
OXFORD 
UNIVERSITY PRESS 

Oxford University Press, Inc., publishes works that further 

Oxford University's objective of excellence 
in research, scholarship, and education. 

~~~ c 
Auckland Cape Town Dares Salaam Hong Kong Karachi 0 n t e fl ts 
Ku ala Lumpur Madrid Melbourne Mexico City Nairobi 

New Delhi Shanghai T aipei Toronto 

With offices in 

Argentina Austria Brazil Chile Czech Republic France Greece 

Guatemala Hungary Italy Japan Poland Portugal Singapore 
South Korea Switzerland Thailand Turkey Ukraine Vietnam 

Copyrig ht © 2on by Susan L. Shirk 

Published by Oxford University Press, Inc. 

198 Madison Avenue, New York, New York Joo16 

www.oup.com 

Oxford is a registered trademark of Oxford University Press 

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, 
stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by any means, 

electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise, 
without the prior perm ission of Oxford University Press. 

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data 
Changing media, changing China / edited by Susan L. Shirk. 

p. em. 
Includes bibliographical references and index. 

ISBN 978-o-19-975198-3; 978-o-19-975197-6 (pbk.) 
1. Mass media-China. 2. Mass media and culrure-China. 

I. Shirk, Susan L. 
P92.c5c5" 201o 

J02.23o9 51---<lcn 
2010012025 

'35798642 

Printed in the United Stares of America 
nn .,r;rl_f,.,..,. ..,...., .... ., .. 

Changing Media, Changing China 

Susan L. Shirk 

2. China's Emerging Public Sphere: The Impact of 

Media Commercialization, Professionalism, and the 

Internet in an Era of Transition 38 

Qj_an Gang and David Bandurski 

3· The Rise of the Business Media in China 77 

Hu Shuli 

4· Between Propaganda and Commercials: 

Chinese Television Today 91 

MiaoDi 

5· Environmental Journalism in China 115 

ZhanJiang 

6. Engineering Human Souls: The Development of 

Chinese Military Journalism and the Emerging 

Defense Media Market 128 

Tai Ming Cheung 

7· Changing Media, Changing Courts 150 

Benjamin L. Liebman 



8. What Kind of Information Does the Public Demand? 

Getting the News during the 2005 Anti-Japanese 

Protests 175 

Daniela Stockmann 

9· The Rise of Online Public Opinion and Its Political 

Impact 202 

Xiao Qj_ang 

v o. Changing Media, Changing Foreign Policy 

Susan L. Shirk 

Acknowledgments 253 

Contributors 255 

Index 259 

225 

I 

Changing Media, 
Changing China 

Susan L. Shirk 

0 VER THE PAST thirty years, the leaders of the Chinese Communist 

Party (CCP) have relinquished their monopoly over the informa­

tion reaching the public. Beginning in 1979, they allowed newspa­

pers, magazines, and television and radio stations to support themselves by 

selling advertisements and competing in the marketplace. Then in 1993, they 

funded the construction of an Internet network. The economic logic of 

these decisions was obvious: requiring mass media organizations to finance 

their operations through commercial activities would reduce the govern­

ment's burden and help modernize China's economy. And the Internet 

would help catapult the country into the ranks of technologically advanced 

nations. But less clear is whether China's leaders anticipated the profound 

political repercussions that would follow. 

This collection of essays explores how transformations in the information 

environment-stimulated by the potent combination of commercial media 

and Internet-are changing China. The essays are written by Western China 

experts, as well as by pioneering journalists and experts from China, who 

write from personal experience about how television, newspapers, magazines, 

and Web-based news sites navigate the sometimes treacherous crosscurrents 



between the market and CCP controls. Although they involve different types 

of media, the essays share common themes and subjects: the explosion of 

information made available to the public through market-oriented and 

Internet-based news sources; how people seek credible information; how the 

population-better informed than ever before-is making new demands on 

government; how officials react to these demands; the ambivalence of the 

leadership as to the benefits and risks of the free flow of information, as well 

as their instinctive and strenuous efforts to shape public opinion by control­

ling content; and the ways in which journalists and Netizens are evading and 

resisting these controls. 
Following a brief retrenchment after the Tiananmen crackdown on stu-

dent demonstrators in June 1989, the commercialization of the mass media 

picked up steam in the 199os.1 Today, newspapers, magazines, television sta­

tions, and news Web sites compete fiercely for audiences and advertising 

revenue. After half a century of being force-fed CCP propaganda and 

starved of real information about domestic and international events, the 

Chinese public has a voracious appetite for news. 
This appetite is most apparent in the growth of Internet access and the 

Web,2 which have multiplied th~ amount of information available, the vari­

ety of sources, the timeliness of the news, and the national and international 

reach of the news. China has more than 384 million Internet users, more 

than any other country, and an astounding 145 million bloggers.
3 

The most 

dramatic effect of the Internet is how fast it can spread information, which 

in turn helps skirt official censorship. Because of its speed, the Internet is 

the first place news appears; it sets the agenda for other media. Chinese 

Internet users learn almost instantaneously about events happening over­

seas and throughout China. Thanks to the major news Web sites that com­

pile articles from thousands of sources, including television, newspapers 

and magazines, and online publications like blogs, and disseminate them 

widely, a toxic waste site or corruption scandal in any Chinese city or a 

politician's speech in Tokyo or Washington becomes headline news across 

the country. Other complementary technologies, such as cell phones, 

amplify the impact of the Internet. Millions of people get news bulletins 

text messaged automatically to their cell phones. 
China is nonetheless still a long way from having a free press. As of 2008, 

score to China's Internet freedom-78 on a scale from 1 to 10o, with Ioo 

being the worst.5 The CCP continues to monitor, censor, and manufacture 

the content of the mass media-including the Web-although at a much 

higher cost and less thoroughly than before the proliferation of news 

sources. 
During President Hu Jintao's second term, which began in 2007, the 

party ramped up its efforts to manage this new information environment. 

What at first looked like temporary measures to prevent destabilizing pro­

tests in the lead-up to the 20o8 Olympics and during the twentieth anniver­

sary of the Tiananmen crackdown and other political anniversaries in 2009 

now seem to have become a permanent strategy. Apparently the CCP will 

do whatever it takes to make sure that the information reaching the public 

through the commercial media and the Internet does not inspire people to 

challenge party rule. 

Information management has become a source of serious friction in 

China's relations with the United States and other Western countries. In 

2010, Google, reacting to cyber attacks originating in China and the Chinese 

government's intensified controls over free speech on the Internet, threat­

ened to pull out of the country unless it was allowed to operate an unfiltered 

Chinese language search engine.6 (Beijing had required Google to filter out 

material the Chinese government considers politically sensitive as a condi­

tion of doing business in China.) Nine days later, Secretary of State Hillary 

Clinton, in a speech about the Internet and freedom of speech that had been 

planned before Google's announcement and that did not focus on China or 

the Google controversy, articulated Internet freedom as an explicit goal of 
American foreign policy.7 

The Chinese government was stunned and alarmed by the Google 

announcement. Google's challenge did not just sully China's international 

reputation; it also threatened to mobilize a dangerous domestic backlash. A 

senior propaganda official I interviewed expressed dismay that Google 

executives had made a high-profile threat instead of using the "good rela­

tionship" the Propaganda Department had established with company exec­

utives. A Beijing academic heard a senior official say that the government 

was treating the Google crisis as "the digital version of June 4," referring to 
the Tiana · · h" h 1 · . nmen cns1s, w 1c a most brought down Commumst Party rule 
tn 1989. 11 L .: ___ _ CC- ........ ....l ...... _... ,.,..C.-'honrPc_'O::= ..._- ...a.. _____ ;.,....:;..._ _____ ~-



of free information. Google has only a 25-30 percent share of the search 

engine business in China-the Chinese-owned Baidu has been favored by 

the government and most consumers-but Google is strongly preferred by 

the members of the highly educated urban elite.8 To prevent the contro-

part of the story is the exponential expansion of the amount of information 

available to the public and how this is changing the political game within 

China. That change is the subject of this book. 

OFFICIAL AMBIVALENCE 
versy from stirring up opposition from this influential group, the Propa­

ganda Department went to work. Overnight, the dominant opinion 

appearing on the Internet turned 18o degrees against Google and the United 
States.9 The pro-Google messages disappeared and were replaced by accu- As journalist Q!an Gang and his coauthor David Bandurski argue in chap-

sations against the U.S. government for colluding with Google to subvert ter 2, Chinese leaders have a "deep ambivalence" toward the commercial 

Chinese sovereignty through its "information imperialism," thereby creat- media and the Internet: they recognize its potential benefits as well as its 

ing suspicions that many of the new postings were bogus. The Propaganda risks. Xiao Q!ang, in chapter 9, uses the same term to describe the attitude 

Department asked respected Chinese academics to submit supportive of Chinese authorities toward the Internet. 

newspaper essays, and provided ghostwriters. Online news portals were By choosing to give up some degree of control over the media, the rulers 

required to devote space on their front pages to the government's counter- of authoritarian countries like China make a trade-off Most obviously, they 

attacks. To defend itself against the threat of a large-scale movement of gain the benefit of economic development; the market operates more effi-

Google devotees, the CCP fell back on anti-American nationalism. In ciently when people have better information. But they also are gambling 

March 2o10 Google followed through on its threat and moved its search that they will reap political benefits; that relinquishing control of the media 

engine to Hong Kong; as a result, the Chinese government and not Google will set off a dynamic that will result in the improvement of the govern-

now does the filtering. Despite the unique features of the Google case, ment's performance and ultimately, they hope, in strengthening its popular 

international as well as domestic conflicts over censorship are likely to be support. The media improve governance by providing more accurate infor-

repeated as the party struggles to shape an increasingly pluralistic informa- marion regarding the preferences of the public to policymakers. National 
tion environment. leaders also use media as a watchdog to monitor the actions of subordinate 

In her book Media Control in China, originally published in 2004 by the officials, particularly at the local level, so they can identify and try to fix 

international NGO Human Rights in China, journalist He Q!nglian problems before they provoke popular unrest. Competition from the com-

lambasts the CCP for its limits on press freedom. She describes Chinese mercia! media further drives the official media and the government itself to 

journalists as "dancing in shackles." Yet she also credits commercialization become more transparent; to preserve its credibility, the government must 

with "opening a gap in the Chinese government's control of the news release more information than it ever did before. In all these ways, the trans-

media."10 Indeed, the competition for audiences provides a strong motiva- formed media environment improves the responsiveness and transparency 

tion for the press to break a news story before the propaganda authorities of governance. Additionally, a freer press can help earn international 
· b · · d · h "d d approval can Implement a an on repornng It-an 1t as provi e an unprece- · 

dented space for protest, as was seen in the initial wave of pro-Google com- ?.0 
the other hand, surrendering control over information creates severe 

mentary. Caught between commercialization and control, journalists play a polmcal ri~ks. It puts new demands on the government that it may not be 
· d · h · · · dl d · d · able to sansfy and · t ld 1 h · cat and mouse game wuh the censors, a ynam1c t at IS VIVI y epicte m f: ' I cou revea to t e pubhc the divisions behind the 

acade of party . D" . . h 
the case studies in this book. r . umty. Imims ed control also provides an opening for 

v .. ~ - ~nr,.;.,Jh , ,-plinrmi~l1ina rnntrol of the mass media transforms the po l~Ical opposition to emerge. What most worries CCP leaders-and what 



free-flowing information is not mere paranoia; some comparative social 

science research indicates that allowing "coordination goods" like press 

freedom and civil liberties significantly reduces the odds for authoritarian 

regimes to survive in power.'' 

What is the connection between information and antigovernment col­

lectiv{( action? The more repressive a regime, the more dangerous it is to 

coordinate and engage in collective action to change that regime. Each indi­

vidual dares to participate only if the risk of participating is outweighed by 

the potential benefits. One way to minimize the risk is the anonymity 

afforded by large numbers. Standing on Tiananmen Square carrying an 

antiregime sign is an act of political suicide if you are alone. It only makes 

sense to demonstrate if you know that a crowd will turn out. 

Even before the Internet was created, news stories could create focal 

points for mobilizing mass protests. Cell phones and the Internet are even 

more useful for coordinating group action as they provide anonymity to the 

organizers and facilitate two-way communication of many to many. In April 

1999, approximately ten thousand devotees of the Falun Gong spiritual sect 

used cell phones and the Internet to secretly organize a sit-in that 

surrounded the CCP and government leadership compound in Beijing. A 

decade before, the fax machine was the communication technology that 

made it possible for students to organize pro-democracy protests in Beijing's 

Tiananmen Square and more. than 13o other cities. As the chapters in this 

book detail, in recent years a combination of newspaper reports, Internet 

communication tools, and cell phones has enabled student protests against 

Japan, demonstrations against rural land seizures, and protests against envi­

ronmentally damaging industrial projects. The political possibilities of the 

latest social networking technologies like Twitter (a homegrown Chinese 

version is FanFou), Facebook (a Chinese version is Xiaonei), or the video­

sharing program YouTube (a Chinese version is Youku) have yet to be fully 

tested in China. 12 

As Michael Suk-Young Chwe points out in his book Rational Ritual, 

media communication and other elements of culture make coordination 

possible by creating "common knowledge" that gives each person the 

knowledge that others have received the same message. 13 When all news was 

communicated through official media, it was used to mobilize support for 

CCP policies: hence, the CCP had few worries about popular opposition. 

Thomas Schelling made this point with a characteristically apt analogy: 

"The participants of a square dance may all be thoroughly dissatisfied with 

I 

the particular dances being called, but as long as the caller has the micro­

phone, nobody can dance anything else." 14 As the number and variety of 

microphones have increased, so have the force of public opinion and the 

risk of bottom-up mass action. The CCP propaganda authorities may have 

been reading Schelling: A June 2009 People's Daily commentary titled "The 

Microphone Era" says, "In this Internet era, everyone can be an information 

channel and a principal of opinion expression. A figurative comparison is 

that everybody now has a microphone in front of him."15 

Examples like the 2009 antigovernment protests in Iran and the so-called 

color revolutions in former Soviet states, as well as their own experiences, 

make Chinese politicians afraid that the free flow of information through 

the new media could threaten their rule. But it is worth considering the 

other possibility, namely, that the Internet might actually impede a success­

ful revolutionary movement because venting online is a safer option than 

taking to the streets; and the decentralized nature of online communication 

splinters movements instead of integrating them into effective revolution­

ary organizations.16 Nevertheless, China's leaders are too nervous to risk 

completely ceding control of information. 

MASS MEDIA IN TOTALITARIAN CHINA 

In the prereform era, China had no journalism as we know it, only propa­

ganda. Highly conscious of public opinion, the CCP devoted a huge amount 

of resources to managing popular views of all issues. 17 In CCP lingo, the 

media were called the "throat and tongue" of the party; their sole purpose 

was to mobilize public support by acting as loudspeakers for CCP policies.18 

The Chinese public received all of its highly homogenous information from 

a small number of officially controlled sources. 

As of 1979, there were only sixty-nine newspapers in the entire country, 

all run by the party and government.19 The standard template consisted of 

photos and headlines glorifying local and national leaders on the front 

page, and invariably positive reports written in formulaic, ideological prose 

inside. Local news stories of interest such as fires or crimes were almost 

never reported. What little foreign news was provided had to be based on 

the dispatches of the government's Xinhua News Agency. People read 

the People's Daily and other official newspapers in the morning at work­

offices and factories were required to have subscriptions. The 7 P.M. news on 



China Central Television (CCTV) simply rehashed what had been in the 

People's Daily.20 Newspaper editorials and commentaries were read aloud by 

strident voices over ubiquitous radio loudspeakers and then used as materi­

als for obligatory political study sessions in the workplace. 
A steady diet of propaganda depoliticized the public. As political scien­

tist lthiel de Sola Pool observed, "When regimes impose daily propaganda 

in large doses, people stop listening."21 CCP members, government officials, 

and politically sophisticated intellectuals, however, had to remain attentive. 

To get the information they needed to do their jobs-and to survive during 

the campaigns to criticize individuals who had made ideological mistakes 

that periodically swept through the bureaucracies-the elite deciphered 

the coded language of the official media by reading between the lines. 

Sometimes this esoteric communication was intended as a signal from the 

top CCP leaders to subordinates about an impending change in the official 

line.22 Kremlinology and Pekinology developed into a high art not only in 

foreign intelligence agencies, but also within Soviet and Chinese govern­

ment circles themselves. In chapter 8, Daniela Stockmann describes survey 

research that she completed which shows that government officials and peo­

ple who work with the government continue to read the official press to 

track policy trends. 
A diet consisting solely of.official propaganda left people craving trust-

worthy sources of information.23 As in all totalitarian states, a wide informa­

tion gap divided the top leaders from the public. Senior officials enjoyed 

ample access to the international media and an extensive system of internal 

intelligence gathered by news organizations and other bureaucracies (called 

neican in Chinese). But the vast majority of the public was left to rely on 

rumors picked up at the teahouse and personal observations of their neigh­

borhoods and workplaces. (In modern democracies, the information gap 

between officialdom and the public has disappeared almost entirely: U.S. 

government officials keep television sets on in their offices and learn about 

international events first from CNN, not from internal sources.) 

MEDIA REFORM 

In 1979 they were permitted to sell advertising, and in 1983 they were allowed 

to retain the profits from the sale of ads. Because people were eager for 

information and businesses wanted to advertise their products, profits were 

good and the number of publications grew rapidly. As Q!an Gang and David 

Bandurski note in chapter 2, the commercialization of the media acceler­

ated after 20oo as the government sought to strengthen Chinese media 

organizations to withstand competition from foreign media companies. 

By 2005, China published more than two thousand newspapers and nine 

thousand magazines.24 In 2003, the CCP eliminated mandatory subscrip­

tions to official newspapers and ended subsidies to all but a few such papers 

in every province. Even nationally circulated, official papers like People's 

Daily, Guangming Daily, and Economics Daily are now sold at retail stalls and 

compete for audiences. According to their editors, Guangming Daily sells 

itself as "a spiritual homeland for intellectuals"; Economics Daily markets its 

timely economic reports; and the People's Daily promotes its authorita­

tiveness. 25 

About a dozen commercial newspapers with national circulations of 

over r million readers are printed in multiple locations throughout the 

country. The southern province of Guangdong is the headquarters of the 

cutting-edge commercial media, with three newspaper groups fiercely 

competing for audiences. N anjing now has five newspapers competing for 

the evening readership. People buy the new tabloids and magazines on the 

newsstands and read them at home in the evening. 

Though almost all of these commercial publications are part of media 

groups led by party or government newspapers, they look and sound com­

pletely different. In contrast to the stilted and formulaic language of official 

publications, the language of the commercial press is lively and colloquial. 

Because of this difference in style, people are more apt to believe that the 

content of commercial media is true. Daniela Stockmann's research shows 

that consumers seek out commercial publications because they consider 

them more credible than their counterparts from the official media. Accord­

ing to her research, even in Beijing, which has a particularly large propor-

tion of government employees, only about 36 percent of residents read 

official papers such as the People's Daily, the rest read only semiofficial or 
commercialized papers. 

. . · h 1 8 th structure of Chinese media changed. Advertisers and many of the commercial media groups target young and 
Begmmng m t e ear Y 19 os, e . middle-a d · 

· d t 1 vr·s1· 0 n stations received cuts in therr gov- ge urbamtes who are well-educated, affluent consumers. But Newspapers, magazmes, an e e publi · 
· . CatiOnS ISO elL tO d_ifferf'ntiMf' thPm~P]vp~ ~mel ~nnP~] til ~nPrific 



audiences. The Guangdong-based publications use domestic muckraking 

to attract a business-oriented, cosmopolitan audience. Because they push 

the limits on domestic political reporting-their editors are fired and 

replaced frequently-they have built an audience of liberal-minded read­

ers outside Guangdong Province. According to its editors, Southern Weekend 

(Nanfang Zhoumo), published by the Nanfang Daily group under the Guang­

dong Communist Party Committee, considered one of the most critical and 

politically influential commercial newspapers, has a larger news bureau and 

greater circulation in politically charged Beijing than it does in southern 

China.
26 

The Communist Youth League's popular national newspaper, 

China Youth Journal, has been a commercial success because it appeals to 

China's yuppies, the style-conscious younger generation with money to 

spend. The national foreign affairs newspaper, Global Times, tries to attract 

the same demographic by its often sensational nationalistic reporting of 
international affairs, as I discuss in chapter ro. 

Media based out of Shanghai, the journalistic capital of China before the 

communist victory in 1949, are comparatively "very dull and quiet," accord­

ing to Chinese media critics. The cause they cite is that the city's govern­

ment has been slow to relinquish control.27 Shanghai audiences prefer 

Southern Weekend, Global Times, and Nanjing's Yangtze Evening News to Shang­

hai-based papers, and Hunan television to their local stations.28 

Journalists now think of thems~lves as professionals instead of as agents 

Jf the government. Along with all the other changes referred to above, this 

role change began in the late 197os. Chinese journalists started to travel, 

;rudy abroad, and encounter "real" journalists. The crusading former editor 

n chief of the magazine Caijing (Finance and Economy) and author of chapter 

,, Hu Shuli, recalls that before commercialization, "the news media were 

·egarded as a government organization rather than a watchdog, and those 

vho worked with news organizations sounded more like officials than pro­

essional journalists. [But] our teachers .. . encouraged us to pursue careers 

1S professional journalists."29 Media organizations now compete for the best 

·oung talent, and outstanding journalists have been able to bid up their 

alaries by changing jobs frequently. Newspapers and magazines are also 

ecruiting and offering high salaries to bloggers who have attracted large 

)llowings. Yet most journalists still receive low base salaries and are paid by 

~e article, which makes them susceptible to corruption. Corruption ranges 

~om small transportation subsidies and "honoraria" provided to reporters 

H coverage of government and corporate news conferences to outright 

corporate bribery for positive reporting and extortion of corporations by 

journalists threatening to write damaging exposes (see chapter 3). Establish­

ing professional journalistic ethics is as difficult in China's Wild West ver­

sion of early capitalism as it was in other countries at a similar stage of 

development. 

Some journalists also have crossed over to political advocacy. In one 

unprecedented collective act, the national Economic Observer and twelve 

regional newspapers in March 2o1o published a sharply worded joint edito­

rial calling on China's legislature, the National People's Congress, to abol­

ish the system of household residential permits ( hukou) that forces migrants 

from the countryside to live as second-class citizens in the cities.30 The 

authorities banned dissemination and discussion of the editorial but only 

after it had received wide distribution. At the legislative session, govern­

ment leaders proposed some reforms of the hukou system, but not its aboli­

tion as demanded by the editorial. 

MEDIA FREEDOM AND GOVERNMENT CONTROL 

All authoritarian governments face hard choices about how much effort and 

resources to invest in controlling various forms of media. In China, as in 

many other nondemocracies, television is the most tightly controlled. As 

Chinese television expert Miao Di explains in chapter 4, "because of televi­

sion's great influence on the public today-it is the most important source 

of information for the majority of the population, reaching widely into 

rural as well as urban areas-it remains the most tightly controlled type 

of medium in China by propaganda departments at all administrative 

levels." All television stations are owned by national, provincial, municipal 

or county governments and used for propaganda purposes. Yet television 

producers must pay attention to ratings and audiences if they want to earn 

advertising revenue. As Miao Di puts it, "television today is like a double­

gendered rooster: propaganda departments want it to crow while finance 

departments want it to lay eggs." The way most television producers recon­

cile these competing objectives is to "produce leisurely and 'harmless' 

entertainment programs," not hard news or commentary programs. Yet 

exceptions exist; Hunan television has found a niche with a lively nightly 

news show that eliminates the anchor and is reported directly by no-necktie 

journalists. 



~-- -- ~ -~ VULL ,~cv UlC' Ult:Ula marKet by 
requiring every publication (including news Web sites with original content) to 

have a license and by limiting the number of licenses. Only a handful of 

newspapers, magazines, and news Web sites are completely independent and 

privately financed. The rest may have some private financing but remain as 

part of media groups headed by an official publication and subordinate to a 

government or CCP entity that is responsible for the news content and 

appoints the chief editors. The chief editor of Global Times, appointed by the 

editors and CCP committee of People's Daily, acknowledged this in my inter­

view with him: "If we veer too far away from the general direction of the 

upper level, I will get fired. I know that." However, there is a degree of varia­

tion. For example, magazines are somewhat more loosely controlled than 

newspapers, presumably because they appear less frequently and have smaller 

readerships. Additionally, newspapers focusing on economics and business 

appear to be allowed wider latitude in what they can safely report. 

The publication that set a new standard for bold muckraking journalism 

is Cai;i"ng (Finance and Economics), a privately financed independent biweekly 

business magazine with a relatively small, elite readership. In chapter 3, 

former Cazji"ng editor in chief Hu Shuli explains that "the Chinese govern­

ment's control of the economic news arena, both in terms of licensing and 

supervision, has been relatively loose when compared with control over 

other news . .. [so much so that] even in the aftermath of the Tiananmen 

Square event of 1989, economic news was little affected by censorship, while 

all other kinds of news were strictly monitored and controlled." Her analy­

sis of the emergence of financial journalism in China recognizes the path­

breaking role of private entrepren·eurs and professional journalists, but also 

::redits the "reform-minded economic officials" who appreciate the impor­

:ance of a free flow of information for the effective functioning of a market 

!conomy. She notes that these economic officials didn't call out the CCP 

>ropaganda Department even when Cai;i"ng broke an embarrassing scandal 

>bout the Bank of China's IPO in Hong Kong at the very time when the 

.Jational People's Congress was holding its annual meeting; this is consid­

red a politically sensitive period during which the propaganda authorities 

sually ban all bad news. Evan Osnos, in his New Yorker profile of Hu Shuli, 

bserves that the differences among senior officials on media policy may 

rotect Cai;i"ng;, the magazine "had gone so far already that conservative 

ranches of the government could no longer be sure which other officials 
rpported it."31 

>a11ging Media, Changi11g Chiua 

In 2oro, Hu Shuli and most of the staff of Cai;ing resigned in a conflict 

with the magazine's owners over editorial control and established Caixin 

Media, which publishes a weekly news magazine (Century Weekly), a monthly 

economic review (China Reform), and a Web site (Caing.com). Caixin is 

the first media organization in China to establish a Board of Trustees to 

safeguard its journalistic integrity. Cai;ing, its reputation damaged by the 

mass exodus of its journalists, is seeking to recoup by publishing exciting 

stories such as one that urged that Hubei governor Li Hongzhong be fired 

if he failed to apologize for ripping a journalist's tape recorder out of her 

hand when she challenged him at a press conference with a question he 

didn't like.32 The heated competition between the two media groups is likely 

to drive them to venture beyond business journalism with taboo-breaking 

stories that test the tolerance of the government. 
Although China's leaders have embraced the Internet as a necessary ele­

ment of the information infrastructure for a modern economy, as the size of 

the online public has grown, they have invested more and more heavily in 

controlling online content and containing its powerful potential to mobilize 

political opposition. The Internet offers individuals the means to learn about 

fast-breaking events inside and outside China, to write and disseminate their 

own commentaries, and to coordinate collective action like petitions, boy­

cotts, and protests. The concept of the Netizen ( wangmin) is laden with polit­

ical meaning in a system lacking other forms of democratic participation.33 As 

Xiao Qiang, the UC Berkeley-based editor of China Digital Times, observes in 

chapter 9, "The role of the Internet as a communications tool is especially 

meaningful in China where citizens previously had little to no opportunity 

for unconstrained public self-expression or access to free and uncensored 

information. Furthermore, these newfound freedoms have developed in spite 

of stringent government efforts to control the medium." 
From the standpoint of the CCP leaders, the Internet is the most potent 

media threat. Young and well-educated city dwellers, whose loyalty is cru­

cial for the survival of CCP rule, flock to the Internet for information, 

including information from abroad. 34 That is why the CCP reacted so 

defensively to the Google showdown and firmly refuses to permit unfiltered 

searches. Additionally, the Internet's capability for many-to-many two-way 

communication facilitates the coordination of collective action around the 

common knowledge of online information. There is no way for CCP lead­

ers to predict whether virtual activism will serve as a harmless outlet for 

venting or a means to mobilize antigovernment protests in the street. 

Changing Media, Changi1zg Chi11a 13 



Government controls include the "Great Firewall," which can block 

entire sites located abroad and inside China and ingenious technological 

methods to filter and inhibit searches for keywords considered subversive. 

But as Xiao Qiang notes in chapter 9, "the government's primary strategy is 

to hold Internet service providers and access providers responsible for the 

behavior of their customers, so business operators have little choice but to 

proactively censor content on their sites." In addition, human monitors are 
paid to manually censor content. 

Ever since the Mao Zedong era, the methods used by CCP leaders to 

inculcate political loyalty and ideological conformity have reflected an acute 

awareness that peer groups have a more powerful impact on individual atti­

tudes than authority figures. It is for this reason that every Chinese citizen was 

required to undergo regular criticism and self-criticism in small groups of 

classmates or coworkers. Today's propaganda officials are applying this insight 

to their management of the information environment created on the Internet. 

To augment its censorship methods and neutralize online critics, the CCP 

has introduced a system of paid Internet commentators called the Fifty-Cent 

Army ( wu mao daniJ. Individuals are paid approximately fifty cents in Chinese 

currency for each anonymous message they post that endorses the govern­

ment's position on controversial issues. Local propaganda and Youth League 

officials are particularly keen to adopt this technique.35 These messages create 

the impression that the tide of social opinion supports the government, put 

social and psychological pressure 'to conform on people with critical views, 

and thereby presumably reduce the possibility of antigovernment collective 

action. The July 2oo9 regulation that bans news Web sites from conducting 

online polls on current events and requires Netizens to use their real names 

when posting reactions on these sites appears to have the same aim of disrupt­

ing antigovernment common knowledge from forming on the Internet.36 

The large commercial news Web sites Sina.com, Sohu.com, and Netease. 

:om are probably the second most widely used source of information in 

::::hina after television, and the first place better-educated people go for 

heir news. These sites have agreements with almost every publication in 

:::hina (including some blogs) and many overseas news organizations that 

1llow them to compile and reproduce their content and make it available to 

nillions of readers. They are privately owned and listed on NASDAQ, but 

hey are politically compliant, behaving more or less like arms of the gov­

:rnment. To keep their privileged monopoly status, they cooperate closely 

v-ith the State Council Information Office, which sends the managers of the 

Web sites SMS text messages several times a day with "guidance" on which 

topics to avoid. The Information Office also provides a list of particularly 

independent publications that are not supposed to be featured on the front 

page. The news sites have opted to reduce their political risks by posting 

only hard news material that has first been published elsewhere in China. 

Although they produce original content about such topics as entertainment, 

sports, and technology, they never do so with respect to news events. Fur­

thermore, with very rare exceptions, such as the 9/ II attacks, they never 

publish international media accounts of news events directly on the site. 

Despite the CCP hovering over it, the Internet constitutes the most free­

wheeling media space in China because the speed and decentralized struc­

ture of online communication present an insuperable obstacle to the censors. 

In Xiao Qiang's words from chapter 9, "When one deals with the blogo­

sphere and the whole Internet with its redundant connections, millions of 

overlapping clusters, self-organized communities, and new nodes growing in 

an explosive fashion, total control is nearly impossible." In the short time 

before a posting can be deleted by a monitor, Netizens circulate it far and 

wide so it becomes widely known. For example, speeches from foreign lead­

ers, like President Obama's inaugural address, are carefully excerpted on 

television and in newspapers to cast China in the most positive light. Yet on 

the Internet you can find the full, unedited version if you are motivated to 

search for it. There is no longer any hope for authorities to prevent the 

possibly objectionable statements about China by politicians in Washington, 

Tokyo, or Taipei, or the cell phone videos and photographs of violent pro­

tests in Lhasa or Urumqi, from reaching and arousing reactions from the 

online public. Once news attracts attention on the Internet, the audience­

seeking commercial media are likely to pick it up as well. Xiao Qiang argues 

that "the rise of online public opinion shows that the CCP and government 

can no longer maintain absolute control of the mass media and information," 

and that the result is a "power shift in Chinese society." 

HOW ARE THE COMMERCIAL MEDIA AND INTERNET 
CHANGING CHINESE POLITICS? 

Like all politicians, Chinese leaders are concerned first and foremost about 

their own survival. A rival leader could try to oust them. A mass protest 

movement could rise up and overthrow them, especially if a rival leader 



reaches out beyond the inner circle to lead such a movement. lfleaders lose 

the support of the military, the combination of an elite split and an opposi­

tion movement could defeat them. The trauma of 1989 came close to doing 

just that. Thousands of Chinese students demonstrated in Beijing's Tianan­

men Square and over 130 other cities, and CCP leaders disagreed on how to 

handle the demonstrations. The CCP's rule might have ended had the military 

refused to obey leader Deng Xiaoping's order to use lethal force to disperse 

the demonstrators. In that same year, democracy activists brought down the 

Berlin Wall, and communist regimes in the Soviet Union and Eastern 

Europe began to crumble. No wonder that since 1989, China's leaders have 
worried that their own days in power are numbered. 

Because commercial journalism was still in its infancy and the Internet 

had not yet been built, the mass media played a more minor role in the 1989 

crisis than it has since then. During the crisis, students, frustrated by what 

they considered the biased slant of the official press, spread the word about 

their movement by giving interviews to the foreign press and sending faxes 

abroad. One market-oriented publication, the World Economic Herald, based 

in Shanghai, faced down Jiang Zemin, then the party secretary of the city, 

and published uncensored reports. The restive journalists at the People's 

Daily and other official papers, with the blessing of some liberal-minded 

officials in the Propaganda Department, reported freely on the student 

movement for a few days in l\1ay. The Communist Party leaders were 

almost as worried about the journalists' rebellion as they were about the 

students' one.37 After the crackdown, party conservatives closed down sev­

eral liberal newspapers including the World Economic Herald and blamed the 

crisis in part on the loosening controls over the press that had been intro­
duced by former leaders Zhao Ziyang and Hu Yaobang. 38 

Since Tiananmen, Chinese leaders have paid close attention to the 

destabilizing potential of the media. The formula for political survival 

that they adopted, based on their 1989 experience, focuses on three key 
tasks: 39 

• Prevent large-scale social unrest 

• Avoid public leadership splits 

• Keep the military loyal to the CCP 

The three dicta are interconnected: if the leadership group remains cohe­

sive despite the competition that inevitably arises within it, then the CCP 

and the security police can keep social unrest from spreading out of control 

and the government will survive. Unless people receive some signal of per­

mission from the top, protests will be suppr:essed or fizzle out before they 

grow politically threatening. But if the divisions among the top leaders 

come into the open as they did in 1989, people will take to the streets with 

little fear of punishment. Moreover, were the military leadership to split or 

abandon the CCP, the entire regime could collapse. 

Though commercialization of the media and growth of the Internet 

have consequences across all three dimensions, today their effects are felt 

primarily in the efforts to prevent large-scale social unrest. As the chapters 

in this book describe, the media and Internet are changing the strategic 

interactions between leaders and the public as the leaders struggle to head 

off unrest and maintain popular support. 

WATCHDOGJOURNALISM: HOW TO REACT 
WHEN THE DOG BARKS 

As noted earlier, the politicians at the top of the CCP are of two minds 

about whether the media and Internet prevent or encourage large-scale 

social unrest. On the positive side, the media and Internet provide informa­

tion on problems so that national leaders can address them before they 

cause crises. But on the negative side, the market-oriented media and Inter­

net have the subversive effect of facilitating collective action that could turn 

against CCP rule. 

The elite's extreme nervousness about potential protests makes them 

highly responsive when the media report on a problem. The pressure to 

react is much greater than it was in the prereform era when the elite relied 

entirely on confidential internal reporting within the bureaucracy to learn 

about problems on the ground. Once the media publicize an issue and the 

issue becomes common knowledge, then the government does not dare 

ignore it. 

Chinese journalists take particular pride in exposes that actually lead to 

improved governance and changes in policy. One of the earliest and best 

examples was the reporting about the 2oo3 death in detention of Sun Zhigang, 

a young college graduate who had migrated to Guangdong from his native 

Hubei Province. Q!an Gang and David Bandurski, as well as Benjamin Liebman, 

describe in chapters 2 and 7 how the initial newspaper story published by the 

Southern Metropolis Daily, a bold Guangdong commercial newspaper, circulated 



throughout the country on the major news Web sites and transformed Sun's 

death into a cause celebre that sparked an emotional outpouring online. This 

emotional outpouring in turn inspired a group of law students to take the 

issue of the detention and repatriation of migrants directly to the National 

People's Congress. Only two months after the first article, Premier Wen 

Jiabao signed a State Council order abolishing the practice of detaining 

migrants who did not carry a special identification card and shipping them 
back to their homes. 

Although such instances of actual change in policy are rare, public apol­

ogies by high-level officials in response to media criticism are becoming 

more common. In 2oo1, Premier Zhu Rongji became the first PRC leader to 

apologize to the public for a cover-up when he took responsibility for an 

explosion that killed forty-seven children and staff in a rural school where 

the students were manufacturing fireworks. Premier Zhu initially had 

endorsed the far-fetched explanation offered by the local officials of a 

deranged suicide bomber. But when, despite a blackout of the Chinese 

media, the accounts of Hong Kong and foreign journalists who had inter­

viewed villagers by telephone spread in China over the Internet, Premier 

Zhu offered his apology in a televised press conference.40 

Premier Wen Jiabao has followed the example of his predecessor. He 

apologized for the melamine-tainted milk and infant formula that killed 

six and sickened hundreds of thqusands of babies. The massive food safety 

story was originally suppressed by propaganda authorities in the lead-up 

to the 20o8 Olympics, but the scandal was broken by the local press in 

Gansu Province and the official Xinhua News Service following the games. 

Premier Wen also apologized for the crippling snowstorms in January 2oo8 

that stranded millions of Chinese eager to get home for the Spring Festival 
break. 

To deflect blame and show how responsive it is to media revelations of 

official negligence or malfeasance, the central government also has sacked 

the senior officials implicated in such scandals. The number of such high­

profile firings or resignations has increased over the past decade with the 

growth of investigative journalism. Several good examples are described in 
this book. 

Increasingly, officials at all levels are making a conspicuous show of 

their receptiveness to online public opinion. They publicize their chats with 

Netizens. Government agencies have opened up Web sites for citizens' petitions. 

Law enforcement officers have starting inviting Netizens to provide infor-

mation for their criminal investigations. In one case, a creative local propa­

ganda official who was a former Xinhua reporter invited a number ofbloggers 

to join a commission investigating the suspicious death of a prisoner. The 

bloggers had ridiculed as implausible the police's explanation that the pris­

oner had walked into the cell wall during a blindman's bluff game among the 

prisoners; they thought police brutality must be the explanation. The debate 

died down after the commission released a report that said they knew too 

little to conclude what had happened and the provincial prosecutors 

announced the prisoner had not died during a game but had been beaten by 

another prisoner. The official proudly explained that he had defused the 

issue by showing that "public opinion on the Internet must be solved by 

means of the Internet."41 

MONITORING LOCAL OFFICIALS 

Every government needs information about how its officials are performing 

their jobs in order to effectively implement its policies. The top officials of 

China's thirty-three provinces are appointed by the CCP central leaders in 

Beijing. Yet the central leaders are continually frustrated by their inability 

to get regional officials to follow their orders. In a rapidly growing market 

economy, the old top-down bureaucratic methods of monitoring local 

officials are no longer working. Local officials benefit more by colluding 

with local businesses to promote economic growth by spending on big 

development projects than by providing such social goods as environmental 

protection, health care, education, and quality food and medicine that are 

mandated but not fully funded by the central government. Corruption at 

the local level is rampant. Yet the poor provision of social goods by corrupt 

local officials could heighten public resentment against the government and 

threaten CCP rule on the national level. 

Theoretically, there are several ways that Beijing could resolve the dilemma 

of how to oversee the performance of local officials. It could allow citizens to 

elect their own local leaders. It also could permit independent NGOs to mon­

itor the performance of local leaders. A fully autonomous court system in 

which prosecutors put corrupt officials on trial and citizens sue for the bene­

fits being denied them also would help. But CCP leaders have been too afraid 

of losing control to undertake such fundamental institutional reforms. They 

have chosen instead to rely on the mass media to serve as a fire alarm to alert 



the center to problems at lower levels.42 From their perspective, using the 

media looks like a less dangerous approach because they still license media 

outlets and appoint most of their top editors, thereby retaining some power to 

rein in errant outlets. Media revelations of local malfeasance also benefit the 

center by deflecting blame for problems away from themselves and onto local 

officials. The publicity appears to be working; surveys indicate that Chinese 

people are more critical of the performance of local officials than of central 

ones, in contrast to the pattern in American politics. 

The center's interest in using the media to monitor local officials has been 

evident since the mid-199os. CCTV, with the encouragement of the powerful 

propaganda czar Ding Guangen (see chapter 2), created a daily program 

called Focus (Jiaodian Fantan) to investigate issues at lower levels in 1994- Miao 

Di, in chapter 4, discusses Focus in some detail. The program was blessed 

with high-level political support, having been visited by three Chinese pre­

miers and praised by China's cabinet, the State Council. The show attracted 

a wide viewership and strengthened the credibility of television news over­

all. However, because local officials intervened so frequently to block exposes 

of their misdeeds, the show now has become much less hard-hitting. 

The central authorities tolerate greater press openness on the type of 

problems that, ifleft unreported and unsolved, might stir up serious popular 

dissatisfaction-in particular, problems with water and air pollution as well 

as food and medicine quality. Some national-level environmental officials 

have become adept at using media events such as, televised hearings on the 

environmental impact of important projects to mobilize public pressure on ~ 
lower-level officials to comply with centrally adopted policies that are envi­

ronmentally conscious. Veteran journalist Zhan Jiang describes the pattern 

in chapter 5, on environmental reporting: "as a general rule the center has an 

interest in receiving information that reduces the information gap between 

the center and localities regarding potentially volatile problems resulting 

from negligence by local officials." However, as he illustrates with the case 

of the Songhua River chemical spill once journalists pull the fire alarm and 

alert Beijing and the public to a crisis, then the center tries to reassert con­

trol over the media to cool off public emotions and convey an image of a 

competent government that is solving the problem. 

Recently, the central official media have been given the green light to pull 

the alarm on abuses by local officials. For years, reports have been circulating 

in the foreign human rights community and the international press about 

provincial and municipal governments that detain local citizens who have 

come to Beijing to petition central officials about their grievances with local 

officials. They lock up the petitioners in illegal detention centers ("black 

jails") on the outskirts of Beijing, ostensibly for "legal education," and then 

ship them back home. In November 2009, the official magazine Outlook 

(Liaowang) broke the story of these illegal jails and the report appeared on the 

Xinhua Web site.43 

Not surprisingly, local officials are wary of media watchdogs and do 

what they can to fence them out. As Tsinghua University journalism profes­

sor Li Xiguang has noted, "The central government, in the fight against the 

widespread corruption of the local government, encourages journalists to 

write exposes of the corruption. But the local governments are very much 

protective of themselves and of their power, so there is a conflict between 

the central government and the local government in dealing with journal­

ists."44 Censorship by provincial and local branches of the CCP Propaganda 

Department and the State Council Information Office is viewed by journal­

ists as tighter than that at the national level. The essays in this book offer 

numerous examples of local governments' blackouts of critical news stories 

and the strategies journalists and activists use to evade them. 

Ever since the 199os, regional commercial newspapers have been doing 

investigative reporting of corruption and other abuses on the part of local 

officials, but only outside their own home provinces. This practice is 

called cross-regional reporting (yidijiandu). Since all local newspapers are 

part of media groups belonging to the local government and CCP estab­

lishment, editors naturally are inhibited from biting the hand that feeds 

them. Exciting stories about the sins of other people's officials may be 

second best but are better than nothing. Reporters are willing to brave 

police harassment or violent attacks by paid thugs to get the goods on bad 

governance by officials in other places. Often they don't have to go to the 

scene to report the story. As Ben Liebman describes in chapter 7, journal­

ists blocked by local bans from writing about local malfeasance can simply 

e-mail the information to colleagues from other regions who then write 

the expose. 
Complaints from provincial and municipal officials about nosy reporters 

pushed the CCP Propaganda Department to ban the practice of cross­

regional reporting in 2004- Because the order was largely ignored, a year later 

provincial leaders raised the issue again, this time at the level of the Polit­

buro.45 Provincial leaders are a powerful group within the CCP, constituting 

the largest bloc in the Central Committee and one-quarter of the Politburo. 



The interests of these leaders incline them to favor tighter restrictions on 

investigative journalism. As a result of their complaints, cross-regional report­

ing has been restricted to stories about officials at the county level or below. 

Only national-level media dare to publish exposes of provincial and municipal 

officials, and even then they usually wait until they get wind of an official 

investigation before reporting on the case. 

Meanwhile, local officials are learning the art of spin; they hold press 

conferences and online chats with Netizens to present an appearance of 

openness and candor-for example, Chongqing Party Secretary Bo Xilai 

invited television cameras to broadcast live his negotiations with striking 
taxi drivers in 2009. 

The expansion of Internet access and the growth of the Web also make 

it increasingly difficult for local officials to enforce media blackouts on 

sensitive issues. Several chapters in this book discuss the 2oo7 case of the 

Xiamen PX chemical plant, a project ultimately defeated by the mobiliza­

tion of environmentally conscious public opinion that breached a local 

media blockade. As Xiao Q!ang tells the story (chapter 9 ), the outcome 

resulted from the "gap in control between local authorities as well as 

between local and central authorities [that] can provide a space for Neti­

zens to transmit information . . .. One of the most vocal advocates for the 

issue was the blogger Lian Yue, whose Web log was not hosted within Fuji an 

Province. Because officials out~ide Fujian, including the central govern­

ment, did not share the local government's interest in censoring news about 

the PX plant, Lian Yue was able to continue his Weblog and even get cover­

age in newspapers published outside Fujian." 

MEDIA CREDIBILITY AND GOVERNMENT 
TRANSPARENCY 

Competition from the commercial media and the Web-based media has 

created what Q!an Gang and David Bandurski call a credibility gap prob­

lem for the official media. In chapter 2, they compare the ways stories are 

covered in various kinds of newspapers, vividly illustrating that commercial 

newspapers' reporting is far more informative and reliable than that found 

in official newspapers. Readers are abandoning the official media, and their 

preference is heightened during crises that arouse their interest and moti­

vate them to search for reliable information. 

Daniela Stockmann, in chapter 8, provides new data about how people 

in China choose between ~ifferent types of news sources. They use the 

official press to get information on the government's current policy posi­

tion, but turn to the commercial media and the Internet for credible "real 

news." As she explains, it is "the perceived disassociation from the govern­

ment that lends credibility to the nonofficial media." Stockmann happened 

to be doing a survey on media usage in Beijing in spring 2oos when student 

protests against Japan erupted. This serendipity gave her the rare opportu­

nity to compare the way people use the media during normal times and 

during a crisis. What she discovered was that during a crisis, people have a 

particularly keen nose for where to find credible information. Even when 

the propaganda authorities ban reporting of protests and try to homoge­

nize coverage in all types of media, people are more likely to abandon 

official sources and turn to the commercial press and the Internet than dur­

ing normal times. 

The severe acute respiratory syndrome (SARS) epidemic in China in 

2003 is referred to by several authors as a turning point in the relations 

between the government, the media, and the public. By ordering the media 

to play down early reports of people falling ill with a mysterious disease, a 

cover-up that allowed the virus to spread and kill more people, Beijing 

deepened public skepticism about the reliability of the official media and of 

the government itself. More important, the cover-up taught the public to 

look to new sources for the true facts. The searing SARS experience also 

spurred the determination of journalists to meet people's need for accurate 

information during a crisis. 

The flight from official sources creates a serious problem for Chinese 

leaders, who need to prevent panic and antigovernment reactions during 

crises. Leaders plausibly worry that a widespread environmental or food 

safety catastrophe that angers large numbers of people about the same issue 

at the same time could snowball into a revolt against the CCP. 

Competition from the commercial media and the Web and the narrowing 

of the information gap between officials and the public forces the government 

to be more transparent to maintain its credibility. The State Council Informa­

tion Office and Tsinghua University have trained hundreds of official spokes­

people for central, provincial, and municipal government agencies to give 

press briefings. The central government launched an E-government initiative, 

and almost every government agency (including very sensitive ones like the 

Ministry of State Security) now posts information on its Web site. 



The trend toward government transparency got a major boost from the 

Regulations on Open Government Information that went into effect in 20o8. 

The regulations require officials to release information during disasters and 

emergencies and permit citizens to request the release of government infor­

mation. An activist took advantage of the opening to request budgets from 

government agencies. When in October 2009 Guangzhou released depart­

mental budgets and Shanghai refused to do so on the grounds that this 

information constituted state secrets, the media and online public went wild 

criticizing Shanghai's excuse.46 Xinhua piled on by reprinting many of the 

critiques, including a hard-hitting advocacy of transparency by China Youth: 

"It is a worldwide custom for governments to have their budgets as open 

information to the public. This is also a common sense for democratic gov­

ernance."47 A Guangzhou newspaper had been the first to break the story, 

taking pleasure in highlighting how its hometown was showing up Shang­

hai.48 A few days later, Shanghai succumbed to the tidal wave of censure and 

announced that it would release the budgetary information. 

Another major move toward transparency is happening within China's 

Xinhua News Service. Traditionally the mouthpiece of the central CCP 

Propaganda Department, Xinhua has undergone a remarkable makeover 

and emerged as a more or less genuine news organization that competes 

avidly with the commercial media and has begun to earn the respect of the 

journalistic profession. The ne.w Xinhua breaks important stories like the 

melamine-tainted baby formula scandal and, as of 20o8, has a green light 

from the CCP to report mass protests. During the 20o8 Sichuan earthquake, 

Xinhua reported casualty statistics minute by minute. Media reputations 

are hard to change, however. The public and the international media still 

doubt the accuracy of the accounting of the dead reported by Xinhua and 

the government. Activists like performance artist Ai Weiwei have shamed 

the CCP and dramatized the people's right to know by collecting and seek­

ing to publish the names of children who died in the earthquake because of 

shoddy school construction. Huang Qi and Tan Zuoren, who published 

their investigations of the earthquake victims online, were convicted of 

revealing state secrets and subversion and sent to jail for long terms. 

CCTV has been slower than Xinhua to get the message about credibil­

ity. Educated city dwellers are contemptuous of central television for its 

political docility and the poor quality of its programming. The official tele­

vision organization made itself a laughingstock in February 2009 when 

its recently built skyscraper was destroyed in a massive fire ignited by the 

company's own Chinese New Year fireworks display. The CCTV evening 

news show buried the story ?fits own fire and headlined the fires occurring 

in Australia instead; in the meantime, cell phone photos and videos of the 

flaming building taken by people standing on the sidewalk were circulating 

all over the country. In the aftermath, the head of CCTV was sacked and a 

new team of executives brought in to remake the organization as a credible 

news source. 

In chapter 7, Benjamin Liebman provides an interesting analysis of the 

way the Chinese courts are responding to the new media environment by 

what he calls a kind of"controlled transparency." To defend the integrity of 

the legal system from the pressures created by media frenzies and online 

lynch mobs, some legal reformers have called for the courts to provide more 

information about their cases. Yet by and large, judges have reacted by mov­

ing in the opposite direction. Particularly at the local level, "judges argue 

that controls on media coverage of the courts are necessary to prevent 

biased coverage that subverts courts' authority." 

It took intervention by top leader Hu Jintao in June 20o8 to lift the ban 

against media reporting of mass protests, a giant step toward transparency 

that many observers believed would never happen because the CCP would 

not want to send any signal that might encourage copycat protests. This 

breakthrough is a testament to the importance the central leaders place on 

maintaining the credibility of the CCP and the government for their own 

political survival. 

The successful experiment with information transparency during the 

May 20o8 Sichuan earthquake may have emboldened leaders to free up 

reporting of protests, too. On 2o June 20o8 Hu paid a well-publicized visit 

to People's Daily to honor the newspaper on its sixtieth anniversary, chat 

online with Netizens, and give a speech that emphasized the importance of 

the government "taking the initiative" in shaping public opinion by allow­

ing the state media like Xinhua, CCTV, and People's Daily to report breaking 

news: "We must perfect our system of news release, and improve our system 

for news reports on sudden-breaking public events, releasing authoritative 

information at the earliest moment, raising timeliness, increasing transpar­

ency, and firmly grasping the initiative in news propaganda work. In the 

struggle that followed the recent earthquake disaster, we quickly released 

information about the disaster and the relief effort ... earning high praise 

from cadres and the people, and also earning the esteem of the international 

community."49 



Just a week after Hu's speech, the first "mass incident," as the Chinese 

call protests, was reported in the official media. In Weng'an county, a remote 

region of Guizhou Province in China's southwest, tens of thousands of 

angry people demonstrated over the drowning death of a young woman. 

The police had called the death a suicide, but the relatives and friends of the 

victim claimed it actually was a rape-murder by well-connected local 

youths. The dramatic images of protesters burning the police station spread 

instantaneously across the Internet, and the story appeared shortly thereaf­

ter on the Xinhua News Service. A year later, when local protests over the 

suspicious death of a hotel waiter in Shishou City, Hubei Province, were 

not reported in the media for five days, a commentary in the online version 

of People's Daily drew the contrast with Weng'an. It quoted the Guizhou 

CCP secretary's statement, "Our commitment to information transparency 

was the most important reason for the swift settlement of the incident," 

and drew the conclusion that "information transparency helps enhance the 

government's credibility."50 

LISTENING (TOO CLOSELY?) TO PUBLIC OPINION 

China's insecure leaders pay close attention to the commercial media and 

the Internet and treat it as a reflection of what the public actually is think­

ing. Lacking elections or scit;ntific polls about public attitudes to inform 

them about citizen views, Chinese politicians in the past had to rely on 

internal reports generated by their bureaucratic hierarchies. However, now­

adays they can read citizens' views on the Internet in raw, unfiltered form. 

They also can follow trends in public opinion from articles in tabloid news­

papers and magazines that sound far more genuine than the hackneyed 

accounts they used to read in the official press. All media, including Xinhua, 

pepper their stories with online quotes from Netizens as a way of enhancing 

their journalistic credibility. Of course the new practice of planting positive 

online commentary will make it harder for government officials to draw 

accurate inferences about public opinion from online opinion. Whether 

government officials and Internet readers will discount positive comments 

as false and give credence only to the critical ones remains unclear. Each 

time the government swamps the Internet with pro-government postings, as 

it did during the Google controversy, it might alienate more people than it 

wins over. The popular blogger Han Han notes that by packing chat rooms 

Chamdtz([Media. Chamritl<l Chitza 

with paid pro-government commentary, the authorities discourage genuine 

praise for the government, because no one wants to be thought of as a mem­

ber of the Fifty-Cent Army. 51 

Chinese officials know full well that the public opinion expressed on the 

Internet is not representative of the population as a whole.52 In China as 

elsewhere, the people who speak out on the Internet are those with extreme 

points of view. Individuals with more moderate views are less eager to pub­

licize them. Posting one's opinions online carries some danger that one will 

be flagged by the CCP as a potential troublemaker, so people concerned 

about their own careers are cautious about making their views known. A 

2009 article in the official media argued that it is a mistake to draw infer­

ences about public opinion from the Internet: "online public opinion simply 

cannot be equated with the opinion of society. The online community 

cannot stand in for the public, and Internet society cannot replace public 

society. After all, those able to get online and express their opinion are still 

a special segment of the people."53 Yet it may be logical for politicians in 

authoritarian countries to pay attention to the more extreme views articu­

lated on the Internet. Democratic politicians rely on public opinion polls 

with scientifically selected representative samples because they need to 

know what the average voter thinks in order to win elections. But politicians 

in China do not worry about winning elections. Their survival depends 

instead on being attentive to the people who feel so strongly about an issue 

that they might come out on the streets to protest. The individuals who 

fulminate on the Internet are the ones more likely to take the greater risk of 

participating in, or organizing, mass protests. No wonder that, as Q!an Gang 

and David Bandurski write in chapter 2, "despite the fact that the media 

remain formally part of the party-government apparatus, CCP leaders are 

beginning to treat the media and Internet as the voice of the public and 

respond to it accordingly." 
Two of the essays in this book highlight the dangers when China's jittery 

politicians become excessively attentive to public opinion as they hear it 

through the media and the Internet. In chapter ro, I describe how nationalist 

public opinion blows back on the foreign policy process. It has become 

impossible for the Chinese government to shield the public from news 

about Japan, Taiwan, and the United States that might enflame nationalist 

passions. The media compete for audiences by publishing exciting stories 

that appeal to these passions. Based on the information they get from the 

commercial media and the Internet, Chinese foreign policymakers form the 



impression that nationalist views are intensifying and spreading. I explain 

that Chinese leaders' fear of a nationalist movement that unites various 

groups in opposition to a government perceived as too weak in the face of 

foreign pressure has historical resonance: "Mass movements that accused 

leaders of failing to defend the nation against foreign aggression brought 

down the Q!ng Dynasty in 19n and the Republic of China in 1949. China's 

current leaders make foreign policy with a close eye to nationalist criticism 

of government foreign policy in the media and on the Internet because they 

are intent on avoiding a similar fate." 

Chinese leaders' hyperresponsiveness to popular nationalism some'­

times causes them to box themselves into a corner from which it is diffi­

cult to escape. After Japanese Prime Minister Junichiro Koizumi started 

paying annual visits to the controversial Yasukuni Shrine where Japanese 

World War II veterans, including some convicted war criminals, are 

memorialized, the media and Internet backlash forced China's leaders to 

freeze all high-level diplomatic contacts with Japan for five years. As I say, 

another risk of media blowback is that it can "send policy dangerously 

off track during a crisis when the leaders' perception of an outraged 

public may drive them to make public threats that they feel they cannot 

back down from without losing their own popular support." I cite as an 

example China's conflicts with Europe and the United States over Tibet 

and the Dalai Lama following the 20o8 crisis in which the public erupted 

in anger after viewing photos and videos of violent attacks on Han Chi­

nese in Lhasa. 

Media stories about criminal justice cases, similar to stories about 

hot-button foreign policy issues, also arouse intense public interest and 

emotion. Criminal justice, like foreign policy, is a domain in which China's 

leaders are hyperresponsive, to the extent that they often allow popular 

emotions to swamp professional judgment in determining outcomes. 

In recent years, China has been swept by a craze of Internet-based vigi­

lantism called "human flesh search engine," whereby Netizens investigate 

and harass individuals, often officials, whom they believe are guilty of an 

illegal or immoral act, or have been caught in the act by means of a cell 

phone photograph or video. These online true crime dramas, which often 

involve exposing local cover-ups, captivate millions of people throughout 

the country; the stories jump from the Internet to television and print tab­

loids and back again, churning up a tidal wave of public pressure on the 

authorities. 

According to Benjamin Liebman, in ma~y cases "the media are an 

important check on official abuses, coming to the assistance of victims of 

injustice, or pressuring courts to act fairly:" But in other cases, "media 

coverage encourages CCP officials to intervene in the courts, predeter­

mining the outcome of cases and reaffirming CCP oversight of the judi­

ciary." Chapter 7 provides a number of examples in which the commercial 

media and people on the Internet mobilize, as he puts it, "populist 

demands for justice-or vengeance," which drive CCP politicians to 

order judges to impose harsher sentences on defendants and then claim 

credit for being responsive to the public's calls for justice. Such political 

interventions not only have questionable effects for procedural justice 

but also subvert the establishment of an independent judiciary. The 

courts, in turn, retaliate against media critics by means of defamation 

suits. Liebman raises the possibility that the CCP may actually benefit 

from this institutional design in which the courts and the media compete 

with one another, and the CCP keeps both from becoming completely 

independent. That is why, he concludes, "commercialization of the 

Chinese media will not necessarily lead to media freedom, and why 

media coverage of the courts will not necessarily improve the fairness of 

the Chinese legal system." 

MEDIA COVERAGE OF LEADERSHIP POLITICS 

Changes in China's media also make it more difficult for China's leaders to 

prevent the public from knowing about any differences among them selves. 

The lesson they drew from Tiananmen-and of the chaotic Cultural 

Revolution (1966-1969)-was that CCP rule can unravel once people 

outside the Politburo learn about the splits among top politicians. But in 

such a radically transformed information environment, how can they keep 

elite politics secret? 

The history of press commercialization in China and other countries 

shows that publications inevitably start to try to satisfy the demand of 

white-collar elites and the public at large for information about what is 

going on behind the curtain at the top reaches of power. As early as the mid­

seventeenth century, a publication called the Bezjlng Gazette was publishing, 

despite the objections of the emperor, information about internal debates 

stolen from the desktops of senior officials or leaked by them. 54 



So far, the leaders of the CCP have been more successful than the 

emperor at hiding their internal differences from the public. In Mao's China, 

people had to read between the lines of the formulaic coverage of leaders' 

activities and rely on the active rumor mill to figure out who stood where, 

who was ascendant, and who was in decline among the CCP leadership.55 

Not much has changed on this front. Reporting on leadership politics or 

internal deliberations remains taboo. To preserve the facade of unanimity 

and prevent any leader from reaching beyond the inner circle to mobilize 

ordinary people, all information about discussions in government and CCP 

meetings is blacked out. 

Leaks of internal deliberations are remarkably rare considering the com­

petition that inevitably occurs within any political oligarchy like China's. 

This is even more striking considering the desire of the market-oriented 

media to scoop their rivals with exciting news. The media provide hardly 

any glimpses behind the curtain. A Chinese journalist told me in an inter­

view, "Leaks about top-level decision making only go to the New York Times 

because people know the Chinese media can't publish such stories." 

One modest step toward transparency is that it is now permissible to 

report the mere fact that the Politburo held a meeting and to mention a 

couple of the general topics discussed in the meeting. People also took note 

when Xinhua reported in June 2009 that the mayor of the important south­

ern coastal city of Shenzhen had been fired for "serious disciplinary viola­

tions" (which usually means C<lrruption), although it took five days of official 

silence before the report appeared.56 

The journalists who have received the harshest punishments, including 

lengthy jail terms, are those accused of revealing state secrets by reporting 

leaks about machinations at the top. Zhao Yan, a Chinese journalist in the 

Beijing bureau of the New York Times, was imprisoned for three years 

because he was accused of obtaining information from anonymous sources 

that Jiang Zemin planned to retire from his post as head of the . Central 

Military Commission in September 2004. (According to other Chinese 

journalists, although the New York Times reported the story, Zhao Yan actu­

ally had nothing to do with acquiring the information.) Shi Tao, a journalist 

who sent an e-mail abroad revealing the instructions from the Propaganda 

Department discussed at a meeting of his newspaper, was sent to jail for ten 

years. 

Yet it is only a matter of time before leaks about elite politics will start to 

appear first on the Internet and eventually in other media as well. Chinese 

journalist Guo Yukuan of CCTV and the magazine Nanfang Chuang, in a 

speech at a media conference in China, paid tribute to famous leakers Mark 

Felt, the "Deep Throat" somce of the Watergate affair, Daniel Ellsberg, who 

released the Pentagon Papers, and Doctor Wang Xueyuan, who revealed 

exorbitant medical treatments and falsified medical records in Harbin Hos­

pital Number 2. "If we look around," he said, "almost every influential news 

report has the shadow of a deep throat behind the scene."57 Hong Kong 

newspapers, just across the border, have relied on leaks and guesswork to 

report on Beijing leadership politics for decades. How long can it be before 

such stories begin to appear in China too? To entertain a hypothetical idea, 

think about how easy it would be nowadays for a leader to reach out to a 

constituency by posting a manifesto on the Internet or granting a candid 

interview to the media. Certainly, ambitious politicians have already become 

skillful in using the media to burnish their public image. During 20ro, 

Chongqing CCP Secretary Bo Xilai gained valuable publicity by prosecut­

ing for corruption and mafia ties a large number of very senior local officials. 

His decisive actions were widely applauded in online forums, raising specu­

lation that he was campaigning for a Politburo Standing Committee slot in 

the 2012 succession. 

THE MILITARY AND THE MEDIA 

The People's Liberation Army (PLA) has been a key player in Chinese pol­

itics since before the founding of the People's Republic in 1949. Today, the 

PLA has become a formidable professional force with international reach. 

Nevertheless, China's leaders never forget that in a domestic crisis the mil­

itary also is the ultimate guarantor of CCP rule. In chapter 6, Tai Ming 

Cheung describes how CCP leaders are managing to keep the military sat­

isfied and loyal in the new media environment. 

The PLA's official media, especially the flagship Liberation Army Daily, 

has been protected from the transformations affecting the civilian media 

and remains fundamentally unchanged. It continues to operate according 

to the principle of "propaganda first, profitability second," presenting a 

"sterilized image" of the PLA to its troops and to the public. The Liberation 

Army Daily enjoys a captive audience of the PLA's 2.5 million soldiers, hav­

ing successfully resisted the government's effort to end mandatory sub­

scriptions to all military units. The civilian authorities don't dare to use the 



media, civilian or military, as a watchdog to monitor the PLA the way they 

do over local governments. The military media, moreover, push back 

against proposals to strengthen civilian control by putting the PLA under 

the government, describing the idea as a plot by "Western hostile forces" 

to separate the PLA from the CCP. 

Many Chinese outside the PLA, especially high school and college-age 

men, are fascinated by military affairs. This audience is being tapped by 

commercial magazines, many of which are published by firms in the defense 

industries. As Cheung observes, "By highlighting the technological 

advances of U.S., European, and other Asian militaries, these publications 

have helped to create public support for China's own military spending, 

which buttresses the lobbying of the defense industry." The double-digit 

annual increases in official military budgets over the past fifteen years have 

kept the PLA preoccupied with upgrading its capabilities and invested in 

the political status quo. 

THE PEOPLE'S RIGHT TO KNOW 

The chapters in this volume illustrate how the commercialization of the 

media and growth of the Internet have combined to drastically increase 

the information available to ~he Chinese people and narrow the informa­

tion gap between the government and the public. Politicians have been 

scrambling to exploit the benefits of this new information environment 

while reducing the risks of it subverting CCP rule. Different groups within 

the government undoubtedly give different weights to the benefits and 

risks, with economic officials favoring greater openness, and CCP propa­

ganda officials having a reflexive preference for control. As a result, China's 

media policies are an inconsistent amalgam of improved transparency and 

responsiveness on the one hand and huge investments in more effective 

censorship on the other.The big question is whether these policies are 

gaining the CCP greater support or generating resistance that could have 

revolutionary consequences in the future. The information explosion has 

raised people's expectations about how much information they are entitled 

to receive. Access to news about popular culture, science and technology, 

and sports through the world is wide open. The CCP itself, in its speeches 

and regulations like the one on open government information, has recog­

nized the legitimate right of the public to obtain information. Why then 

should people be deprived of knowledge about events happening in their 

own city or in the nation's ~a pi tal? 

Censorship of newspapers, magazines, and television is largely invisible, 

but censorship over the Internet is obvious. The very visible hand of the 

censor is intended to intimidate users with the omnipresent authority of the 

CCP; cartoon figures pop up to remind users that the eyes of the party are 

watching what they read and write online. But when users see a piece of 

news or a critical viewpoint suddenly disappear, followed by a flood of pro­

government postings, as occurred during the Google facedown, it reveals 

the weakness of the regime, not its strength; users know just what kinds of 

innocuous information the CCP is afraid to allow to become common 

knowledge. 

In chapter 9, Xiao Qiang argues that resentment against censorship 

is brewing: "The government's pervasive and intrusive censorship sys­

tem has generated resentment among Chinese Netizens, inspiring new 

forms of social resistance and demands for greater freedom of informa­

tion and expression." Netizens ridicule the CCP censors through clever 

jokes and spoof videos. This covert resistance subverts the moral author­

ity of the CCP. What's more, as such resistance becomes common 

knowledge it raises the likelihood of outright opposition in the future. 

A cover-up that leads to massive harm or a hardening of controls over 

the media or the Internet during a crisis might spark such opposition. 

The rallying cry of the next Chinese revolution could be "the people's 

right to know." 

Notes 

1. China had a genuinely free press for a few days in May 1989, during the Tiananmen 
demonstrations. See Andrew J. Nathan and Perry Link, The Tiananmen Papers (New York: 
Public Affairs, 2001). After the crackdown, party conservatives closed down several liberal 
newspapers-Shijie Jing;i Daobao (World Economic Herald) in Shanghai and Jing;i Xue 
Zhoubao (Economics Week()') in Beijing. They also criticized former leaders Zhao Ziyang 
and Hu Yaobang for making the mistake of loosening control over the press. See Liu 
Xiaobo, "The Tragedy of Hu Yaobang and Zhao Ziyang," Chinese Newsnet.com, March 

2oo5, www.chinesenewsnet.com/ MainNews/ Opinion/ 2oos_2_r_I9_B_S8_68.html. 
2. "Internet" refers to the network infrastructure, and "Web" refers to the World 

Wide Web, the major way of accessing information on the Internet. 



3· China Internet Network Information Center, z;th Statistical Report on the Development 
of China's Internet, January zo10, http:/ j www.cnnic.net.cn / u ploadfilesj pdf/ zo10 / I/ IS/ IOI6oo. 
pdf. 

4· Freedom House, "Freedom of the Press zoo9: Table of Global Press Freedom 
Rankings," http:/ j www.freedomhouse.orgj uploadsj fop j zoo9/ FreedomofthePresszoo9_ 
tables. pdf (accessed z3 August zoo9 ). 

5· Freedom House, "Freedom on the Net: A Global Assessment of Internet and Digital 
Media," http:/ j www.freedomhouse.orgj uploadsj specialreporrsj NerFreedomzoo9/ FOTN_ 
Charrs&Graphs.pdf (accessed z3 August zoo9 ). 

6. On IZ January zo10, Coogle's official statement was posted on its blog, http:// 
googl eb log.blogspot.com / zoio / oi / new -approach-to-china.h tml. 

7· Hillary Rodham Clinton, "Remarks on Internet Freedom," The Newseum, ZI 
January zo10, http:/ j www.state.gov / secretary/ rm/ zoio / oi / I355I9.htm. 

S. A Nature magazine survey of Chinese scientists found that over 9z percent used 
Coogle as their primary search engine. Nature, z4 February zo10, http:/ j www.narure. 
com/ na rure / newspdf / googl e_ china_su rvey. pdf. 

9· For an example of the official Chinese counterattack, see Jiao Xiang, "Coogle, 
Don't Become a Tool of Hegemony," People's Daily Online, z7 January zo10, translated 
by the China Media Project, http:/ j cmp.hku.hkj zoioj oz/ o3/ 4453/. 

Io. He Qjnglian, Media Control in China (Human Rights in China, zoo3). 
II. Bruce Bueno DeMesquita and George W Downs, "Development and Democracy," 

Foreign Affoirs, September-October zoos. 
Iz. Since zoo9, Twitter, Facebook, and YouTube have been blocked to Chinese 

Netizens. Blocking is used when the Chinese engineers have not yet invented a method 
for filtering the material, such as online videos. 

I3. Michael Suk-Young Chwe, Rational Ritual- Culture, Coordination, and Common 
Knowledge (Princeton: Princeton University Press, zoo I), p. 7· 

I4. Thomas Schelling, The Strategy of Conflict, znd ed. (Cambridge, MA: Harvard 
University Press, I9So), p. I44· 

IS. "The Microphone Era," Renmin Ribao Online, z4June zoo9, Open Source Center, 
CPPzoo9o6z571ooz3. 

16. Evgeny Morozov, "The Digital Dictatorship," Wall Street Journal, zo-z1 February 
ZOIO. 

I7. lthiel de Sola Pool, "Communication in Totalitarian Societies," in Handbook of 
Communication, ed. lthiel de Sola Pool eta!. (Chicago: Rand McNally, 1973), p. 46z. 

1S. Ibid., p. 4SS. 
I9. Benjamin L. Liebman, "Watchdog or Demagogue? The Media in China's Legal 

System," Columbia Law Review, lOS, no. I, zoos, p. 17-

zo. A Beijing taxi driver, when discussing the communist regime in North Korea in 
zoo6, said that the siruation there was identical to Mao's China: "The people are ignorant. 
They only know what their leader tells them. If he says that some other country is bad, 
then they really hate that country. They have no other way of getting information." 

zr. Pool, "Communication in Totalitarian Societies." 
zz. William E. Griffith, "Communist Esoteric Communications: Explication de 

Texte," in Handbook of Communication, ed. lthiel de Sola Pool eta!. (Chicago: Rand McNally, 
I97I), pp. 512-szo. 

z3. Pool, "Communication in Totalitarian Societies," p. 463. 

z4. Wang Guoying, "Annual Report of Newspapers in China zoos," People's Daily 

Online,s August zoos, http:/ j www.media.people.eom.cn / GB/ 40710/ 4o7I5/359554Z.html; 
and Yu Guoming, "Summary of China Media Industry Annual Report zoo4-zoos," 3o 
June zoos, http:// www.china.org.cn / chinese/ zhuanti / chuanmei/9o34S6.htm. 

zs. Xinhua News Service, I July zoo4. 
z6. An article in Southern Weekend on the territorial dispute with Japan over the 

Diaoyutai Islands by military scholar Cheng Yawen, is a good example of the more 
pragmatic approach to foreign policy typically adopted by publications in southern 
China. Cheng Yawen, "Rerum of Diaoyu Islands Is a Long Way to Go, China Should Be 

Patient, " Southern Weekend (Nanfang Zhoumo), z4 February zoos. 
27- Sitting at lunch one day with journalists from Xinmin Evening News, Shanghai's 

leading evening tabloid, and Wen Hui Baa, a national CCP paper based on Shanghai, I 
saw why. The Wen Hui Baa journalists said they knew their paper was dying and they 
hoped that it could convert to a commercially viable paper. Unforrunately, they didn't 
have a clue as to how to successfully commercialize. The Xinmin Evening News reporters 
said that whenever an issue was sensitive (mingang), the papers would just publish the 
Xinhua version of the story. They were proud that their paper had been first in Shanghai 
to report the news of the inadvertent American bombing of the Chinese Embassy in 
Belgrade, Yugoslavia, in I999· Their paper "played the issue m}!fh cookr than the 

northern [Beijing] press." 
zS. Ta Kung Pao (Hong Kong), Internet version, Io July zoo3. 
z9. "Interview: International Editor of the Year Hu Shuli," World Press Review, so, 

no. Io (October zoo3). 
30. China Daily.com, z March zo10, http:/ j www.chinadaily.com.cnj china/ zoio--o3/ oz/ 

content_95ZZioz.htm. On protests by journalists, also see Jonathan Hassid, "China's 
Contentious Journalists: Reconceprualizing the Media," Problems of Post-Communism, 55, 

no. 4 Ouly-August zooS), pp. sz-6r. 
31. Evan Osnos, "The Forbidden Zone," The New Yorker, zo July 2009, p. 55· 
32. Li Weiao and Rao Zhi, "Hubei Governor Li Hongzhong Grabs Female Reporter's 

Recorder," Cai;i.n& S March zo10, http:/ j www.caijing.com.cnj zoio-o3-oS/ uo39I93S.html 
(article removed, now redirects to Caijing homepage). Text of the article can be found at 
Legal News Net, http:/ j www.fzkx.netj NewsExpressj hotj zo1oo3/ zoioo3o9II5535·html; 
Taihu Pearl Net j;:¥/VJSJH)!i:!AAJ, http:jjnews.thmz.comj col36/ zoio/ o3/ zoio-o3-1o7I7Z66. 
html; Tianya Forum http: / j www.tianya.cn j publicforum/ content/ free / r/ rSzS4SS.Shtml 

(accessed 23 May 2010). 
33· Some Netizen activists have acrually proposed the formation of a Netizens 

political party. See John Kennedy, "China: Netizen Party Announced," http:/ / advocacy. 

globalvoicesonline.org/ zooS/ oz/ o9 / china-netizen-party-annou need/. 
34· Yongnian Zheng and Guoguang Wu, "Information Technology, Public Space, 

and Collective Action in China," Comparative Political Studies, 3S, no. 5 (June zoos), 
pp. 507-536, presents zooz-zoo4 survey data indicating that by far the highest priority 
use of Chinese Internet users is to read news. 

35· Chinese bloggers are the best source of reporting on the practice, which was 
introduced in zoo4 in Hunan Province and has spread widely since then. See China 
Digital Times, "Chinese Bloggers on the History and Influence of the 'Fifty 
Cent Party,"' http:// chinadigitaltimes.net/ zooS/ os / chinese-bloggers-on-the-history­
and-influence-of-the-fifty-cent-party f. 



36. Reported in Ta Kung Pao (Hong Kong), 1 August 2oo9, http:/ / www.dwnews.com/ 
gb/ MainNews/ Forums/ BackStage/ 20o9-7-3U6_2_33-17I.html (accessed 19 August 
2009)· 

37· Andrew]. Nathan and Perry Link, The Tiananmen Papers (New York: Public 
Affairs, 20o1). 

38. Liu Xiaobo, "The Tragedy ofHu Yaobang and Zhao Ziyang," Chinese Newsnet. 
com, March 2oo s, www.chi nesenewsnet.com /MainN ews / Opinion/ 2oo 5 _2_1_19_n_s8_68. 
html. 

39· I make this argument in my book China: Fragile Superpower (New York: Oxford 
University Press, 2oo7). 

40. "Premier Zhu Rongji Meets the Press," 15. March 2oo1, http:/ / www.gov.cn/ 
english j official / 20os-o7 / 26j content_17166.htm (accessed 21 May 201o). 

41. Financial Times, 18 July 2009. 

42. The concepts of"police patrols" and "fire alarms" as methods by which principals 
monitor agents was first suggested by Mathew McCubbins and Thomas Schwartz, 
"Congressional Oversight Overlooked: Police Patrols versus Fire Alarms," Amen·can 
:Joumal of Political Scimce, 1984, pp. 165-179. 

43· The Xinhua article, http:/ / news.xinhuaner.com j lianzheng/ 2oo9-n/ 24/ content_ 
12533816.htm (accessed 8 December 2oo9), is no longer on the Xinhua site. The original 

Liaowangarticle on the black jails can be found at http:// club.kdnet.net/ newbbs/ dispbbs. 
asp?boardid=76&id=3129734 (accessed 22 May 2010), and articles about it can be found on 

the other main news portals http/ / news.I63-Com/ o9/ m6/ oo/ sPoNIHHoooo120GR. 
html; http:/ / news.sina.com.cn/ c/ sd/ 2oo9-ll-2S/ o350I91l9578.shtml; http:/ / news.sohu.com/ 
2oo9ms/ m68443257-shtml (accessed 22 May 201o). 

44· National Public Radio, On the Media, 17 March 20o6. 

45· Propaganda officials from seventeen provinces and metropolitan areas sent a joint 
petition to the CCP Central Committee in September 2005 demanding the ending of 
cross-regional media supervision. As a result the CCP General Office issued a directive 
halting it. Zhao Yuezhi, Communication in China: Political Economy, Power and Conjlict(Lanham, 

MD: Rowman and Littlefield, 20o8), pp. 43-44; Jingrong Tong and Colin Sparks, 
"Investigative Journalism in China Today," :Joumalism Studies, 10, no. 3 (2oo9), p. 341. 

46. Searches on 31 October 2oo9 for "Shanghai Bureau of Finance claims that 
budgets are state secrets so cannot be publicized," on Baidu turned up 5,2oo separate 
results and on Coogle turned up 62,2oo results. 

47· Zhongguo Qj_ngnian, 27 October 2oo9, http:/ / news.xinhuanet.comj comments/ 
2oo9-1o/ 27/ content_12335534·htm (accessed 31 October 2009). 

48. Yangcheng Wartbao, 24 October 2oo9, http/ / www.ycwb.com/ ePaper/ ycwb/ 
html /2oo9-1o/24/content_631236.htm (accessed 31 October 2oo9). 

49· Quoted by David Bandurski, China Media Project, http:/ / cmp.hku. 
hkj 20o8/o6/ 25/ 1o79/. Bandurski has labeled this new, more active approach to the 
CCP's control of the media Control 2.0. For a full translation of Hu's speech, see 
CPP2oo8o6217o1oo1 Beijing Rmmin Ribao Online, in Chinese, 21 June 20o8. 

so. Open Source Center, CPP2oo9o62571oo23 Beijing Remnin Ribao Online, in 
Chinese, 24]une 2009, p. 5· 

51. Translated by chinaSMACK, 9 February 2o1o, http/ / www.chinasmack.com/ 
bloggers/ han-han-fifty-cent-party-must-work overtime/ ?utm_source=twitter&utm_ 
medium=shortlink&utm_campaign=shortlinks. 

52. Shirk, Chi11a: Fragile Superpower, pp. 1o2-1o3. 

53· :Jiefanyim Ribao [Peoples_ Liberation Army Daily], 1o March 2oo9, Open Source 
Center CPP2oo9o3H71ooo7. 

54- Personal communication from the late Frederick Wakeman. 

55· During the Cultural Revolution (1966-1976), the struggle between Mao and other 
top leaders came out into the open in official newspaper and magazine commentaries, 
and unofficial Red Guard publications appeared. 

56. "Shenzen Mayor Removed from Post for 'Serious Disciplinary Violations,'" Xinhua 
Net, n June 2009, http:/ / news.xinhuanet.comj english/ 2oo9-o6/ n/ content_H526o98.htm 
(accessed 2o August 2oo9). 

57· See Guo Yukuan, "Paying Respect to Deep Throat," http:/ / www.zonaeuropa. 
comj 20o6o323-r.htm (accessed August 21, 2oo9). 


