
Note to National Review: A 100% Clean, Renewable 
Future is Alive and Well 
   
By Mark Z. Jacobson  
Stanford University 
Jacobson@stanford.edu 
July 4, 2017 
 
This is a response to Robert Bryce’s article in National Review of June 24, 2017, entitled, 
“Appalling Delusion of 100% Renewables Exposed: National Academy of Science Refutes 
Mark Jacobson’s Dream That Our Economy Can Run Exclusively on ‘Green’ Energy” 
(http://www.nationalreview.com/article/448846/100-percent-renewable-energy-dream-
delusional-nas-says).  
 
Bryce’s article describes a paper published in the Proceedings of the National Academy of 
Sciences (PNAS) by Chris Clack and coauthors on June 19, 2017 criticizing a paper 
colleagues and I authored in the same journal in 2015. Our original paper showed that the 
United States can transition to 100% clean, renewable energy in all energy sectors without 
coal, nuclear power, or biofuels. This response demonstrates that Bryce was negligent by 
not reporting our simultaneously published response in PNAS 
(http://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CombiningRenew/PNASReplyClac
k.pdf) and by inaccurately reporting the facts. 
 
First, PNAS did not “refute” our article as Bryce’s title claims. To the contrary, PNAS 
published our response to Clack equally and simultaneously, giving us the last words by not 
allowing Clack to respond to us. Our main conclusion, which PNAS published, was “The 
premise and all error claims by Clack et al. about Jacobson et al. are demonstrably false. We 
reaffirm Jacobson et al.’s conclusions.”  
 
Second, Bryce lauds the fact that the Clack et al. article had 21 coauthors. However, Clack 
and coauthors’ own disclosure as published in the author contribution section of their paper 
indicates that only 3 out of 21 coauthors performed any type of research for the article. The 
remaining 18 merely contributed to writing the paper with admittedly no research 
contribution. Of the 3 authors who did perform research, one has admitted publicly, “I am 
not an energy expert” (see 15 minutes and 32 seconds into this UCLA debate, 
https://www.ioes.ucla.edu/event/powering-earth-2050/). On the other hand, our 100% clean, 
renewable energy peer-reviewed papers have collectively had over 85 researcher-coauthors 
and over 35 anonymous peer reviewers.  
 
Third, as pointed out in our published response, there were zero mathematical modeling 
errors in our underlying model as claimed by Clack. In one instance, Clack falsely claimed 
we had a model error because he believed that a number in a table of ours was a maximum 
value when, in fact, the text clearly indicated that the number was an annual average number 
that varied in time, not a maximum number. Nowhere in the text was the word “maximum” 
used to describe that number. Thus, Clack made up out of thin air the claim that the number 



was a maximum. Clack and all coauthors were informed their claim was an error through a 
document sent to him by us through PNAS prior to publication of their article but still 
refused to correct it. One must wonder what the motivation is of authors who are informed 
of an error before it is printed yet refuse to correct it. 
 
In a second case, referred to by Bryce, Clack claimed we made a model error by mistakenly 
increasing the maximum discharge rate of hydroelectric power from reservoirs by a factor of 
10. However, Clack was told in writing 16 months earlier and a second time just before 
publication of his article that we intentionally increased the maximum discharge rate 
without increasing the annual hydropower energy output (thus no change in the amount of 
water in any reservoir). Despite Clack being told the full truth twice and all co-authors, 
once, all refused to acknowledge this information, going so far as to pretend they were not 
aware of it by publishing in their PNAS paper, “…we hope there is another explanation…” 
although all were informed before publication that there was. Why would 21 authors 
diligently cross-checking an article do this – namely claim, “we hope there is another 
explanation” when all had been informed of one? 
 
Our only mistakes were not to be clear in our original paper that we assumed an increase in 
the hydropower discharge rate while holding annual energy constant and to not account for 
the cost of the additional turbines, which we subsequently calculated as ~3% of the total 
energy cost. However, omissions in writing the article are not errors in the underlying model 
as Clack claimed. Further, the concept of adding turbines to the outside of existing 
hydropower dams to increase the maximum discharge rate while keeping annual 
hydropower energy constant was a new idea that works. The legitimate question is, what is 
the maximum discharge rate that is feasible by 2050 among all U.S. dams, not whether it is 
possible to increase the discharge rate.  
 
Regardless, an alternate solution to increasing the hydropower discharge rate is to increase 
the discharge rate of concentrated solar power (CSP) and/or adding batteries. Both methods 
results in low-cost solutions as illustrated for the United States and Canada here: 
http://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CombiningRenew/NoAddedHydro-
NorthAm.pdf. These results contradict Clack’s premise that our nation’s energy can’t run 
100% on wind, water, and solar power at low cost.  
 
Bryce further criticizes underground storage in rocks, but the storage itself is inexpensive 
(less than 1/300th the cost per unit energy stored than batteries) and a form of district heat. 
Sixty percent of Denmark’s heat is from district heating using water rather than rocks. 
Underground rocks are a less-expensive substitute for water tanks.  
 
Finally, Bryce continues to misstate the land requirements of wind. He quotes Clack as 
stating our wind turbine proposal would require 500,000 square kilometers without realizing 
that Clack’s number relies entirely on a single number from a Department of Energy study 
that makes no sense because (1) the author of the study admits he includes land for future 
project expansion and double counts land where projects overlap and (2) it suggests only 
one 3-megawatt turbine every one square kilometers, which would be a waste of windy 
land. When data from 12 actual European and Australian wind farms with multi-megawatt 



turbines that have been analyzed in detail as part of an ongoing research project by Peter 
Enevoldsen of Aarhus University and co-workers, are used, the aggregate area required is 
less than one-third of what Bryce claims. Bryce further forgets that 31% of our wind 
turbines are offshore so use zero land. 
 
In sum, debate about our energy future can be constructive and is certainly encouraged. But 
inaccurate statements about scientific work and amplifications of those inaccuracies help no 
one. Had Bryce read our PNAS response at all, he would not have made the errors he did. 
Nevertheless, my colleagues and I are always seeking to improve our methods and 
calculations. Our goals are to better the quality of life of everyone by determining the best 
ways to provide clean, renewable, and reliable energy while creating jobs and improving 
people’s health and reducing costs. Hopefully others share these goals, regardless of 
political party affiliation. 
 
 
 
 


