AMERICAN EMBASSY, TOKYO

PUBLIC AFFAIRS SECTION

OFFICE OF TRANSLATION AND MEDIA ANALYSIS

INQUIRIES:  03-3224-5360

INTERNET E-MAIL ADDRESS:  tokyoots@state.gov
DAILY SUMMARY OF JAPANESE PRESS

July  3, 2002

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INDEX:

(1)  Defense Agency is hopeful that U.S. military's false alarm of "China's missile launch" will help push missile defense forward
(2)  Some BOJ policy board members in May meeting called for additional monetary easing measures

(3)  Editorial: Government must admit existence of secret Okinawa pact as historical fact

(4)  Media – LDP and TV:  LDP's closer watch on TV programs in the wake of unfavorable conditions such as falling cabinet ratings, scandals involving senior members…; Programs videotaped once they are put on "blacklist"

(5)  NTT vs. power companies -- clash between public utilities enterprises (part 3)

(6)  Poll on Koizumi cabinet, political parties

**  There will be no Daily Summaries on July 4 & 5 – American Holidays.  **

ARTICLES:
(1)  Defense Agency is hopeful that U.S. military's false alarm of "China's missile launch" will help push missile defense forward
ASAHI  (Page 2)  (Excerpt)

July 2, 2002


A piece of intelligence that China had launched a ballistic missile at waters near Japan rocked the government on June 30 amid the World Cup final match.  The Defense Agency officially admitted yesterday that the alarm was false.  There was a false early warning from the U.S. military last November as well.  Despite that, the Defense Agency is not having a hard time dealing with such false alarms.  On the contrary, the agency plans to use the series of false alarms to propel the missile defense (MD) program forward.

● Series of false alarms

Administrative Vice Defense Minister Yasunari Ito offered the following explanation in yesterday's regular press conference:

"The agency received an early warning from the U.S. military that a missile was expected to fall in waters near Japan.  The U.S. military (later) notified us that the alarm was false."


According to an informed source, the Defense Agency central command post received the early warning from a U.S. stationary satellite above the equator at around 7:40 p.m. June 30 and forwarded it to the prime minister's official residence and the Foreign Ministry.  The agency did not receive a correction from the U.S. military until shortly before 10 p.m.


The Defense Agency employed ground radar and P-3C patrol planes to determine the missile's path and to find evidence of the fall, to no avail.  People concerned attribute the false warning to the U.S. military's system failure or to China's accidental misfiring.


A similar "incident" occurred last November.  In reaction to the U.S. military's early warning, Japan suspected that North Korea had launched a Taepodong, which turned out to be a short-range missile test-fired by South Korea.


Japan also received an early warning in 1998 when the North fired a Taepodong at Japan.  The impact area, however, is said to have shifted based on Japan's analysis.

● MD


The Defense Agency is split over how such false alarms will affect the Japan-U.S. joint technological research on missile defense.

Many think projecting ballistic missiles' paths is extremely difficult to begin with.  Some fear that false alarms will reduce public trust in the U.S. military's technological level.


At the same time, others think that given the situation where Japan is not allowed to intercept incoming missiles, even false alarms are useful for raising public awareness as well as for pushing MD forward.


There is a strong fear in Japan that missile defense constitutes the exercise of the right of collective self-defense, which is prohibited under the Japanese constitution.  Yet it is inevitable that the United States will call for a shift from "research" to "development."  "We would like to turn the stir resulting from the series of false alarms into the first milestone on the road toward public opinion in favor of active participation in [the MD project]," a senior Defense Agency official said.

(02070205st)

(2)  Some BOJ policy board members in May meeting called for additional monetary easing measures

NIHON KEIZAI  (Page 2)  (Full)

July 2, 2002


The Bank of Japan made public yesterday the minutes of a meeting on May 20-21 of its Policy Board members.  According to the minutes, some board members called for additional measures for easing the central bank's monetary policy.  A member said:  "We should continue to work out monetary easing measures for the future."


The BOJ decided unanimously in the meeting to maintain the present money-easing policy.  Some members, however, reportedly pointed out the need for working out additional credit easing measures, fearing that the economic recovery may slow down because the basis for economic recovery is weak. 


Another member, however, took a cautious stance toward further raising the target of the BOJ's cash reserves, saying, "Such an option has various uncertainties in terms of feasibility, effects and side effects."


As for negative factors, most board members paid close attention to the continuous recovery of the U.S. economy and the weak dollar trend.  Some members, expressing concerns, said, "If the U.S. dollar depreciates further it could negatively affect Japan's economy, which is still fragile."


Another member revealed the view:  "There is a possibility that the correction of the strong yen trend will continue in the medium and long term."

(02070205kn)


(3)  Editorial: Government must admit existence of secret Okinawa pact as historical fact

MAINICHI  (Page 5)  (Full)

June 29, 2002


A U.S. government document depicting Japan's decision to pick up the 4-million-dollar tab the United States was supposed to pay for having Okinawa restored to Japanese administration has been discovered.  The document compiled during the Nixon administration also describes the two governments' arrangements to tell an identical story.  The existence of a secret pact became even clearer.


The newly discovered document is different from other documents for a couple of reasons.


First, it was compiled by the National Security Council (NSC) comprising the president and other key administrative members.  It is gathered that documents produced by the NSC reflect the perception and policy steps of the president.  President Nixon was the person who reached an agreement with Prime Minister Eisaku Sato on reversion of Okinawa to Japan.  It must be viewed that [the NSC] compiled the document based on the president's perception of a series of problems.


Another factor is the timeframe in which the document was produced.  The Mainichi Shimbun is in possession of copies of 1971 Foreign Ministry telegrams that say, "(U.S. Ambassador to Japan Armin Meyer) expressed appreciation for [Japan's] concern for financial resources" and "the document must be handled as top secret."  There are similar descriptions in State Department documents that were made public in 2000 by Ryukyu University professor Masaaki Gabe.


The Foreign Ministry has explained that such exchanges occurred in the process of bilateral talks and that they did not signify the existence of a secret pact allowing Japan to shoulder [the 4 million dollars].  The document came to light despite the fact that the question of a "secret pact" was pursued at the Diet in March 1972.  The newly discovered document admits the existence of a secret pact, as was pointed out in the Diet and reported by the Mainichi Shimbun, saying, "Foreign Ministry telegrams leaked out and came to light in late March."


The document also says, "The GOJ (government of Japan) approach to this problem has been to flatly deny the existence of any classified understanding with the U.S. government on this subject, and to deny that any funds were provided to the U.S. government for this purpose.  The GOJ has requested that we follow an identical line in responding to press inquiries."  This offers a glimpse into the restlessness of the two governments in the wake of the revelation of a secret pact that drove them to political maneuvering.  Considering the fact that the document was compiled in preparation for a visit to Japan by Presidential Assistant Henry Kissinger, [the classified U.S.-GOJ understanding] was a top secret requiring the officials of the two countries to make arrangements to follow the same storyline.


In the meantime, Chief Cabinet Secretary Fukuda told the press on Thursday, "There was no such secret pact, but I will talk about it after I check on the document."  However, Foreign Minister Yoriko Kawaguchi indicated on Friday that her ministry has no intention of looking into the matter.  Does the foreign minister intend to conclude that the U.S. government document in question is false?


The government told a lie once and it probably cannot retract that lie.  The Sato administration insisted that there was no secret pact and dodged the pursuit of a secret pact by accusing the Mainichi Shimbun of eliciting a leakage of secrets -- a moral problem.


Three decades have passed since then.  The Japanese government must make public the existence of the secret pact as a "historical fact."  Only history telling facts is valuable and useful for the next generation.  A collection of records filled with lies cannot be history.


Reportedly, the Foreign Ministry in some cases does not declassify documents that are over 30 years old in consideration of relations of trust with other countries.  In contract, the United States has been declassifying government documents in succession.  Even if Japan discloses facts at this point, such will not harm the relations of trust with the United States.  The government must not distort history by putting a lid on facts.  The government must make the right decision now.

(02070105st)

 (4)  Media – LDP and TV:  LDP's closer watch on TV programs in the wake of unfavorable conditions such as falling cabinet ratings, scandals involving senior members…; Programs videotaped once they are put on "blacklist"

ASAHI  (Page 37)  (Excerpts)

June 29, 2002


The Liberal Democratic Party (LDP) headquarters has several video recorders that are set to videotape TV programs, particularly news shows.  Scandals involving senior party members, TV news stories critical of the privacy protection bill and declining approval rates for the Koizumi Cabinet have all contributed to irritating the party in power.  As a result, it is surveying more TV.  In fact, late this May TV Asahi, meeting with a strong protest [from the LDP], expressed its "regrets" to the party.

[By Keiko Takada and Jun Sato]


"Look!  Look at this!  Our president was scorched in the public broadcast media!"


Saying this in an LDP executive liaison meeting held in mid-May, Deputy Secretary General Seiichiro Murakami showed other participants a video.  The videotape was a compilation of news footage extracted from what Murakami calls "problem news stories" aired by TV Asahi during the period from April through May.  It showed three scenes:

1) Display of the names of lawmakers who did not respond to a questionnaire survey conducted by a TV program (News Station).

2) Appearance on a program of novelist Saburo Shiroyama who criticized politicians promoting the privacy protection bill by mentioning Prime Minister Junichiro Koizumi and other politicians by name (same program).

3) Display of the names and photos of lawmakers who in the Lower House Steering Committee session were opposed to the submission of a motion demanding the resignation of Lower House member Muneo Suzuki from the Diet (Super Morning).


Murakami also had in his hand a sheet of paper showing the names of legislators favoring the bill for suppressing the freedom of speech [which is the privacy protection bill] such as Junichiro Koizumi, Yasuo Fukuda and Taku Yamasaki.


"We must argue against this sort of reporting!" yelled Murakami.


Faced with frequent protests from the LDP, TV Asahi had its directors of both its news and information bureaus visit the LDP headquarters.  The LDP explained to the two directors these reasons for its objections:

1) Given the freedom of not answering a questionnaire survey, the way TV Asahi reported the survey results was unfair.

2) TV Asahi one-sidedly denounced the privacy bill by having Shiroyama appear on the program.

3) The response the LDP made at the Lower House Steering Committee was basically bound by a party decision, but TV Asahi's program commentator, pointing to opponent lawmakers, stated, "Voters in their constituencies should remember their names and faces when voting."

  The LDP officials argued all these were biased reporting.


The TV Asahi side argued against the LDP side, saying, "We asked pro-privacy protection bill supporters in the LDP, but they refused to appear on our program."  But regarding the above third objection, TV Asahi expressed "regrets," explaining this was an improper remark and negligence in making doubly sure about the news material its staff gathered.


On the following morning in the executives liaison meeting when Deputy Secretary General Nobutaka Machimura reported the results of the meeting with the TV Asahi officials, one of the meeting members encouragingly stated, "You did a good job!"

*  *  *  *  *


It was April 2000 when the LDP set up a "news program examination committee."  According to an insider source, the party's Information Research Bureau, by using five to six video recorders, videotapes the same several programs every day.


"Major news programs," said a senior party member, "particularly prime time news shows, are all videotaped.  News Station and Tetsuya Chikushi's News 23 are put on our blacklist."  "Recently popular programs called 'wide shows' have been getting influential over politics, so we also have to keep a tab on them," this member added.  


Each TV program is videotaped in real time.  In the case the party does not have a videotape of a certain program, the party buys such a tape from a TV program monitoring company in Tokyo.


According to the 2000 financial report on political funds, the party paid 5.19 million yen to that company.


Lawmakers constantly keep an eye on TV programs.  If necessary they ask Deputy Secretary General Takeshi Iwaya, the Public Relations Bureau and other relevant party offices "to lodge a protest."


"Criticism is welcome.  But criticism should be fair.  The news media are required to have morality and exercise self-discipline in reporting.  If they deviate from this rule, we raise a protest, claiming it is problematic," says Iwaya.


"Until last year we would not have taken issue with minor things.  The TV Asahi issue reflects irritation permeating in the party," says a party executive, pointing to the prevailing mood in the party.

News media worried about a possible revival of media control debate in response to media reporting on the motion seeking the resignation [of lawmaker Suzuki]; TV Asahi expressed "regrets" in meeting with protest of "biased reporting" [from LDP]


After suffering a crushing defeat in the 1998 Upper House election, the LDP established many in-house panels like one dealing with the way news stories and human rights should be reported.  A commercial broadcasting TV newscaster revealed his apprehension against a revival of the media control move, saying, "The move most escalated in the days of the Yoshiro Mori administration.  But with Koizumi coming into power, it subsided."


Early this year the rumor spread throughout the staff in a commercial broadcasting station in the Kansai area that an LDP legislator took issue with remarks made by a commentator on a program.  "Since then commentators have felt 'silent' pressure," says a senior member in the broadcasting station.


An executive of the news bureau in a Tokyo-based TV station commented:  "The TV Asahi problem could happen to us."  "From my past experience, the LDP's attack against 'News Station' signifies the yellow light.  Usually, the next step the party follows is to make a protest and then to be highly motivated to debate media control," this executive added.

(2070104ku)

(5)  NTT vs. power companies -- clash between public utilities enterprises (part 3)

ASAHI  (Page 11)  (Full)

June 13, 2002


NTT and power companies are developing offensives on each other's business turf.  This newspaper asked executives of NTT East Japan and Tokyo Electric Power Co. (TEPCO), who stand at the frontline of the clashing public utilities enterprises, about their future strategies for business management.

Sosuke Tsukiyama, executive director of TEPCO: Aim is to become one force to revitalize the telecom market


-- What made TEPCO enter the fiber-to-the-home (FTTH) business through its head office, instead of through a subsidiary?


"We have judged that using the TEPCO brand name would be more convenient in attracting many Internet service providers to use our fiber-optic networks.  If we join the market through TTNet, our subsidiary, it would alarm other carriers, for TTNet also provides Internet services."


-- The Public Management Ministry made TEPCO agree to some conditions, including splitting the accounts of the telecom business from those of the power business.  


"We have established an in-house telecom company equipped with a self-supporting accounting system in order to separate the accounts of the telecom sector from those of the power sector.  The firewall between the two sectors is also solid."


-- Now Power DoCom, a data communications service provider, jointly established by ten power companies, will merge with TTNet next year.  The move shows a glimpse of the form of the alliance power companies will forge.


"Telecom carriers affiliated with power companies cannot beat leading telecom carriers, including NTT, unless they unite their efforts.  It would be absurd if customer requests cannot be handled at one customer service center.  In that sense, Power DoCom should single-handedly handle the telecom business carried out by power utilities companies."


-- Do you think you can outdo NTT in the telecom business?


"There will occur no such situation where one side wins a complete victory and the other suffers a complete defeat.  In the FTTH business we will aim at making contracts with 300,000 households -- equivalent to 8 percent of the entire households in Tokyo.  We suppose NTT will also grab more contracts.  However, we are certain that we can become a force countering NTT to some extent."


-- Voices are being heard in the communications sector that power companies are protected with regulations and so their telecom business should be strictly regulated.


"New entries into the telecom market should be encouraged.  The logic of barring access by power companies is not acceptable.  Power companies' entry into the telecom market will activate the market by spurring competition.  Liberalization in the power business will also progress in the future."  


-- NTT is counterattacking the power industry in the power business. 


"It cannot be helped since competition policy has been introduced to the power market.  NTT is a tough rival as a power enterpriser as well.  It has forged alliances with Tokyo Gas and Osaka Gas -- both of which are our rival companies.  We cannot downplay NTT."  

(Interviewer Minoru Nagata)

Goro Yagihashi, director of NTT East Japan; Opening of electric power networks not sufficient yet


-- You presumably feel unpleasant about the power industry bolstering the telecom business.


"The dissemination of broadband access will leave room for the commercialization of various ideas.  It is good for the market to develop through friendly competition.  However, it is not possible to treat TEPCO as a newcomer like other new entrants.  Its entry into the telecom market through the head office instead of a subsidiary is a problem that cannot be overlooked."  


-- What is the problem with it?


"NTT is designated to be a dominant carrier as it has dominated local communications networks.  As a result, strict regulations are imposed on us.  NTT is mandated to make its cables available for interconnections with Internet service providers who want the wholesaling of such service.  It also has to release a tariff.  TEPCO has fiber optic networks on par with NTT's, and yet no such obligations are imposed on it."


-- Do you mean that TEPCO should be regulated on par with NTT?


"That is not what I think.  Instead, I would like to see regulations imposed on NTT lifted so that an environment for free and fair competition could be created." 


-- The alliance of power companies is taking shape on the telecom market.  What is your view on this?


"Massive facilities power companies have, including utility poles and service cables, can immediately be used for telecommunications.  Power companies are equipped with community-based sales networks, the power of business circles and ample capital, which they have earned through the monopoly of local power industries.  If ten power companies make inroads into the nationwide telecom business in cooperation, it would be a major threat."


-- NTT is launching a counterattack.


"Internal power consumption is growing due to the dissemination of broadband access.  The NTT Group is searching for ways to support itself.  However, we do not have networks to transmit power to corporate customers.  We are mandated to use power companies' networks for power transmission and distribution.  Commissions power companies charge for entrusted power transmission service are high.  The power business is not so lucrative for us.


"New common carriers have called on NTT to open its local communications cables and lower interconnection fees.  In compliance with such calls we have gradually opened our market.  The power industry is slower in opening its networks.  The liberalization of the electric power business is not sufficient yet."

(Conclusion)

(02070104yk)

(6)  Poll on Koizumi cabinet, political parties

TOKYO SHIMBUN  (Page 3)  (Full)

July 2, 2002
<Questions & Answers>

(Figures shown in percentages.  Parentheses denote results of the last survey conducted on June 1-2.)

Q:  Do you support the Koizumi cabinet?

· Yes
44.1(42.9)

· No
42.1(45.1)

· Don't know (D/K) + no answer (N/A)
13.8(12.0)

Q:  (Only for those who answered "yes" to the previous question)  What's the primary reason for your approval?  Pick only one from among those listed below.

· The prime minister is trustworthy
14.8(19.3)

· Because it's a coalition cabinet of the Liberal Democratic Party, New Komeito, and New Conservative Party
3.5(2.4)

· The prime minister has leadership
4.8(4.3)

· Something can be expected of its economic policies
3.1(6.0)

· Something can be expected of its foreign policies
1.3(1.8)

· Something can be expected of its political reforms
14.3(11.9)

· Something can be expected of its tax reforms
1.2(1.3)

· Something can be expected of its administrative reforms
8.0(6.9)

· There's no other appropriate person (for prime minister)
47.2(44.1)

· Other answers (O/A)
0.2(0.3)

· D/K + N/A
1.6(1.7)

Q:  (Only for those who answered "no")  What's the primary reason for you disapproval?  Pick only one from among those listed below.

· The prime minister is untrustworthy
11.5(9.1)

· Because it's a coalition cabinet of the Liberal Democratic Party, New Komeito, and New Conservative Party
4.2(4.9)

· The prime minister lacks leadership
15.9(19.0)

· Nothing can be expected of its economic policies
33.8(30.9)

· Nothing can be expected of its foreign policies
2.6(2.6)

· Nothing can be expected of its political reforms
14.9(16.0)

· Nothing can be expected of its tax reforms
4.9(2.6)

· Nothing can be expected of its administrative reforms
6.0(8.7)

· Don't like the prime minister's personal character
4.0(4.6)

· O/A
0.1(0.5)

· D/K + N/A
2.1(1.1)

Q:  Do you think the World Cup in soccer this time was a success?  Pick only one from among those listed below.

· Yes
80.1

· No
8.5

· Not interested
9.5

· D/K + N/A
1.9

Q:  What do you think about the fact that Japan and South Korea co-hosted the World Cup?  Pick only one from among those listed below.

· It was good
63.6

· Single hosting preferable
15.9

· Can't say which
19.0

· D/K + N/A
1.5

Q:  Do you think the co-hosting of the World Cup contributed to strengthening the relationship between Japan and South Korea?  Pick only one from among those listed below.

· Contributed very much
26.7

· Contributed somewhat
55.9

· Didn't contribute very much
10.6

· Didn't contribute at all
2.1

· D/N + N/A
4.7

Q:  Do you feel friendly toward South Korea now?  Pick only one from among those listed below.

· Feel very friendly
16.3

· Feel somewhat friendly
53.4

· Don't feel very friendly
23.6

· Don't feel friendly at all
4.7

· D/N + N/A
2.0


Q:  Which political party do you support?

· Liberal Democratic Party (LDP)
28.3(33.9)

· Democratic Party of Japan (DPJ or Minshuto)
11.2(12.2)

· New Komeito (NK)
3.8(3.1)

· Liberal Party (LP or Jiyuto)
3.7(2.9)

· Japan Communist Party (JCP)
3.7(4.3)

· Social Democratic Party (SDP or Shaminto)
3.1(4.7)

· New Conservative Party (NCP or Hoshuto)

---(---)

· Independents Club (IC or Mushozoku no Kai)
---(0.5)

· Liberal Federation (LF or Jiyu Rengo)

---(---)

· Other political parties
0.1(---)

· None
41.9(35.7)

· D/K + N/A
4.2(2.7)

Method of survey:  The survey was conducted [by Kyodo News Service] over a period of two days, June 30 and July 1, on a random digit dialing (RDD) basis.  The computer-aided RDD methodology, which makes and puts out telephone numbers at random for polling, can survey those who do not have their telephone numbers listed in telephone directories.  Among those random-generated telephone numbers, those actually for household use with eligible voters totaled 1,738.  Answers were obtained from 1,032 persons.

(02070204im)

PAGE  
2

