
How to Subvert Democracy:  Montesinos in Peru 
 

John McMillan and Pablo Zoido1 
 
 

April 21, 2004  
 

 
Abstract:  Which of the democratic checks and balances—opposition parties, the 
judiciary, a free press—is the most forceful?  Peru has the full set of democratic 
institutions.  In the 1990s, the secret-police chief Montesinos systematically 
undermined them all with bribes.  We quantify the checks using the bribe prices.  
Montesinos paid a television-channel owner about 100 times what he paid a judge 
or a politician.  One single television channel’s bribe was five times larger than 
the total of the opposition politicians’ bribes.  By revealed preference, the 
strongest check on the government’s power was the news media. 

 
 JEL codes:  P160, K100, L820 

 
 

Of the checks and balances that underpin any democracy, which is the most 

forceful?  Peru has in place the full set of democratic mechanisms:  a constitution, 

opposition parties, regular elections, a presidential term limit, safeguards for the 

independence of the judiciary, and a free press.  In the 1990s, Peru was run, in the name 

of President Alberto Fujimori, by its secret-police chief, Vladimiro Montesinos Torres.  

In the course of exercising power, Montesinos methodically bribed judges, politicians, 

and the news media.   

Montesinos kept meticulous records of his transactions.  He required those he 

bribed to sign contracts detailing their obligations to him.  He demanded written receipts 

for the bribes (see Figure 1).  Strikingly, he had his illicit negotiations videotaped.     

In what follows we use Montesinos’s bribe receipts and videotapes to study the 

breakdown of checks and balances.  Montesinos and Fujimori maintained the façade of 

democracy—the citizens voted, judges decided, the media reported—but they drained its 
                                                           
1   Graduate School of Business, Stanford University, Stanford, CA 94305-5015, USA; 
mcmillan_john@gsb.stanford.edu, pzoido@stanford.edu.   For comments, we thank Jonathan Bendor, 
Gerhard Casper, Peter Gourevitch, Stephen Haber, Stephen Krasner, Phillip Leslie, David McKenzie, Luis 
Moreno Ocampo, John Roberts, and Barry Weingast.  This research was supported by the Center for Global 
Business and the Economy at the Stanford Graduate School of Business, the Center for Democracy, 
Development, and the Rule of Law at the Stanford Institute for International Studies, and a 2003 John M. 
Olin Program in Law and Economics Summer Research Fellowship to Zoido. 



 2

substance.  How did they go about undermining democracy?  We discuss the workings of 

covert authoritarianism:  the negotiation and enforcement of the secret deals.   

We use the bribe prices to quantify the checks and balances.  The size of the 

bribes indicates how much Montesinos had to pay to buy off those who could have 

checked his power.  (See Tables 2, 3, and 4 below.)  The typical bribe paid to a 

television-channel owner was about a hundred times larger than that paid to a politician, 

which was somewhat larger than that paid to a judge.  One single television channel’s 

bribe was five times larger than the total of the opposition politicians’ bribes.  The 

strongest of the checks and balances on the Peruvian government’s power, by 

Montesinos’s revealed preference, was television. 

 

1.  The Montesinos Virus 

 

Democratic institutions form a system of incentives shaping and constraining the 

government’s behavior.  Most analyses of the checks and balances examine them 

separately:  elections (Maskin and Tirole, 2004), political parties (Persson et al., 1997), 

the judiciary (La Porta et al., 2004), and the news media (Besley and Prat, 2001; Djankov 

et al., 2003b).  The parts of the system interact, however.  A pair of governance 

mechanisms may be complementary, in the sense that one works better when the other is 

in place, or strengthening one increases the marginal effectiveness of the other (Milgrom 

and Roberts, 1990).  Opposition politicians are more potent, for example, the freer the 

press.  The checks and balances reinforce each other. 

 The number of countries that are democratic has jumped.  In the mid-1970s, there 

were 39 electoral democracies, with political rights and civil liberties; by 2001 there were 

104 (Diamond, 2002, p. 26).  At the same time has come an increase in the number of 

countries that are imperfectly democratic, having the form of democracy but falling short 

on the substance.  Not only Peru under Fujimori, but also countries like Russia under 

Vladimir Putin, Zimbabwe under Robert Mugabe, Malaysia under Mahathir Mohamed, 

Haiti under Jean-Bertrand Aristide, and Mexico before Ernesto Zedillo have, or had, a 

competitive authoritarian regime.  Under competitive authoritarianism, as defined by 

Levitsky and Way (2002, pp. 52-53), formal democratic institutions operate, but the 



 3

incumbent violates the rules to such an extent that “the regime fails to meet conventional 

minimum standards for democracy.”  Unlike ordinary authoritarianism, elections are 

held, and the democratic institutions give opposition forces the means to challenge the 

incumbent.  “As a result, even though democratic institutions may be badly flawed, both 

authoritarian incumbents and their opponents must take them seriously.”  Unlike true 

democracy, on the other hand, “incumbents routinely abuse state resources, deny the 

opposition adequate media coverage, harass opposition candidates and their supporters, 

and in some cases manipulate electoral results.”   

The “Montesinos virus” is a more vivid label for it, coined by the Polish journalist 

and former democracy activist Adam Michnik (2000):  “a newly discovered cancerous 

disease found most commonly in contemporary democratic states.”  With ordinary 

authoritarianism becoming harder to sustain because of globalization and new 

communications technologies, competitive authoritarianism has become more common 

around the world.  Twenty-one competitive authoritarian regimes existed as of 2001, by 

the count of Diamond (2002), all of them in developing or ex-communist countries. 

 Understanding the ways in which democratic institutions can be subverted—

where the weak points are and how the parts of the system interact with each other—

might be useful in designing governance systems elsewhere that are less corruptible.  

Montesinos’s bribes reveal which of the checks is the most expensive to undermine.   

 

2.  Lies and Videotape   

 

In 1990, Fujimori, a political novice, was elected president of Peru, a country in 

turmoil.  Economic mismanagement had brought hyperinflation and negative growth.  An 

insurgency driven by the Shining Path, a murderous band of Maoist guerillas, would by 

its end bring 69,000 deaths.2   

Fujimori appointed Montesinos his advisor and ad hoc head of the Servicio de 

Intelligencia Nacional (SIN, the national intelligence service).  Montesinos had had a 

checkered career.  Starting out as an army officer, he had been expelled from the army on 

                                                           
2   The 69,000 estimate is from the 2003 report of the government-appointed Truth and Reconciliation 
Commission (Juan Forero, “Peru Report Says 69,000 Died in 20 Years of Rebel War,” New York Times, 
August 29, 2003, p. A3).   



 4

charges of selling secret documents to the United States; then in the 1980s he had been a 

lawyer for Colombian drug dealers.  He made good use of the connections he had forged 

in his time in the military, obtaining his influence by serving as a bridge between a weak 

military and a weak president, says Peruvian political analyst Umberto Jara (2003, p. 38).  

He was “the nexus capable of uniting two weaknesses:  an army that had lost its prestige 

because of subversion and human rights violations, and a political unknown, absolutely 

solitary, without a political organization or a social base.”  According to his biographers 

Sally Bowen and Jane Holligan (2003, p. 127), Montesinos used to boast that he could 

manipulate the president, saying Fujimori “is completely malleable:  he does nothing at 

all without my knowing it.”   

 Fujimori claimed two major early successes:  ending the terrorist insurrection and 

sparking economic growth.  The Shining Path leader, Abimael Guzmán, was captured in 

1992, and then thousands of his followers.  An influx of foreign investment followed 

economic reforms, with deregulation and privatization and a successful anti-inflation 

program (bringing inflation down from 7,540 percent in 1990 to 10.5 percent in 1995:  

Marcus-Delgado and Tanaka, 2001).  As a result, whereas from 1981 to 1990 annual 

growth had averaged –1.2 percent, from 1991 to 2000 it averaged 4.0 percent.  However, 

the government became increasingly repressive.  Mario Vargas Llosa, the novelist who 

had been the losing presidential candidate in 1990, noted, “Fujimori was very popular. 

Though dirty things were going on—torture, killings and corruption—his image was of a 

strongman who would defend people against the terrorists.”3   

 An assault on democracy came in 1992, when Fujimori mounted a coup against 

his own government (autogolpe), closing the Congress and suspending the constitution.  

He decreed laws specifying harsh sentences for terrorists, trying some of them in secret 

courts with judges hooded to protect them from reprisals.  Democracy returned, at least 

superficially, with an election in 1995, which Fujimori won.  In May 2000, Fujimori won 

re-election to a third term.  In order to run, he had to persuade the Congress to override 

the presidential term limit.  The election was widely regarded as rigged. 

Just three and a half months after the election, the Fujimori government fell, after 

one of Montesinos’s videotapes was broadcast on television.  Montesinos was seen 

                                                           
3   Maya Jaggi, “Fiction and Hyper-Reality,” Guardian, March 16, 2002.   



 5

paying opposition politician Alberto Kouri US$15,000 per month to switch sides and 

support the president.  Other videotapes subsequently were broadcast, becoming Peru’s 

own distinctive form of reality television.  The tapes, which came to be called the 

vladivideos, revealed the breadth of Vladimiro Montesinos’s reach.  They showed him, 

for example, offering Alipio Montes de Oca, a Supreme Court Justice, the presidency of 

the National Elections Board plus an extra $10,000 monthly salary, medical care, and 

personal security; bribing Ernesto Gamarra, a member of a congressional committee 

investigating Montesinos’s sources of money, to direct the investigation away from 

Montesinos; and assuring the owner of Lucchetti, a Chilean pasta company, of a 

favorable judgment in a legal dispute over the construction of a factory.     

Montesinos and Fujimori fled.  Fujimori obtained asylum in Japan, from where he 

resigned the presidency by fax.  Montesinos was arrested in Venezuela, despite having 

altered his appearance with plastic surgery, and returned to Peru to be charged not only 

with corruption but also with murder, arms running, and drug dealing.  Over 1,400 

Peruvians faced criminal charges from having been in the Montesinos network. 

The total number of vladivideos remains a mystery.  Initial reports suggested 

there were about 2,000.  From jail, Montesinos claimed to have more than 30,000.  Many 

Peruvians believe that when Fujimori fled he took several hundred.  A room in Peru’s 

Congress houses more than 1,600, only a fraction of which have been made public.  

Transcripts of some are available on the Congress’s website.4  It is impossible to obtain a 

complete picture of what went on inside the SIN, but much has emerged as more videos 

have become available and the judicial process has advanced.  We collected additional 

information from journalistic, legal, and academic sources in Peru.  Our data cover events 

in the final three years of the Fujimori regime, 1998 to 2000, when Montesinos’s main 

goal was get Fujimori reelected for a third term.   

While it may seem peculiar that Montesinos videotaped meetings where he was 

the corruptor, there is logic to it.  The tapes were Montesinos’s proof of the others’ 

complicity.  He made sure the videos recorded the bribe-takers accepting his cash.  (See 

Figure 2.)  One shows Montesinos pulling wads of bills from a plastic bag and putting 

them into a briefcase.  Another shows him beginning to count the money:  “And now 

                                                           
4 Congress website:  http://200.37.159.14/SICR/diariodebates/audiovideos.NSF/indice.   



 6

comes the good stuff.  One, two, three, four, five, six.”  His counterpart said, “Here there 

is a million.  Better this other little briefcase, no?” Montesinos replied, “Which one?  No, 

no, this is great because you can close it … You can keep it as a gift.  Look:  one, two, 

three, four, five, six, seven, eight, nine, ten, a million.  One, two, three, four, five, six, 

seven, eight, nine, ten, two million.”5  Montesinos told some people he was taping their 

meetings.  On one occasion he said, “It is already filmed.”  On another, his interlocutor 

asked, “Do you have that recorded?” and he responded in the affirmative.6  In the event 

that the whole network collapsed, the tapes gave him a threat he could use against anyone 

who might turn against him.  The tapes also gave him the power to destroy the president, 

so Fujimori could not fire him.  

 

3.  The Bribes 

 

 Montesinos had various sources for his bribe money.  The SIN budget, which was 

secret and unsupervised by the Congress, increased from 1990 to 2000 by 50 or 60 times.  

By 2000, it was about $1.5 million per month, of which about a quarter went to 

operational costs, salaries, etc., leaving about $1.1 million for Montesinos to spend.  He 

was not required to justify how he spent it.  In addition, he received under-the-table sums 

via the Ministry of the Interior and the military (see Table 1).  By 2000, he was getting 

about $750,000 per month in unrecorded cash from these other government agencies.  

Further, he siphoned money from state contracts.  When he needed more, he requested 

contributions from his accomplices in arms deals and other illegal businesses.  According 

to his bookkeeper, Matilde Pinchi Pinchi, by 2000 money was flowing into the SIN at a 

rate of $8 million to $9 million per month.  Money was not short.  After Montesinos’s 

arrest, the prosecutors estimated the Fujimori regime had embezzled over $600 million.7 

 The bribe prices of politicians are in Table 2.  The politicians’ bribes are mostly 

between $5,000 and $20,000 per month.  (Compare these sums with a congressman’s 
                                                           
5 Video 1349-50 “Meeting Dr.-Crousillat-Gisela” 26 February 1999.  Jochamowitz 2002, p. 13, and Video 
1780 “Calmell-Vicente-General Delgado ” undated. Jochamowitz 2002, p. 24. 
6 Video 866 “Alex-Absalón-Luz and Dr” 15 January 1998. Jochamowitz 2002, p. 46, and Video 1312 
“Meeting Dr. – Patricio Rickets” 12 January 1998.   
7 The data on Montesinos’s money sources come from Bowen and Holligan (2003, pp. 272-273, 326-327) 
and Rospigliosi (2000, p. 201).  The $600 million figure is from 
http://www.transparency.org/pressreleases_archive/dnld/gcr_highlights.DOC 



 7

official monthly pay, which in 1995 was about $4,500 plus $4,500 for expenses:  

Pollarolo, 2001.)  One outlier is Rodriguez Aguillar, who got $50,000 per month.  

According to Montesinos, “the conversations with the lady [Rodriguez] were slower, they 

lasted more or less three weeks, because she is a difficult person, and because her 

husband, who is the mayor of Piura, was always counseling her.”  The bribe was higher 

than usual, it seems, because she was a good bargainer and because two politicians came 

for the price of one.  In addition to monthly payments, Montesinos sometimes made one-

time payments of up to $100,000, calling them campaign contributions, though since they 

came from the intelligence service they were hardly conventional campaign money.   

 Bribes went not only to opposition congressmen but also to Fujimori’s cabinet.  A 

prominent example is Federico Salas, Fujimori’s last prime minister, who confessed to 

accepting an extra salary from Montesinos of $30,000 per month.8  While it may seem 

odd that Fujimori felt a need to pay off his own allies, perhaps this came about because 

he had entered politics without a party and had to build his own.  Peru’s politics were 

driven less by ideology or policy than by distributional issues.   

 The congressmen’s deals were consummated in April and May of 2000, during 

the run-up to the presidential election.  Montesinos made an initial payment immediately 

upon signing, then monthly payments, the signing bonus usually being the same amount 

as the monthly payment.  These congressmen signed three documents:  a receipt for the 

bribe; a letter asking Fujimori to admit him or her into Fujimori’s party, Peru 2000; and, 

on congressional letterhead paper, a compromiso de honor (a promise on one’s honor, a 

gentleman’s agreement).  An example of a compromiso de honor (in English translation) 

is in Appendix 1.  Congressman Mario Gonzalez Inga agrees to switch to Peru 2000 for 

five years, the duration of a congressional term.  He promises to “act in close 

collaboration” with Montesinos, from whom he will “directly receive instructions.” 

 Bribes going to judges are in Table 3.  The sums going to judges are more 

uncertain than for politicians and the media, for our data are incomplete.  The numbers in 

the first column of bribe data in Table 3 show aggregates of an unknown number of 

payments, the frequency with which the judges were paid is unclear, though in one case, 

                                                           
8  BBC News, “Peru’s ex-PM to Face Investigation,” 12/2/00, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/1050950.stm 



 8

that of Montes de Oca, there is video evidence that he received a $10,000 payment 

monthly.9  The numbers in the second column of bribe data in Table 3 come from 

receipts such as those in Figure 1.  Our best guess is that the judges’ payments were made 

monthly, as was the case for the politicians and the news-media executives, and that the 

second column of bribe data shows monthly payments.  The judges’ bribes tend to be 

lower than the politicians’.  The bribe price for Supreme Court and Superior Court judges 

is mostly $5,000 to $10,000 per month, two or three times their official salaries.   

 Bribes of the news media are in Table 4.  The director of Expreso, a broadsheet 

newspaper, received $1 million in two payments three weeks apart, ostensibly so he 

could buy a controlling block of the company’s shares.  El Tío, a tabloid newspaper, was 

paid a reported total of $1.5 million over two years (or roughly $60,000 per month), 

under an incentive contract based on content:  $3,000 to $4,000 for a front-page headline, 

$5,000 for a full-page article, $500 for a shorter article.  Other tabloids like El Chato, El 

Chino, La Chuchi, El Mañanero, and El Diario Más, according to Conaghan (2002, p. 

118), received similar deals.   

 Among television channels, one was state-owned, Channel 7, and Montesinos had 

control over its content.  The five privately-owned television broadcasters, Channels 2, 4, 

5, 9, and 13, were bought off, as was a cable service, CCN.  One television channel alone 

was not bribed:  the other cable outlet Channel N.  Its monthly fee putting it outside the 

budget of most Peruvians, however, its viewership was only in the tens of thousands 

(Bowen and Holligan, 2003, pp. 332-37).   

 Channel 4, with the largest viewership, got $1.5 million per month in bribes.   

Channel 2 received $500,000 per month, and Channel 5 a similar sum.  The other two 

channels, with smaller viewerships, received payoffs via share purchases and other 

business deals and judicial favors.   

 The contract between Montesinos and Channel 2 is in Appendix 2 (in English 

translation).  In the contract, Montesinos purchases full control over news broadcasts for 

a monthly payment of US$500,000.  The channel agrees to allow Montesinos to review 

each day’s news programs before they air, and not to broadcast anything about 

                                                           
9   Videos 888 and 889, May 3 1998.  Jochamowitz 2002, p. 192. 



 9

presidential or congressional candidates, or any program referring “explicitly or 

implicitly to political issues,” without Montesinos’s written approval.   

 The contract is presented as a legal document.  Montesinos, who held the sole 

copy, is not named, but just called the “Contractor.”  The contract adds that this “does not 

however nullify the legal value of this document” (oddly, since it clearly has no legal 

status at all).  At the start of each month, Montesinos is to pay Channel 2 its half-million 

dollars.  At the same time, the channel is to give him a letter of credit equal to this 

amount, which he will destroy after the channel fulfils its duties.  If he is late with a 

payment he incurs a penalty of 1 percent per day, rising to 5 percent after seven days.  

Montesinos’s contractual duties include, “To do whatever else is necessary.”  If the 

channel ever fails to act as agreed, Montesinos may resolve the matter without the 

channel “having any right to complain in any way.”   

 How much did Montesinos pay in total?  The cost of bribing the politicians to get 

a majority in Congress added up to less than $300,000 per month.  The total cost of 

bribing judges (at a guess, because we do not have complete data for judges) was 

$250,000 per month.10  The total cost of bribing the television channels was more than $3 

million per month.  Television was the priciest of the checks by an order of magnitude.  

 

4.  Montesinos’s Control 

 

The videos show Montesinos crowing about his control of the media.  “Each 

channel takes, damn, $2 million monthly, but it is the only way, that is why, damn, we 

have won, because we have sacrificed in this way.”  Talking to some associates about the 

television owners, he said, “We have made them sign on paper and all.  Now we are 

playing with something very serious.  They are all lined up.  Every day at 12:30 pm I 

have a meeting with them . . . and we plan what is going to be aired in the evening news.”  

At one point, Montesinos even offered the owner of one of the television channels a team 

                                                           
10  The judges’ total is arrived at as follows.  Adding the monthly totals from the last column of Table 3, we 
get about $100,000.  We lack data for 11 Supreme Court judges and 15 ordinary judges who, according to 
Bresani (2003), were also bribed.  If we assume the missing Supreme Court judges got the about same 
bribes as those for whom we have data, and that the ordinary judges got $3,000 a month, then the total rises 
to about $250,000. 



 10

of SIN agents who could work for him as an “investigative unit.”11  Montesinos devoted 

considerable resources to controlling the media, his own time and SIN manpower, 

providing further evidence of how important he saw the media to be.  

The cash payments underestimate Montesinos’s bribes, for he channeled further 

money to the newspapers and television by means of government advertising.  The state 

became Peru’s biggest advertiser, with spending increasing by 52 percent from 1997 to 

1999.  Also, in 1999, the government permitted media outlets with outstanding taxes to 

work off their tax obligations by carrying free advertisements for the government health 

agency.  In addition, companies with which Montesinos had side deals were asked to 

advertise in particular media outlets as a way of supporting Fujimori’s reelection 

(Bresani, 2003; Degregori, 2000; Schmidt, 2001).   

Cash was not all that Montesinos used to sway people.  Favors were common:  

promotions, judicial string-pulling, support in election campaigns, and congressional 

votes (Moreno Ocampo, 2003).  Sometimes what was exchanged was a mere promise of 

undefined future favors.  After agreeing to a request from a television-channel owner, for 

example, Montesinos said, “You give me the difficult tasks.”  His interlocutor replied, 

“But, of course, in return I am at your disposal for anything you like.”    

The television channels received various favors.  Montesinos helped Channel 5 

maneuver a difficult lawsuit by interceding with the judiciary.  To support the owner of 

the cable channel CCN, he arranged the purchase of shares in his company by the 

Military Police pension fund.  He arranged a complex deal involving Channel 2, Channel 

4, and Peru’s second-largest bank, Wiese Sudameris Bank.  The two channels owed the 

bank $13 or $14 million.  Montesinos persuaded the bank’s managing director to 

refinance their debts.  In return, he resolved a tax problem for the banker.12   

Judges and politicians also got noncash bribes, such as a car or a house.  A judge 

on the National Elections Board, Rómulo Muñoz Arce, negotiated jobs for his wife and 

son as well payment for his daughter’s education in the United States.  Montesinos threw 

                                                           
11 Quotes from, respectively, Video 1792 “Meeting of the general commanders of the armed forces, the 
Winter brothers, Carlos Boloña Behr, and Montesinos,” 26 November 1999. Jochamowitz 2002, p. 17; 
Audio 1736 “Meeting Dr.-Eduardo Calmell” 14 September 1999; and Audio B-139 “A-4” undated. 
12 Respectively Audio 896 “Julio Vera Gutierrez and Vladimiro Montesinos” 20 January 1998, and Video 
1790 “Eugenio Bertini” 10 November 1999.  



 11

in a first-class airfare for her, exclaiming, when the judge remarked on this, “First class?  

Of course I wouldn’t send her coach!”13 

 Montesinos exerted control not only by bribery but sometimes by blackmail.  He 

would obtain video proof of sexual indiscretions and use these tapes for persuasion.  

Some were filmed in a brothel where SIN agents had installed hidden cameras.  (After he 

was imprisoned, the judges handed dozens of these videos over to the Roman Catholic 

Church, to be returned to those featured in them.)14 

 Montesinos did not control everything.  The one unbribed television channel, the 

small cable outlet Channel N, continued to offer independent investigative journalism.  

As it turned out, it was on this channel that the Kouri videotape that brought everything 

down was first aired.  Some newspapers like La República and El Comercio and some 

magazines like Caretas courageously continued to criticize the government despite being 

harassed, reporting for example on abuses in the lead-up to the 2000 election.  The 

harassment ranged from libel suits to arbitrary detention to death threats.  In an attempt to 

discredit any journalists who dared investigate the government, the tabloids carried 

hundreds of stories defaming them with bizarre labels:  “a mental midget,” “a she devil,” 

“undercover terrorist,” “paid coup provocateur.”  A headline in El Chino proclaimed 

three journalists “the rabid animals of the anti-Peruvian press.”15 

 While the tabloids read by the majority of Peruvians were mostly under 

Montesinos’s control, it was the more educated and affluent Peruvians who read the 

independent newspapers and magazines.  Montesinos seems to have decided these outlets 

were not influential enough to be worth bribing.  A vladivideo shows him saying he was 

unconcerned. “What do I care about El Comercio?  They have an 80,000 print run.  

80,000 newspapers is shit.  What worries me is Channel 4 . . . It reaches 2 million people 

. . . La República can do whatever they want.  What is a 20,000 print run?”16  Also, the 

owners of El Comercio may have placed so high a value on their reputation as to be 

incorruptible.  Unlike some of the other news outlets, El Comercio was in sound financial 

                                                           
13  Video 1318. 
14   Alistair Scrutton, “Peru Bishops to Get Custody of ‘Intimate’ Spy Tapes,” Reuters, February 21, 2001. 
15   On harassment of journalists:  Conaghan (2002, p. 116), Schmidt (2001, pp. 2-3).  On tabloid slanders: 
Jorge Salazar Cussiánovich, “The ‘Devils’ of the Peruvian Press,” Pulso del Periodismo, September 12, 
1999, http://www.pulso.org/English/Archives/Devils%20of%20Peruvian%20Press.htm. 
16   Video 1318, November 11, 1998. 



 12

health.  Founded in 1839, it had been controlled since 1898 by one family, the Miró 

Quesadas.  A Montesinos crony once joked:  “You want a paper like El Comercio?  I will 

make you El Comercio.  You give me the money and you give me 125 years.”17  El 

Comercio owned Channel N, the television channel that Montesinos left unbribed.  

 As a last resort, Montesinos had the option of silencing a television channel if it 

refused to fall into line.  He did it once and the episode is revealing.  The second-largest 

channel, Frecuencia Latina or Channel 2, was majority-owned by Baruch Ivcher, a 

naturalized Peruvian citizen of Israeli origin.  After initially being loyal to the 

government, in 1997 the channel began broadcasting investigative reports: one on SIN 

agents being tortured for talking about SIN to the press; another on Montesinos’s tax 

returns, showing his income far exceeded his government salary.  In retaliation, the 

Interior Ministry stripped Ivcher of his citizenship.  As a noncitizen he was not permitted, 

by law, to own a television channel.  A tame judge assigned the channel’s ownership to 

minority shareholders beholden to Montesinos.  Thereafter, Frecuencia Latina broadcast 

Fujimori propaganda.  (Ivcher later told a US reporter that, six months before being 

stripped of his citizenship, he had been offered and declined a $19 million bribe, in return 

for which the government would have had veto over the content of news programs.18) 

 The Ivcher episode shows the severity with which Montesinos punished 

defection.  Ivcher lost his citizenship, his company, and much of his wealth.  The episode 

shows, also, that retribution was costly to the government.  Ivcher’s harassment prompted 

noisy demonstrations in Lima.  The Peruvian Bishop’s Conference denounced Ivcher’s 

citizenship revocation as “illegal and dangerous.”  Overseas, as well, there was fallout.  

The US House of Representatives, citing the Ivcher case, issued a resolution condemning 

Peru’s interference with the freedom of the press.19  The Inter-American Court of Human 

Rights held a hearing on the Ivcher case, after which Fujimori withdrew Peru from the 

court’s jurisdiction.  Fujimori bore some costs to silence a television channel, and thus 

the television channels had bargaining power.         

 

                                                           
17   Quotes from, respectively, Video 1318, November 11, 1998, and Videos 1459 and 1460, April 7, 1999. 
18 Tyler Bridges, “Peruvian Broadcaster Returns from Exile, Fights for TV Station,” Miami Herald, March 
30, 2002 
19  H.Res. 57, October 4, 1999. The text of it is at http://usembassy.state.gov/lima/wwwshou.shtml. 



 13

5.  Why Television?  

  

The checks and balances are complementary.  Each check reinforces the others; 

the absence of one impairs the others.  Without judicial independence, the media are 

weakened.  For example, a compliant judge aided the clampdown on the media when he 

ratified the expropriation of Ivcher’s television channel.  Without judicial independence, 

also, political competition is enfeebled.  For example, the judges on the National 

Elections Board overrode the constitution to allow Fujimori to stand for a third term.  

Without political competition, judicial independence is at risk.  For example, upon 

suspending Congress in the 1992 self-coup, Fujimori was able to gain control over the 

judges.  With a compromised press, political competition is enfeebled.  A vladivideo 

shows Montesinos speaking of a press conference of opposition presidential candidate 

Alberto Andrade:  “No television channel aired the press conference.  It never existed.”   

This chain of complementarities means that checks and balances form a package.  

If one is weak, all are weak.  In this sense, each of the checks is vital.  Nevertheless, the 

bribes differed, television being the most expensive check to undermine.  In this sense, 

television was the crucial constraint.  Why?   

 A straightforward explanation for why the television owners were more expensive 

to bribe than the politicians and judges is simply that they were richer.  The judges’ 

bribes were one-and-a-half times to four times their official salaries.  The politicians’ 

bribes were multiples of their official income.  By contrast, a few thousand dollars a 

month may not have impressed a wealthy television-channel owner.  However, this does 

not seem to be the complete explanation.  Indeed, an argument has been made in the 

opposite direction.  The television channels (which were privately owned and closely 

held) were heavily indebted, and this is said to be the reason their owners were ready to 

accept Montesinos’s bribes (Conaghan, 2002).  Had they been more financially secure, 

they would have been even harder to bribe.     

The explanation for why television is different must go deeper.  We offer two 

complementary explanations.  First, a television channel has more bargaining power than 

a politician or a judge.  Second, television is part of a constraining mechanism that is 

arguably more fundamental than the politicians or the judges.  



 14

 To form a winning coalition in the Congress, Montesinos had to bribe only some 

of the opposition politicians.  The Congress has 120 members.  In 2000, Fujimori’s party 

Peru 2000 won 51 seats.  Fujimori thus needed ten more votes for a bare majority.  

Montesinos bribed twelve congressmen to change parties and join Fujimori’s, so he had 

two more than the minimum he needed for a majority.  He did not stop there, however.  

He bought five more congressmen, but asked them not to switch but instead to remain in 

their own parties and act as his secret informants.  Montesinos had calculated, evidently, 

that he needed to buy only 17 of the 69 opposition congressmen. 

 Similarly, Montesinos had to bribe only some of the judges.  In 1995, Fujimori 

had enacted what he called judicial “reform,” which reduced judicial independence by 

setting up “provisional” judges, who could be dismissed by the government.  By 1997, 73 

percent of the judiciary had been shifted to provisional status (Hernandez Breña, 2003).  

The lack of secure tenure made these judges susceptible to pressure.  In the lower courts, 

Montesinos had some power to allocate judges to cases, so he could assign a friendly 

judge to a sensitive case (García Calderón, 2001, p. 49; World Bank, 2001a, paragraph 8-

23).  In the Supreme Court, decisions are made by majority vote, so three of the five 

Supreme Court judges were enough.   

Given that not all of the judiciary was bought, why did the remaining honest 

judges not expose the corrupt ones?  Again, it comes down to the interlinkages among the 

checks and balances.  With the news media captured, it would have been difficult for the 

honest judges to get a hearing, and Montesinos could have slandered the whistleblowers 

so as to discredit them. 

 With television, by contrast, Montesinos had to bribe all of the widely watched 

channels.  If he had succeeded in bribing all bar one, that renegade channel could harm 

him unilaterally (Besley and Prat, 2004).  Television channels were limited in number 

and, as the Ivcher case shows, costly to shut down even for a ruthless government.   

Each television channel, therefore, had bargaining power.  By contrast, given that 

the supply of corruptible politicians and judges exceeded Montesinos’s limited demand, 

the politicians and judges had little bargaining power, so their price, as the data show, 

was relatively low.  The bargaining game of Stole and Zwiebel (1996) fits this situation.  

The equilibrium of this game, applied here, has Montesinos buying a few more 



 15

politicians than the minimum he needs.  (This result was also obtained by Groseclose and 

Snyder, 1996.)  Having extra politicians on hand means no individual’s vote could be 

pivotal, so none individually has hold-up power.  As noted, Montesinos did in fact bribe 

more politicians than he needed for a congressional majority.  With judges the story is the 

same.  Montesinos pays the judges and politicians a little more than their fallback, the 

value they attach to their reputations.  The news outlets, in contrast, individually have 

hold-up power, regardless of how many of them he has bought already.  Thus the surplus 

(the value to Montesinos of absolute control minus what he pays judges and politicians) 

would be, according to the Stole-Zwiebel model, divided between Montesinos and the 

news media.  The media’s bribes would be a sizeable portion of the surplus.    

The second, distinct reason why television’s bribes were high in addition to hold-

up power, we argue, is that the size of a bribe reflected Montesinos’s perception of how 

much was at stake, and that this was highest with television.   

The ultimate constraint on any democratic government is not an independent 

judiciary or opposition politicians or the constitution:  it is the citizenry as a whole.  The 

citizens have a stake in ensuring that the government maintains the institutions of 

democracy.  If a large number are able to react to any government violation of the rules, 

they effectively pre-empt such violations.  The citizens’ credible threat to depose the 

government makes the constitution self-enforcing.  As Weingast (1997) points out, 

however, they face a coordination problem in establishing the rule of law.  They are 

effective in concert, not alone.  As in any coordination game, any one citizen’s best 

action depends on what she believes the others will do.  It pays her to react to the 

government’s violation only if she expects that many others will react too.  Although in 

Weingast’s analysis the coordination problem is exacerbated by differences in interests 

among the citizens, a prior source of coordination difficulties is a lack of information.   

If our hypothetical citizen realizes the others are unaware of the government’s 

transgression, it will not be in her interest to act alone.  Merely not knowing whether the 

others know—a lack of common knowledge—is enough to foil coordinated action.  By 

informing everyone about the government’s violation of the rules, and informing 

everyone that everyone knows, television helps solve the citizens’ coordination problem.  

Broadcast over television, the transgression becomes common knowledge. 



 16

This logic harks back to the view of philosopher Alexander Meiklejohn that, in 

the separation-of-powers scheme, the citizens play a crucial role.  The First Amendment 

to the US Constitution, which juxtaposes the freedom of the press and of assembly, is a 

statement not of individual rights but of self-government by an informed citizenry.  Its 

purpose is that “whatever truth may become available shall be placed at the disposal of 

all the citizens of the community” (Meiklejohn, 1960, p. 75).  In a democracy, “it is not 

enough that the truth is known by someone else . . . The voters must have it, all of them.” 

The difference, then, between the news media and the other checks and balances 

is that television, informing the citizenry, can bring forth the ultimate sanction of citizen 

reactions.  In the absence of the citizens’ oversight, there would be little to prevent the 

government from buying off politicians and judges.     

The difference between television and the print media is in their reach.  That the 

bribes paid to print newspapers were lower than to the television channels reflects the fact 

that far more Peruvians get their news from television than the press.  Television aerials 

sprout from the poorest of Lima’s shanty towns; 95 percent of Lima households own a 

television set.  The largest-selling newspapers were the serious El Comercio, with a 

readership of some 600,000, and the sensationalist Ojo, with some 300,000 (Schmidt, 

2001, p. 13).  These readers were a small fraction of broadcast-television viewership, 

most of Peru’s 28 million people.      

“If we do not control the television we do not do anything,” said a Montesinos 

crony at a 1999 meeting involving Montesinos, some generals, and some television 

executives.20  He did not say this of the judiciary or the Congress.  Our argument that the 

checks differ in their effectiveness, while being complementary to each other, can be 

summarized as follows.  Since politicians and judges are symmetric in our story, for 

simplicity let us omit the politicians.  Montesinos has a value of control, V(M, J).  Here M 

equals either one or zero, meaning he does, or does not, control the media, and J equals 

either one or zero, meaning he does, or does not, control the judiciary.  The two checks 

are complementary, by definition, if the value of securing both the judiciary and the 

                                                           
20  Said by General Elesván Bello. Video 1792, “Meeting of the general commanders of the armed forces, 
the Winter brothers, Carlos Boloña Behr, and Montesinos,” 26 November 1999.  Jochamowitz (2002). 



 17

media exceeds the sum of the values of securing each of them separately, or V(1, 1) > 

V(1, 0) + V(0, 1).  An extreme form of complementarity, all or nothing, would have  

V(1, 1) > 0 and V(0, 1) = V(1, 0) = 0.  The less extreme pattern we are arguing for here 

has V(1, 0) > 0, so Montesinos gets some value out of controlling the media alone;   

V(1, 1) > V(1, 0), so the checks complement each other and he gets extra from controlling 

the judiciary in addition to the media; and V(0, 1) = 0, so if he does not control the media 

all is lost.  This is the sense in which we can say the media are the crucial part of the 

interdependent system of checks and balances.   

 Demonstrating its power, it was television that finally toppled Fujimori, with the 

help of an honest politician.  Congressman Fernando Olivera obtained the videotape of 

Montesinos bribing congressman Kouri.  It is not known how the tape was purloined 

from Montesinos’s office.  Olivera played it at a press conference on September 14, 2000 

in a Lima hotel.  According to a reconstruction of the events by Bowen and Holligan 

(2003, pp. 389-394), Montesinos’s reaction was to threaten the television owners. “Play 

this down,” he ordered. “If I am screwed, then so are all of you.”  He told Fujimori to be 

patient:  “After all, we have the press under control.”  However, the sole unbought 

television channel, the cable outlet Channel N, started showing the video over and over.  

Panicking, Fujimori threatened to fire Montesinos, who responded with a threat.  

Referring, presumably, to his collection of videotapes, he said, “If necessary, I can set the 

prairie on fire.”  The other television channels started broadcasting the Kouri tape, 

despite Montesinos’s intimidation.  Why did they break ranks?  Perhaps they reasoned 

that enough people had watched the tape on Channel N or heard about it that they could 

not ignore it.  Also, Kouri went on television to deny he was corrupt, claiming the 

$15,000 was merely a personal loan from the secret-police chief, which in its sheer 

implausibility may have further spread the news.  Peruvians had suspected the 

government was crooked.  Now they had proof.  The regime imploded.     

 Why did Montesinos fail to bribe the channel that was to bring him down, 

Channel N?  He may have wanted to but been unable to.  As noted, it was owned by El 

Comercio, whose owners placed a high value on their reputation.  Also, he may have 

miscalculated, reckoning that, with only tens of thousands of viewers, it was harmless.  

The press conference that he remarked “never existed” aired on Channel N.       



 18

 

6.  Doing Secret Deals  
 

 To evade the democratic checks and balances, Montesinos ran a massive covert 

operation.  His web of transactions, with more than 1,400 people, had to be carried out in 

secrecy.  How did he manage his network? 

“The addiction to information is like the addiction to drugs,” Montesinos 

declared.  He considered information the basis of his power.  “Here you feel the need for 

information… We live on information.  I need information.”  He tapped the telephones of 

enemies and of allies.  On a wall of his SIN office, 25 television screens showed scenes 

beamed live from hidden cameras in the presidential palace, the Congress, the courts, 

downtown Lima, and the airport.  Information was needed to identify opportunities and to 

ensure deals were kept.  He carefully monitored the media’s news reports to verify that 

the owners did comply with what they had agreed.  He explained to one of the television 

owners: “I have the monitoring on 24 hours; 24 hours they are transcribing for me.  I 

have the summary of what airs . . . I measure the time and I monitor the characters and at 

the end I summarize the day:  how much they devoted to this activity, how much to that 

one, how much in favor, how much against.”21 

Although Montesinos sometimes required those he bribed to sign formal written 

contracts, such as that in the appendix, his contracting was not supportable by the courts 

and had to be self-enforcing.  How did he structure his deals so as to create incentives for 

his respondents to live up to them? 

Montesinos tried to prevent defection by cultivating camaraderie.  To a media-

company director he said, “The important thing, brother, is that … we all make a team . . 

. and damn, we support each other.”  Again: “We are all here a homogeneous work 

team.”  And again: “There is a feeling, because you are my kind, there is a chemistry of 

friendship.”  What united the network’s members, he liked to say, was something bigger 

than their self-interest.  “How do friends help friends? . . . Not to say that: hey, I give you 

this so that you do this.”  Again: “When one works in a team, one does not work for 
                                                           
21 Respectively, Videos 872-3 “Meeting Alex Kouri-Dr.” 26 January 1998. Jochamowitz 2002, p. 55; 
Videos 1347-8 “Meeting Dr. Crousillat Gisela” 26 February 1999. Jochamowitz 2002, p. 55; and Video 
1677-1679 “Meeting Dr. –Delgado Parker-Schutz” 25 August 1999. Jochamowitz 2002, p. 49.  On the 
television screens:  Bowen and Holligan (2003, p. 266). 



 19

oneself.”22  We can only guess what those he was speaking to must have made of this 

ruthless man’s avowals of fellowship. 

Camaraderie aside, when Montesinos asked people to sign documents for him, he 

would, in secret, verify their signatures by checking them against the signatures on their 

national identity cards.  No one tried to cheat him in this way, though. 

His position as secret-police chief endowed Montesinos with some enforcement 

powers.  However, he maintained he tried to avoid using violence, as he considered it too 

costly.  For instance, rejecting a subordinate’s suggestion to use death threats against 

Baruch Ivcher, he said, “Remember why Pinochet had his problems.  We will not be so 

clumsy.  And, besides, what’s the purpose of ordering the death of anybody?  This is 

madness.”23  Montesinos ran death squads, so this should be taken with a grain of salt, 

but perhaps he calculated that using violence excessively could be counterproductive.  If 

he threatened someone, others might become reluctant to transact with him.  He had other 

methods for enforcing agreements.     

Montesinos used the shadow of the future to create incentives for those he bribed.  

He commonly arranged his payments in monthly installments, under which defection was 

less likely than with a large one-shot payment.  The television-channel contract given in 

Appendix 1 stipulated that payments were to be made monthly and were to be backed by 

a letter of credit.  As another example, he told a public official to whom he had given a 

job, “Apart from the salary, that is ten or fifteen thousand soles, I am going to give you 

$10,000 monthly . . . You come here every month, I give you a little envelope and that’s 

it.  And then you do not have the economic problem.”24       

It might have been expected that Montesinos would have all of the bargaining 

power, so he could make take-it-or-leave-it offers to squeeze out all the rents.  But he did 

not.  The videotapes show him haggling with the recipients of his largesse.  One example 

                                                           
22 Respectively, Video 1783 “Dr. Schutz” 10 November 1999. Jochamowitz 2002, p. 27; Video 1575 
Meeting of Mr. Vladimiro Montesinos Torres with Dionisio Romero Seminario, the General Saucedo 
Sanchez, General Fernando Dianderas Ottone, Almirant Ibárcena Amico, General Villanueva Ruesta and 
General Bello Vasquez 14 June 1999. Jochamowitz 2002, p. 47; Videos 1291-1292 “Meeting Dr. Joy Way-
Cuculiza” 5 January 1999. Jochamowitz 2002, p. 153; Video 1492 “Meeting Dr. Eduardo Calmell” 21 
April 1999. Jochamowitz 2002, p. 153; and Video 1323-6 “Meeting Montesinos Juan M. Guillen, 
Arequipa’s Major” 23 November 1998. 
23 Audio CD 1289, 129A-B “Meeting with Dr. Congressman Carlos Ferrero” 31 December 1998.  
Jochamowitz 2002, p. 45. 
24 Videos 888-89, untitled, 3 May 1998 Jochamowitz 2002, p. 192. 



 20

is his account of negotiating with a congressman to switch parties:  “I said: five. No, he 

said, I can’t do anything with five, I spend it in a week.  Twenty he wants monthly.  Now, 

I am not going to quibble, good, twenty then.”25  Montesinos left some rents with the 

bribe-takers, perhaps so they would have an incentive to go on dealing with him.     

The need for enforcement mechanisms was mitigated by one general feature of all 

corrupt deals.  The very fact that an illicit deal has been done makes both parties 

dependent on each other, for either could denounce the other (Lamsdorff, 2002).  

Speaking of an opposition congressman, Montesinos said, “He is one of us, brother, he is 

committed.”  Referring to a member of the National Elections Board, he affirmed: “yes, 

he is with us… He has risked it a thousand times for us, a thousand and one.”26   

 Montesinos created, then, a web of covert deals and mutual obligations.  How 

might a similar corrupt network elsewhere be destabilized?  Pro-democracy policy might 

focus on ways of upsetting the web of obligations.  Promising whistle-blowers immunity 

from prosecution and cash rewards, for example, could induce insiders to defect.  Which 

brings us back to the news media:  corrupt networks necessarily being covert, the media, 

with their threat of exposure, are their natural challengers.   

 

7.  The Cost of SIN 

 

 Does all of this matter?  Fujimori and Montesinos were justified in running Peru 

as they did, it has been argued. “Fujimori restored order, destroyed the Shining Path, and 

attained significant economic growth,” note Djankov et al. (2003a, p. 614).  He achieved 

these goals by “entrenching himself in power through Montesinos’ corrupt deals.  From 

the perspective of Peruvian institutions, these deals reflect a move to eliminate disorder 

and increase dictatorship, which was probably efficient.”  The view that Fujimori’s 

authoritarianism was efficient is questionable on both political and economic grounds. 

 The bribing of the judges, politicians, and news media described in this paper 

occurred in the lead-up to Fujimori’s campaign to be reelected for a third term, from 1998 

to 2000.  Fujimori’s outstanding achievement, restoring order by destroying the terrorists, 

                                                           
25  Audio B-139 A-4, untitled, undated.  Jochamowitz 2002, p. 163. 
26  Audio 352-A, no title, undated, and Audio 1196 “Joy Way Serpa and Bringas,” 14 August 1998.   



 21

followed the capture of Shining Path leader Guzmán in 1992.  The self-coup, which 

Fujimori argued was needed to give him extra antiterrorist powers, took place in 1992.  

Terrorist disorder had been eliminated before the events described here.  While Fujimori 

is credited with boosting Peru’s growth by ending inflation and opening up the economy, 

toward the end of his term growth fell.  From 1998 to 2000, it averaged just 1.2 percent.   

What political harm came from what Michnik calls the Montesinos virus?  “The 

accumulation of all powers, legislative, executive, and judiciary, in the same hands,” said 

James Madison, “may justly be pronounced the very definition of tyranny.”27  The 

Fujimori regime, by stealth, accumulated all of these powers, plus power over the news 

media.  Political and economic freedom is reduced, according to the cross-country data of 

Djankov et al. (2003b), by government ownership of the media.  While Fujimori’s 

government did not own the media, it had control over them.   

Democracy can die, retrogressing into dictatorship.  The cross-country data show 

retrogression is associated with per capita income.  According to Przeworski et al. (2000, 

p. 98), in no country with per capita income above $10,000 (in 2000 purchasing-power-

parity US dollars), has democracy ever been replaced by autocracy.  Below this cutoff, 

there is a significantly positive probability of democracy dying.  With a per capita income 

of $4,600 in 2000, Peru by this calculation was well into the danger zone.  While Peru did 

not retrogress all the way into full dictatorship under Fujimori, it went much of the way 

and risked sliding further.   

 What is the economic harm from the Montesinos virus?  By corrupting the judges, 

Fujimori and Montesinos probably fettered Peru’s economy.  When judges are not 

immune from political interference, contracting becomes undependable.  For example, in 

1998 a US company, Newmont Mining Corporation, had a dispute with a French 

company, BGRM, over their joint ownership of a huge goldmine in the Andes.  The case 

made its way to the Supreme Court of Peru.  One vladivideo shows a Newmont vice 

president asking Montesinos to intervene with the Supreme Court; then another shows 

Montesinos leaning on one of the judges.28  The judge complied and the court ruled for 

Newmont, requiring BGRM to sell its stake in the mine to Newmont at a court-set price.  

                                                           
27  Federalist Paper No. 47 (Hamilton et al., 1961, p. 301). 
28  For more details, see McMillan and Zoido (2004).   



 22

The cross-country evidence shows that, where judges decide cases not on their merits but 

under political pressure, property rights are insecure and firms are deterred from 

investing (Johnson et al., 2002; La Porta et al., 2004).  In 2001, the year after Fujimori 

fell, the World Bank ran a survey of Peruvian managers asking about the obstacles to 

doing business (World Bank, 2001b, p. 9).  Of the managers polled, 72 percent said 

“uncertainty generated by the judiciary” was “a very serious obstacle.”    

 The effects of a corrupted judiciary have outlasted Fujimori.  It takes years to 

build a judiciary that is honest and perceived to be honest.  Ironically, respect for 

democracy, according to Alejandro Toledo, Fujimori’s successor as president, prevented 

the new government from rooting out the corrupt judges.  Interviewed in 2004, Toledo 

said that, because of the “independence of all checks and balances” he had been unable to 

intervene in the judiciary to reform it.  “I cannot act like Fujimori, who shut down the 

judicial power and the Congress.  The law does not permit me to do anything.”29 

 The news media also suffered damage.  In a 2001 poll, Peruvians were asked 

whether they agreed with the statement, “I trust the information that I read in 

newspapers.”  Just 16 percent said they completely agreed.30  The lack of trust in news 

reporting is a concern, given the media’s role in constraining government power. 

 

8.  The Media as Watchdog 

 

 The news media are the most potent of the democratic checks and balances.  This 

is our main conclusion.  Measured by the bribes Montesinos paid, the legislature and the 

judiciary are far less pressing constraints on the executive branch of government than 

television.  Those other checks and balances obtain their force via the threat of exposure 

to the citizens, and television gives widest exposure.  Our finding applies only to 1990s 

Peru, of course.  However, cross-country regressions (Ahrend, 2002; Brunetti and Weber, 

2003) indicate that countries that lack a free press tend to have high levels of corruption.   

Thus our finding may extrapolate to nascent democracies elsewhere.   

                                                           
29  El País, “Interview with Alejandro Toledo, President of Peru,” February 25, 2004 
30  TGI Latina survey, reported at http://www.zonalatina.com/Zldata231.htm.  Other Latin American 
countries like Mexico and Venezuela also had low perceived news credibility. 



 23

That the news media are the chief watchdog has implications for policy.  The 

checks and balances work as a system, so an independent judiciary and genuine political 

competition are needed.  But measures to safeguard the media’s independence from 

political influence and to ensure their credibility to the public are perhaps the crucial 

policies for shoring up democracy.    



 24

References 

Ahrend, Rudiger, “Press Freedom, Human Capital, and Corruption,” Working Paper no. 2002-11, 
DELTA, paris, February 2002.  

Besley, Timothy, and Prat, Andrea, “Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture and 
Government Accountability,” LSE, April 2004 

Bowen, Sally, and Holligan, Jane, The Imperfect Spy: The Many Worlds of Vladimiro 
Montesinos, Lima, Peisa, 2003 
 
Bresani, Augusto, Ocaso y Persecucion, Lima 2003 
 
Runetti, Aymo, and Weder, Beatrice, “A Free Press Is Bad News for Corruption,” Journal of 
Public Economics 87, 2003, 1801-24 
 
Conaghan, Catherine, "Cashing In on Authoritarianism: Media Collusion in Fujimori's Peru," 
Harvard International Journal of Press/Politics 7, 1 (Winter 2002): 115-125 
 
Degregori, Carlos Ivan, La Decada de la Antipolitica, Lima, Instituto de Estudios Peruanos, 2000 
 
Diamond, Larry, “Thinking About Hybrid Regimes,” Journal of Democracy 13 (2), April 2002, 
22-35 
 
Djankov, Simeon, Glaeser, Edward, La Porta, Rafael, Lopez-de-Silanes, Florencio, and Shleifer, 
Andrei, “The New Comparative Economics,” Journal of Comparative Economics 31 (4), Dec. 
2003a, 595-619  
 
Djankov, Simeon, McLeish, Carralee, Nenova, Tatiana, and Shleifer, Andrei, “Who Owns the 
Media?” Journal of Law and Economics 46 (2), Oct. 2003b, 341-382 
 
García Calderón, Ernesto, “Peru’s Decade of Living Dangerously,” Journal of Democracy 12 (2), 
April 2001, 46-58 
 
Groseclose, Tim, and Snyder, James M., Jr., “Buying Supermajorities,” American Political 
Science Review 90 (2), June 1996, 303-315 
 
Hamilton, Alexander, Madison, James, and Jay, John, The Federalist Papers, New York, Mentor, 
1961  
 
Hernandez Breña, Wilson, Indicadores sobre administracion de justicia, Lima, Instituto de 
Defensa Legal, 2003 
 
Jara, Humberto, Ojo por Ojo, Lima, Norma, 2003 
 
Jochamowitz, Luis. Conversando con el doctor. Lima, Peru: El Comercio Ediciones. 
 
Johnson, Simon, McMillan, John, and Woodruff, Christopher, “Property Rights and Finance,” 
American Economic Review 92, Dec. 2002, 1335-56  
 



 25

Lamsdorff, Johan Graf, “Making Corrupt Deals in the Shadow of the Law,” Journal of Economic 
Behavior and Organization 48, 2002, 221-241 
 
La Porta, Rafael, Lopez-de-Silanes, Florencio, Pop-Eccles, Christian, and Shleifer, Andrei, 
“Judicial Checks and Balances,” Journal of Political Economy, 2004 
 
Levitsky, Steven, and Way, Lucan, “The Rise of Competitive Authoritarianism,” Journal of 
Democracy 13 (2), 2002, 51-65  
 
Marcus-Delgado, Jane, and Tanaka, Martin, Lecciones del Final del Fujimorismo, Lima, Instituto 
de Estudios Peruanos, 2001 
 
Maskin, Eric, and Tirole, Jean, “The Politician and the Judge: Accountability in Government,” 
American Economic Review, to appear 
 
McMillan, John, and Zoido, Pablo, “Newmont in Peru,” Stanford Graduate School of Business 
Case IB-51, February 2004 
 
Meiklejohn, Alexander, Political Freedom: The Constitutional Powers of the People, New York, 
Harper, 1960 [first published 1948] 
 
Michnik, Adam, “The Montesinos Virus,” conference on “Civil Society Revisited,” New School 
University, Nov. 2, 2000, http://www.newschool.edu/centers/tcds/bul037.htm#bul3702 
 
Milgrom, Paul R., and Roberts, John, "The Economics of Modern Manufacturing: Technology, 
Strategy and Organization," American Economic Review 80, June 1990, 511-528 
 
Moreno Ocampo, Luis, “Power Networks and Institutions in Latin America,” presented at the 
Stanford Institute for International Studies workshop on corruption, January 2003 
 
Persson, Torsten, Roland, Gerard, and Tabellini, Guido, “Separation of Powers and Political 
Accountability,” Quarterly Journal of Economics 112 (4), Nov. 1997, 1163-1202 
 
Pollarolo, Pierina, “Country Report on the National Integrity System in Peru,” Transparency 
International, November 2001, 
http://www.transparency.org/tilac/indices/estudios/dnld/estudio_integridad_peru.pdf 
 
Przeworski, Adam, Alvarez, Michael E., Cheibub, José Antionio, and Limongi, Fernando, 
Democracy and Development, Cambridge, Cambridge University Press, 2000 
 
Rospigliosi, Fernando. Montesinos y las fuerzas armadas: Cómo controló durante una década las 
instituciones militares.  Instituto de Estudios Peruanos (2000), Lima, Peru.  
 
Schmidt, Corinne, Press, Power, and Politics: Peru 2000, Arlington, VA, Freedom Forum, 2001 
 
Stole, Lars A., and Zwiebel, Jeffrey, “Intra-Firm Bargaining under Non-Binding Contracts,” 
Review of Economic Studies 63 (3), July 1996, 375-410 
 
Weingast, Barry R., “The Political Foundations of Democracy and the Rule of Law,” American 
Political Science Review 91 (2), June 1997, 245-63 
 



 26

World Bank, Peru Institutional Governance Review, 2001a 
http://www.worldbank.org/wbi/governance/peru/pdf/peru_gov_corr_econ.pdf 
 
World Bank, “Voices of the Misgoverned and Misruled: An Empirical Diagnostic Study on 
Governance, Rule of Law and Corruption for Peru,” 2001b 



 27

Figure 1:  Bribe receipts 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
These are typical receipts demanded by Montesinos.  Left:  a Supreme Court justice 
acknowledges being paid US$10,000.  Right:  a member of the National Electoral Board 
acknowledges being paid US$15,000. 

 
 

Figure 2:  Counting out a bribe 
 

 
 
 Montesinos counting out $1.5 million for José Francisco Crousillat, the vice 
 president of América Televisión, Channel 4.  (From a vladivideo.) 
 
 Source:  Peruvian Congress, El Heraldo, Photo Archive  

 

 
 



 28

 

 
Table 1 

 
Money Contributed To The SIN By Other Public Agencies 

(in millions of US dollars) 
(Presented by Colonel Jose Villalobos Candela during his deposition on October 19, 2002 to 
the investigative congressional commission.) 

 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 TOTAL
Ministry of Interior  3.0 2.7 2.7 2.4 2.3 2.0 1.8 1.4 18.4 
Ministry of Defense 4.4 6.0 4.4 4.3 3.9 3.6 3.3 2.8 7.7 40.4 
Peruvian Marines   0.3       0.3 

Peruvian Air Force   0.3       0.3 
Peruvian Army   0.5 1.3 1.1 1.4 1.8 1.0  7.2 

TOTAL 4.4 9.1 8.2 8.2 7.4 7.3 7.1 5.6 9.1 66.5 
Source: Informe Final de la Subcomision Investigadora de la Denuncia Constitucional No. 6 

available at: http://www.congreso.gob.pe/congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-
6.pdf. 



 29

 

 

Table 2: Political Capture 
 

Those who changed their party for Peru 2000 (Fujimori's party) 
Name Party (Presidential 

candidate) 
Bribe 
(monthly) 

Favors 

José Luis Cáceres 
Velásquez  

FREPAP (Ataucusi) $20,000  (?)+$50,000 (one-time) +$100,000 (one-
time)  
+Judicial favors 

Róger Cáceres Pérez  FREPAP (Ataucusi) $20,000  
Ruby Rodríguez de Aguilar APRA (Salinas) $50,000 Judicial favors for her husband 
Jorge Polack Merel PSN (Castañeda) (??) Vice President of the Foreign Relations 

Commission in Congress 
Juan Carlos Miguel 
Mendoza del Solar 

PSN (Castañeda) $10,000  

Gregorio Ticona Gómez PP (Toledo) $10,000 $15,000 (signing bonus) +$20,000 (car) 
+$3,000 (apartment). Land deal in Titicaca 
Lake that would insure his reelection 

José Luis Elías Ávalos A (Salas) $15,000   +$40,000 ("campaign reimbursement") 
+$60,000 (continue campaigning) 

Antonio Palomo Orefice PP (Toledo) $20,000  
Mario Gonzáles Inga PP (Toledo) $20,000  
Alberto Kouri PP (Toledo)  $15,000  
Edilberto Canales Pillaca PP (Toledo)  Judicial favors 
Eduardo Farah PSN (Castañeda)   

Those who did not change their party (informants or moles) 
Jorque D'Acunha Cuervas PP (Toledo) $10,000  
Waldo Enrique Ríos 
Salcedo 

FIM (Olivera)  $10,000 (one time payment) +Judicial help 
with the National Electoral Board 

Maria del Milagro Huamán PP (Toledo) $30,000  
José León Luna Gálvez PSN (Castañeda) $7,000  
Guido Pennano Allison FIM (Olivera) $15,000  ($30,000 Pinchi) +$20,000 (car) 

Members of Fujimori's party 
Rolando Reátegui P00 $3,000  
Luz Salgado P00 $20,000  
Carmen Lozada de Gamboa P00 $20,000  
Manuel Vara Ochoa P00 $20,000  
Martha Chavez Cossío de 
Ocampo 

P00 $20,000 
 

Sobero Taira P00 $20,000  
Members of the executive 

Victor Joy Way Prime Minister $10,000   
Federico Salas Prime Minister $30,000  
Alberto Bustamante Minister of Justice $5,000  
Sources:  Informe Final de la Subcomisión Investigadora de la Denuncia Constitucional No. 6, at: 
http://www.congreso.gob.pe/congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-6.pdf, Public deposition of Montesinos before this 
commission, at: http://www.agenciaperu.com/actualidad/2002/ene/vladi_com_estrada.htm, The transcript of the first video, 
where Montesinos hands $15,000 to Kouri is at La República, 15 September 2000, The source of Federico Salas confession is 
El Comercio, at: http://www.elcomercioperu.com.pe/ecespe/html/montesinos/montesinos_archivo1.html 
Notes:  Party affiliations are Frente Popular Agrícola del Perú (FREPAP),  Partido Aprista (APRA), Perú Posible (PP), 
Avancemos (A), Frente Independiente Moralizador (FIM), Partido Solidaridad Nacional (PSN), Perú 2000 (P00).  Payments 
are monthly unless otherwise stated.   
(?) The source of this number is Matilde Pinchi Pinchi, Montesinos’s bookkeeper, not Montesinos.   
(??) Pinchi also claims that Polack received three payments on the amounts of '$80,000, $250,000, and $160,000.  When 
Montesinos was asked about this, he did not deny it but asked to be allowed not to talk about it in public because it concerned 
a "private matter."   

 



 30

Table 3:  Judicial Capture 
 

Position Name Bribe Data 
(Bresani) 

Bribe 
Receipts 

General Manager of the Judicial 
Power 

Ricardo Mendoza Torres 
(Montesinos' cousin) 

$55,000  $10,000 
+$5,000 

+$10,000 
+$10,000 

Justice in the National Elections 
Board 

Alipio Montes de Oca $50,000  $15,000 
+$10,000 

Justice in the National Elections 
Board 

Luis Serpa Segura $45,000  $10,000 
+$10,000 
+$10,000 

President of the Supreme Court Victor Raul Castillo Castillo $35,000  $10,000 
Supreme Justice Luis Ortiz Bernardini $25,000  $10,000 
President of the Superior Court Pedro Infantes Mandujano $24,000  $5,000 

+$3,000 
+$3,000 

Superior Justice Raul Lorenzzi Goicochea $25,000    
Justice in the Appeals Court William Paco Castillo Castillo $16,000  $10,000 
Supreme Justice, Provisional Alejandro Rodriguez Medrano $10,000  $5,000 

+$5,000 
+$10,000 

Supreme Justice Carlos Saponara Miligan $10,000  $5,000 
+$5,000 

Superior Justice in a local Court Daniel Bedrinana Garcia $2,500    
Judge Percy Escobar Lino $10,000  $5,000 

+$5,000 
Judge Fernando Aguirre Infante $10,000    
Judge Manuel Ruiz Cueto $6,000    
Judge William Ardiles Campos $3,000    
Judge Victor Martinez Candela $3,000    
Judge Sonia Pineda $2,500    
Judge Alminda Lopez Pizarro $2,500    
Judge Willy Herrera Casina $2,500    
Judge Nicolas Trujillo López (Ivcher 

case) 
  $5,000 

President of the Public Law Court Sixto Muñoz Sarmiento 
(Lucchetti and Ivcher cases) 

  $3,000 
+$3,000 

Others involved but without data on bribes: 
Supreme Court Justices: Orestes Castellares Camac, Eliana Salinas de Alencastre, Jorge Gonzales 
Campos, Arturo Chocano Polanco, Jose Pariona Pastrana, Caslos Alarcon del Portal, Wilber Villafuerte 
Mogollon, Juan Quespe Alcala, Luis Castro Reyes, Carlos Henriquez Clfer, Juan Miguel Ramos 
Lorenzo. 
Judges: Segundo Sarria Carbajo, Carlos Alcantara Perez, Karina Sanchez Alarcon, Ricardo Nunez 
Espinoza, Arturo Vilchez Requejo, Jose Rios Olson. 

Source: Bresani (2003) and author calculations.  The list of the others’ involved come from Bresani (2003) and has been 
confirmed by several journalistic reports.   
Note: The data in the first column of bribes are from Bresani (2003).  The second column of bribe data is from a set of receipts 
like those in Figure 1 that we collected from journalistic sources in Peru.  From the information available, the frequency of 
these payments is unclear.  It is probable that the data in Bresani (2003) aggregate the receipts, but Bresani gives no reference 
for these data.   



 31

 
 
 
 
 

Table 4: Media Capture 
 

 
TV Channels 
 

Bribe Estimates 

America Television (Channel 4) Jose 
Francisco Crousillat 

$9,000,000 in a signed contract for $1,500,000 per 
month from November 1999 to April 2000, possibly 
more (C) 
$619,000 in October 1998, promised more monthly 
payments (C) (BH) 

Frequencia Latina (Channel 2) Samuel 
and Mendel Winter (owners after 
Baruch Ivcher exiled) 

$3,000,000 in a signed contract for $500,000 per month 
from November 1999 to April 2000, possibly more (R) 
$3,073,407 on December 1999 for an increase of capital 
that gave 27% of shares to Montesinos (R) 

Panamericanan Television (Channel 
5) Manuel Delgado Parker (brother of 
Genaro) and Ernest Schutz 
(shareholders) 

$9,000,000 contract agreed by Shutz and Montesinos on 
video 1783. In total Montesinos claims he handed 
$10,600,000 to Schutz (BH) 
$350,000 handed by Montesinos to Shutz, video 
screened by congress 10/02/01 (BH) 

Cable Canal De Noticias CCN (Cable 
Channel Network) Vicente Silva Checa 
(Video 1778) 

$2,000,000 for his shares in the CCN to the Ministry of 
Defense in November 1999 (C)  

Andina de Television (ATV)(Channel 
9) Julio Vera 

$50,000 to fire Cecilia Valenzuela and Luis Iberico (C) 

Red Global (Channel 13) Genaro 
Delgado Parker (borther of Manuel) 

In exchange business help and judicial favors, Delgado 
Parker fired popular commentator Cesar Hidelbrandt (C) 

 
 

 
Print Media 
 

 
Bribe Estimates 

Expreso (mainstream newspaper) 
Eduardo Calmell del Solar (director and 
stockholder) 

$1,000,000 in two installments, to buy shares in the 
newspaper (C) and videos 1492, 1736, 1753 

El Tío, (Chicha/popular press) Jose 
Olaya Correa (owner and director)   

$1,500,000 between 1998 and 2000 (C) 
$3,000-$4,000 per headline, $5,000 for full coverage 
inside, $500 for smaller stories (C) 

La Chuchi (Chicha/popular press) 
Oliveri and Estenos (owners). 

$8,000 weekly, same press house as El Mañanero, 
Editora Americana) (B) 

El Chato, Rafael Document (founder) 
and Ruben Gamarra (director) out 

$1,000 each time it comes, small circulation, only comes 
out two to three days a week.  (B) 

  

Media Not Captured 
 

Newspapers: La República and El Comercio 
Magazine: Caretas 
Cable News TV Channel: Canal N (owned by El 
Comercio)  

  

State-Owned Media 
 

Newspaper: El Peruano 
TV Channel: Televisión Nacional Peruana 
Radio Station: Radio Nacional 

Sources: (B) Bresani (2003), (BH) Bowen and Holligan (2003), (C) Conaghan (2002), (R) La República 
Feb 24, 2001. 



 32

Appendix 1:  Example of a Compromiso de Honor 
 
 

COMMITMENT OF HONOR 
 

 The subscriber of this document GONZALEZ INGA, Mario, elected as 
Congressman of the Republic in the recent General Elections; with the present document 
renounces irrevocably being part of the Political Group “PERU POSIBLE”, in which list 
I participated as a candidate; and therein I recover my political independence, committing 
to support the political group “PERU 2000,” which I join for the five years of duration of 
my congressional duties, for which I will act in close collaboration with the bearer of this 
document, from whom I will directly receive instructions about these particulars.    
 In faith of which and as an expression of the Commitment of Honor that I 
voluntarily assume as of now, I subscribe in the city of Lima, the twenty second day of 
April of the year 2000. 
 

     MARIO GONZALEZ INGA  
       

 
 
Source:  Informe Final de la Subcomision Investigadora de la Denuncia Constitucional 
No. 6,  http://www.congreso.gob.pe/congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-6.pdf 
 



 33

Appendix 2:  The contract between a television channel and Montesinos (denoted 
“the Contractor”)  
 
With the present document, the SERVICE PROVISION CONTRACT between one party, 
the “Compañía de Latinoamericana de Radio Difusion SA” (CHANNEL 2, 
FREQUENCIA LATINA), represented by its president and vice-president, Mr. Mendel 
Winter Zuzunaga  and Samuel Winter Zuzunaga, who will be referred herein for the 
effects of this contract only as “the Channel;” and the other party, “the Contractor.”  For 
reasons of strict confidentiality and with express consent from the Channel, the name and 
address of the Contractor are not specified; this does not however nullify the legal value 
of this document, in which the following terms and conditions are approved: 
 
FIRST:  The object of the present contact is to establish the rules according to which the 
Channel binds itself voluntarily to comply with the obligations specified in the fourth 
clause of this contract for the duration of its validity. 
 
SECOND:  To correspond what was established in the later clause the Channel will 
receive monthly and in advance from the Contractor the amount of FIVE HUNDRED 
THOUSAND AMERICAN DOLLARS (US$500,000), an amount that will be delivered 
within four workdays of the end of each month and for which a receipt will be signed, 
with exception of the first monthly payment, to be paid when this contract is signed.   
 
THIRD: The present contract will be valid from the date of this document and it will end 
on 9 April, 2000, and it could be renewed with common agreement of the parties, in 
which case the rules that guide it will be establish at that time. 
 
FOURTH:  The duties of the Channel from the moment this contract is valid are: 
 

• Not to admit nor pass any political propaganda direct or indirectly, unless the 
Contractor so asks. 

• Not to broadcast any political advertisement of any sort from the presidential 
candidates, the Congress, or any other public office for the 2000 campaign, unless 
the Contractor so requests explicitly. 

• Not to promote directly or indirectly the image of any political group, party, or 
political movement nor of its leaders or representatives, without the written 
approval of the Contractor. 

• Not to broadcast any interview, debates, or reports from presidential candidates 
and/or congressional candidates without the written approval of the Contractor. 

• Not to show any other program whose contents refer explicitly or implicitly to 
political issues without these being accepted and/or approved by the Contractor 

• To schedule news programs at their usual time from Monday to Saturday; content 
and headlines will be coordinated and approved by the Contractor. 

• To review daily with the Contractor the contents of all headlines and all news 
programs before they air at the national level, to incorporate the observations that 
the Contractor may deem necessary and also to include the themes that he might 
decide for those news programs. 



 34

• To give the Contractor the necessary time to develop the contents and headlines 
for the Sunday program “Contra Punto,” the execution of which the Channel is 
charged with. 

• To be responsible for any declarations that its staff makes through other news 
media, television channels, or radio stations, that are not in accordance with the 
spirit of this contract. 

• To meet the Contractor as many times as necessary to coordinate the fulfillment 
of what is established in this contract. 

 
FIFTH: The duties of the Contractor are: 
 

• To fulfill dutifully the payments here agreed. 
• To coordinate with the Channel the review of all news programs and the Sunday 

program “Contra Punto.” 
• To do whatever else is necessary. 

 
SIXTH: As a warranty, the Channel will sign a letter of credit to the bearer for the 
monthly amount that they receive with a date of expiration of 30 days.  Once this 
monthly payment is cancelled, it will be burned and renewed with a new one in the same 
conditions until the end of this contract. 
 
SEVENTH: Failure to comply with any of these clauses will lead to the following 
punishments: 
 

• The Contractor will pay the Channel 1 percent of the monthly payment each day 
payment is late, until the first seven days, after which this will increase to 5 
percent until its cancellation. 

• If the Channel fails to act as is agreed here, the Contractor may through written or 
verbal communication request that corrective action be taken.  In the event that 
the failure is repeated, the Contractor will be permitted to resolve the contract 
without the Channel having any right to complain in any way.  

 
EIGHTH:  The Contractor may at any point in the duration of this contract veto the 
participation of any commentator or journalist in the Channel. 
 
NINTH: The parties, in accordance with what is agreed here, sign this contract, in a 
single copy that will be held by the Contractor. 
 
In Lima, November 6, 1999.   
 
 
Source:  La República, February 24, 2001 


