat. Sixty percent of Denmark’s heat is from district heating using 
water rather than rocks. Underground rocks are a less-expensive substitute for water tanks. 
He also somehow thinks it is impossible to build pipes to homes when virtually every new 
home in the United States has gas and water pipes built to it. 
 
Porter further criticizes the use of more hydrogen, whereas hydrogen production from 
electricity is an advanced technology developed over 130 years ago. Porter then unduly 
criticizes the cost of capital we use and the ability of industry to use demand response to 
shift times of energy use, when these claims are clearly addressed in our PNAS reply letter  
at 
http://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CombiningRenew/PNASReplyClac
k.pdf. 
 
Porter then falsely implies that we propose to add new hydroelectric installations equivalent 
to 600 Hoover dams resulting in 100 times the flow of the Mississippi River. This analogy is 
nonsensical, since our annual energy output is not increased at all, whereas a flow rate of 



100 times that of the Mississippi would mean that we would increase annual energy output 
of hydropower by a factor of ten, which we don’t. The mistake by Porter and co-author of 
the PNAS article, Ken Caldeira, who provided this claim, is that whereas we increase the 
ability of the hydro to discharge significantly faster for some hours, we discharge much less 
during other hours in order to ensure there is zero change in the annual output. Caldeira and 
Porter tried to make it sound as if we increase the flow rate indefinitely. 
 
Regardless, an alternate solution to increasing the hydropower discharge rate is to increase 
the discharge rate of concentrated solar power (CSP) and/or to add batteries. Both methods 
results in low-cost solutions as illustrated for the United States and Canada here: 
http://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CombiningRenew/NoAddedHydro-
NorthAm.pdf. 
 
The fact that the system works with either increased hydropower discharge or increased 
CSP and batteries contradicts Porter’s quote of Clack: “The whole system falls apart 
because this (hydropower) is the last thing that is used. If you remove any of this, the model 
fails.” To the contrary, the result above demonstrates that the model works without 
increasing hydropower peak discharge, disproving the main premise of the Clack article that 
our nation’s energy can’t run 100% on wind, water, and solar power at low cost. 
 
In sum, I believe that a debate about our energy future can be constructive. But inaccurate 
statements about scientific work and amplifications of those inaccuracies by help no one. 
Had Porter read our PNAS response carefully, he would not have made the errors he did. 
Nevertheless, my colleagues and I are always seeking to improve our methods and 
calculations. Our goals are to better the quality of life of everyone by determining the best 
ways to provide clean, renewable, and reliable energy while creating jobs and improving 
people’s health and reducing costs. Hopefully others share these goals, regardless of 
political party affiliation.  
 
 
 
 


