Now They Tell Us

Michael Massing FEBRUARY 26, 2004 ISSUE

In recent months, US news organizations have rushed to expose the Bush administration’s
pre-war failings on Iraq. “Iraq’s Arsenal Was Only on Paper,” declared a recent headline in
The Washington Post. “Pressure Rises for Probe of Prewar-Intelligence,” said The Wall
Street Journal. “So, What Went Wrong?” asked Time. In The New Yorker, Seymour Hersh
described how the Pentagon set up its own intelligence unit, the Office of Special Plans, to
sift for data to support the administration’s claims about Iraq. And on “Truth, War and
Consequences,” a Frontline documentary that aired last October, a procession of
intelligence analysts testified to the administration’s use of what one of them called
“faith-based intelligence.”

Watching and reading all this, one is tempted to ask, where were you all before the war?
Why didn’t we learn more about these deceptions and concealments in the months when
the administration was pressing its case for regime change—when, in short, it might have
made a difference? Some maintain that the many analysts who’ve spoken out since the end
of the war were mute before it. But that’s not true. Beginning in the summer of 2002, the
“intelligence community” was rent by bitter disputes over how Bush officials were using
the data on Iraq. Many journalists knew about this, yet few chose to write about it.

Before the war, for instance, there was a loud debate among intelligence analysts over the
information provided to the Pentagon by Iraqi opposition leader Ahmed Chalabi and
defectors linked to him. Yet little of this seeped into the press. Not until September 29,
2003, for instance, did The New York Times get around to informing readers about the
controversy over Chalabi and the defectors associated with him. In a front-page article
headlined “Agency Belittles Information Given by Iraqi Defectors,” Douglas Jehl reported
that a study by the Defense Intelligence Agency had found that most of the information
provided by defectors connected to Ahmed Chalabi “was of little or no value.” Several
defectors introduced to US intelligence by the Iraqi National Congress, Jehl wrote,
“invented or exaggerated their credentials as people with direct knowledge of the Iraqi
government and its suspected unconventional weapons program.”

Why, I wondered, had it taken the Times so long to report this? Around the time that
Jehl’s article appeared, I ran into a senior editor at the Times and asked him about it. Well,



he said, some reporters at the paper had relied heavily on Chalabi as a source and so were
not going to write too critically about him.

The editor did not name names, but he did not have to. The Times‘s Judith Miller has been
the subject of harsh criticism. Slate, The Nation, Editor & Publisher, the American
Journalism Review, and the Columbia Journalism Review have all run articles accusing her
of being too eager to accept official claims before the war and too eager to report the
discovery of banned weapons after it.1 Especially controversial has been Miller’s alleged
reliance on Chalabi and the defectors who were in touch with him. Last May, Howard
Kurtz of The Washington Post wrote of an e-mail exchange between Miller and John
Burns, then the Times bureau chief in Baghdad, in which Burns rebuked Miller for writing
an article about Chalabi without informing him. Miller replied that she had been covering
Chalabi for about ten years and had “done most of the stories about him for our paper.”
Chalabi, she added, “has provided most of the front page exclusives on WMD to our

paper.”

When asked about this, Miller said that the significance of her ties to Chalabi had been
exaggerated. While she had met some defectors through him, she said, only one had
resulted in a front-page story on WMD prior to the war. Her assertion that Chalabi had
provided most of the Times‘s front-page exclusives on WMD was, she said, part of “an
angry e-mail exchange with a colleague.” In the heat of such exchanges, Miller said, “You
say things that aren’t true. If you look at the record, you’ll see they aren’t true.”

This seems a peculiar admission. Yet on the broader issue of her ties to Chalabi, the record
bears Miller out. Before the war, Miller wrote or co-wrote several front-page articles about
Irag’s WMD based on information from defectors; only one of them came via Chalabi. An
examination of those stories, though, shows that they were open to serious question. The
real problem was relying uncritically on defectors of any stripe, whether supplied by
Chalabi or not.

This points to a larger problem. In the period before the war, US journalists were far too
reliant on sources sympathetic to the administration. Those with dissenting views—and
there were more than a few—were shut out. Reflecting this, the coverage was highly
deferential to the White House. This was especially apparent on the issue of Iraq’s weapons
of mass destruction—the heart of the President’s case for war. Despite abundant evidence
of the administration’s brazen misuse of intelligence in this matter, the press repeatedly let
officials get away with it. As journalists rush to chronicle the administration’s failings on
Iraq, they should pay some attention to their own.

2.

On August 26, 2002, Vice President Dick Cheney gave a speech that was widely



interpreted as signaling the administration’s intention to wage war on Iraq. There “is no
doubt,” Cheney declared, that Saddam Hussein “has weapons of mass destruction” and is
preparing to use them against the United States. Saddam, he said, not only had biological
and chemical weapons but had “resumed his efforts to acquire nuclear weapons.” If
allowed to continue on this course, he added, Saddam could subject his adversaries to
“nuclear blackmail.” Accordingly, the United States had no choice but to take preemptive
action against him.

The reference to nuclear weapons was especially telling. While Iraq was widely believed to
have biological and chemical weapons, there was much more uncertainty regarding its
nuclear program. In 1998, when UN inspectors left the country, it was generally agreed that
Iraq’s nuclear program had been dismantled. The question was, what had happened in the
four years since? In his speech, Cheney flatly stated that Iraq had resumed its quest for a
bomb, but neither he nor any other Bush official offered any supporting evidence.

At the time of Cheney’s speech, Times reporters Judith Miller and Michael Gordon were
investigating the state of Iraq’s arsenal. Both had reported on Iraq for many years and
brought certain perspectives to the assignment. Gordon, the paper’s chief military
correspondent, had after the Gulf War teamed up with retired general Bernard Trainor to
write The Generals’ War: The Inside Story of the Conflict in the Gulf (1995). A detailed
account of the military’s conduct of the war, it strongly criticized the US decision to leave
Saddam in power. From his many years of reporting on intelligence matters, Gordon knew
how shocked US analysts had been after the Gulf War to find how far along Iraq had been
in its effort to develop a nuclear weapon.

Miller, the coauthor of Saddam Hussein and the Crisis in the Gulf (1990) and Germs:
Biological Weapons and America’s Secret War (2001), was intimately acquainted with
Saddam Hussein’s genius for deception. In February 1998, she (together with William
Broad) had written a 4,900-word report about Iraq’s secret program to produce bioweapons
and its success in concealing them from the outside world. According to the story, many
former weapons inspectors and other experts with whom Miller and Broad talked believed
that Baghdad “is still hiding missiles and germ weapons, and the means to make both.”

Later that year, Miller met one of the first defectors who gave her information—Khidhir
Hamza, a scientist who, until the late 1980s, had been a senior official in Iraq’s nuclear
program. After fleeing Baghdad in 1994, Hamza had made his way to Washington, where
in 1997 he went to work for the Institute for Science and International Security, a small
think tank, which arranged for Miller and fellow Times reporter James Risen to interview
him. The result was a front-page story relating Hamza’s account of the “inner workings” of
Saddam’s push for a bomb prior to the Gulf War, and recounting Hamza’s belief that
Saddam retained the infrastructure to duplicate that effort.



While seeing Hamza, Miller told me, she also was in touch with Ahmed Chalabi, and in
2001 he arranged for her to visit Thailand to interview another defector, a civil engineer
named Adnan Thsan Saeed al-Haideri. The resulting front-page story related al-Haideri’s
claim to have personally renovated “secret facilities for biological, chemical and nuclear
weapons.” These facilities were said to exist “in underground wells, private villas and
under Saddam Hussein Hospital in Baghdad.” Charles Duelfer, a former inspector, was
quoted as saying that al-Haideri’s account was consistent with other reports showing that
Iraq had “not given up its desire” for WMD.

In 2002, Miller went to Turkey to interview yet another defector, Ahmed al-Shemri. A
member of the Iraqi Officers Movement, another opposition group, al-Shemri (a
pseudonym) claimed to have worked in Iraq’s chemical weapons program, and he told
Miller that Saddam had continued to produce VX and other chemical agents even while
international inspectors were in Iraq. Iraq, he added, continued to store such agents at
secret sites throughout the country.

By late summer of 2002, then, Miller had developed a circle of sources who claimed to
have firsthand knowledge of Saddam’s continued push for prohibited weapons. And as she
and Gordon made the rounds of administration officials, they picked up a dramatic bit of
information about Iraq’s nuclear program. During the previous fourteen months, they were
told, Iraq had tried to import thousands of high-strength aluminum tubes. The tubes had
been intercepted, and specialists sent to examine them had concluded from their diameter,
thickness, and other technical properties that they had only one possible use—as casings
for rotors in centrifuges to enrich uranium, a key step in producing an atomic bomb.

This was dramatic news. If true, it would represent a rare piece of concrete evidence for
Saddam’s nuclear aspirations. And, on Sunday, September 8, 2002, the Times (then under
the editorship of Howell Raines) led with the story, written by Miller and Gordon. “US
Says Hussein Intensifies Quest for A-Bomb Parts,” the headline said. The lead was
emphatic:

More than a decade after Saddam Hussein agreed to give up weapons of mass
destruction, Iraq has stepped up its quest for nuclear weapons and has embarked on a
worldwide hunt for materials to make an atomic bomb, Bush administration officials
said today.

Gordon and Miller went on to cite the officials’ claims about the aluminum tubes and their
intended use in centrifuges to enrich uranium.

The article contained several caveats, noting, for instance, that Iraq “is not on the verge of
fielding a nuclear weapon.” Overall, though, the language was stark:

Mr. Hussein’s dogged insistence on pursuing his nuclear ambitions, along with what



defectors described in interviews as Iraq’s push to improve and expand Baghdad’s
chemical and biological arsenals, have brought Iraq and the United States to the brink
of war.

Administration “hard-liners,” Gordon and Miller added, worried that “the first sign of a
‘smoking gun’... may be a mushroom cloud.” The piece concluded with a section on Iraq’s
chemical and biological weapons, relying heavily on the information supplied by Ahmed
al-Shemri. “All of Iraq is one large storage facility,” he was quoted as saying.

Gordon and Miller argue that the information about the aluminum tubes was not a leak.
“The administration wasn’t really ready to make its case publicly at the time,” Gordon told
me. “Somebody mentioned to me this tubes thing. It took a lot to check it out.” Perhaps so,
but administration officials were clearly delighted with the story. On that morning’s talk
shows, Dick Cheney, Colin Powell, Donald Rumsfeld, and Condoleezza Rice all referred to
the information in the Times story. “It’s now public,” Cheney said on Meet the Press, that
Saddam Hussein “has been seeking to acquire” the “kind of tubes” needed to build a
centrifuge to produce highly enriched uranium, “which is what you have to have in order to
build a bomb.” On CNN’s Late Edition, Rice said the tubes “are only really suited for
nuclear weapons programs, centrifuge programs.” She added: “We don’t want the smoking
gun to be a mushroom cloud”—a phrase lifted directly from the Times.

In the days that followed, the story of the tubes received wide publicity. And, on September
12, 2002, President Bush himself, in a speech to the UN General Assembly, said that “Iraq
has made several attempts to buy high-strength aluminum tubes used to enrich uranium for
a nuclear weapon”—evidence, he added, of its “continued appetite” for such a weapon. In
the following months, the tubes would become a key prop in the administration’s case for
war, and the Times played a critical part in legitimizing it.

3.

From the start, however, the Times story raised doubts among many nuclear experts. One
was David Albright. A physicist and former weapons inspector who directed the Institute
for Science and International Security (the same group for which the defector Khidhir
Hamza had worked), Albright favored a tough position on Iraq, believing Saddam to have
WMD and advocating strict measures to contain him. In the summer of 2001, however,
after the aluminum tubes were intercepted, he had been asked by an official to find out
some information about them, and in doing so he had learned of the doubts many experts
had about their suitability for use in centrifuges. Some specialists with ties to the US
Department of Energy and the International Atomic Energy Agency had concluded that the
tubes were more likely destined for use in conventional artillery rockets, as Iraq itself had
claimed. Officials at the State Department’s Bureau of Intelligence and Research would
later concur.



Reading the September 8 article, Albright felt it was important for the Times to take note of
these dissenting views. In the past, he had worked frequently with Judith Miller; in fact, it
was Albright who had arranged for her to interview Khidhir Hamza. Although he was
unavailable when Miller tried to contact him for the September 8 story, he had several long
conversations with her after it was published. He then described the doubts many
centrifuge experts had about the administration’s claims. And, on September 13, 2002, a
follow-up story appeared. It was not, however, what Albright had expected. Six paragraphs
into an article that summarized the White House’s case against Iraq, Miller and Gordon
noted that senior officials acknowledged “that there have been debates among intelligence
experts about Iraq’s intentions in trying to buy such tubes.” But, they quickly noted, those
officials insisted that “the dominant view” in the administration was that the tubes were
intended for use in centrifuges to enrich uranium. While some experts in the State and
Energy Departments “had questioned whether Iraq might not be seeking the tubes for other
purposes,” the article stated,

other, more senior, officials insisted last night that this was a minority view among
intelligence experts and that the CIA had wide support, particularly among the
government’s top technical experts and nuclear scientists. “This is a footnote, not a
split,” a senior administration official said.

Yet Albright, having talked with a large number of those experts and scientists, knew that
many did not support the CIA assessment. “Understanding the purpose of these tubes was
very difficult,” he told me.

But hearing there’s a debate in the government was knowable by a journalist. That’s
what I asked Judy to do—to alert people that there’s a debate, that there are competent
people who disagreed with what the CIA was saying. I thought for sure she’d quote
me or some people in the government who didn’t agree. It just wasn’t there.

The Times, he added,

made a decision to ice out the critics and insult them on top of it. People were bitter
about that article—it says that the best scientists are with [the administration].

Miller rejects this. The article, she says, clearly stated that there was a debate about the
tubes. As written, however, the piece gives far more attention and credence to officials who
dismissed the dissenters, and the debate, as inconsequential—a “footnote.”

Frustrated, Albright began preparing his own report about the tubes. Seeking an outlet, he
approached Joby Warrick of The Washington Post. In contrast to Miller and Gordon,
Warrick had little experience covering national security matters; the environment was his
beat. After the September 11 attacks, however, he was assigned to do investigative
reporting related to the war on terrorism, and in the summer of 2002 he began looking into



Iraq’s weapons programs. Calling around to officials and former inspectors, he quickly
discovered that “nobody knew very much.” That, he told me, seemed particularly true of
defectors. Francis Brooke, the Washington representative of the Iraqi National Congress,
was constantly trying to give him information, but it never seemed to check out. “I became
very frustrated at not being able to come up with anything solid showing that there were
active weapons programs,” Warrick said.

Albright’s report about the aluminum tubes, however, seemed to offer an inside look at the
debate within intelligence circles over Iraq’s nuclear program.2 Drawing on it, Warrick
wrote an article describing how the administration’s claims about the tubes were being
challenged by “independent experts” who questioned whether they “were intended for a
secret nuclear weapons program” or, as some believed, for use in conventional rockets.
Warrick also noted reports that the Bush administration “is trying to quiet dissent among its
own analysts over how to interpret the evidence.” It was one of the first public mentions of
the administration’s possible misuse of the data on Iraq. Appearing on page A18, however,
the story caused little stir.

4.

Meanwhile, the tubes were drawing the notice of Knight Ridder’s Washington bureau,
which serves Knight Ridder’s thirty-one newspapers in the US, including The Philadelphia
Inquirer, The Miami Herald, and The Detroit Free Press. Almost alone among national
news organizations, Knight Ridder had decided to take a hard look at the administration’s
justifications for war. As Washington bureau chief John Walcott recalled, in the late
summer of 2002 “we began hearing from sources in the military, the intelligence
community, and the foreign service of doubts about the arguments the administration was
making.” Much of the dissent came from career officers disturbed over the allegations
being made by political appointees. “These people,” he said, “were better informed about
the details of the intelligence than the people higher up in the food chain, and they were
deeply troubled by what they regarded as the administration’s deliberate misrepresentation
of intelligence, ranging from overstating the case to outright fabrication.”

Walcott assigned two experienced reporters, Jonathan Landay and Warren Strobel, to talk
with those sources. Drawing on them, Landay in early September 2002 filed a report for
Knight Ridder that quoted senior US officials with access to intelligence on Iraq as saying
that “they have detected no alarming increase in the threat that Iraqi dictator Saddam
Hussein poses to American security and Middle East stability.” While it was well known
that [raq was “aggressively trying to rebuild” its weapons programs, Landay noted, “there
is no new intelligence that indicates the Iraqis have made significant advances” in doing so.

In early October, Landay’s curiosity was further aroused when the CIA released a
declassified version of its new National Intelligence Estimate on Iraq. For the most part,



the document blandly summarized the agency’s longstanding findings regarding Iraq’s ties
to terrorists and its efforts to develop WMD. In a brief section on the aluminum tubes,
however, it noted that, while the intelligence community as a whole believed the tubes
were intended for use in centrifuges, some experts disagreed, believing they were intended
for conventional weapons. This was a rare public acknowledgment of dissent within the
intelligence agencies, and Landay, intrigued, began making more calls. He eventually
reached a veteran of the US uranium enrichment program. “He’d been given data on the
tubes, and he said that this wasn’t conclusive evidence,” Landay recalled. In early October,
Landay wrote about how the CIA report had “exposed a sharp dispute among US
intelligence experts” over Iraq’s arsenal. One expert was quoted as saying he did not
believe the tubes were intended for use in nuclear weapons because “their diameters were
too small and the aluminum they were made from was too hard.”

On October 8, 2002, Landay and Strobel, joined by bureau chief Walcott, filed a sharp
account of the rising discontent among national security officers. “While President Bush
marshals congressional and international support for invading Iraq,” the article began, “a
growing number of military officers, intelligence professionals and diplomats in his own
government privately have deep misgivings about the administration’s double-time march
toward war.” These officials, it continued,

charge that administration hawks have exaggerated evidence of the threat that Iraqi
leader Saddam Hussein poses—including distorting his links to the al-Qaida terrorist
network.... They charge that the administration squelches dissenting views and that
intelligence analysts are under intense pressure to produce reports supporting the
White House’s argument that Saddam poses such an immediate threat to the United
States that pre-emptive military action is necessary.

As these reports show, there were many sources available to journalists interested in
scrutinizing the administration’s statements about Iraq. Unfortunately, however, Knight
Ridder has no newspaper in Washington, D.C., or New York, and its stories did not get the
national attention they deserved. But in mid-October, other news organizations began to
pick up on some of the same discontent Knight Ridder had documented. The Washington
Post, the Associated Press, The Wall Street Journal, USA Today, the Los Angeles Times,
and the Guardian of London all ran articles raising questions about the administration’s
case for war. On October 10, The New York Times ran a front-page account by Michael
Gordon of the divisions within the administration “over what intelligence shows about
Iraq’s intentions and its willingness to ally itself with al-Qaeda.” And on October 24, the
Times, again on its front page, reported that top Pentagon officials had set up a special
intelligence unit to search for data to support the case for war. Written by Thom Shanker
and Eric Schmitt, the article cited the concerns of some intelligence analysts that civilian
policymakers were politicizing the intelligence to fit their hawkish position. The view



“among even some senior intelligence analysts” at the CIA, they wrote, “is that Mr.
Hussein is contained and is unlikely to unleash weapons of mass destruction unless he is
attacked.”

The unit referred to here was the Office of Special Plans, the same group Seymour Hersh
would write about after the war. As such reports show, its existence was widely known
before the war. With many analysts prepared to discuss the competing claims over the
intelligence on Iraq, the press was in a good position to educate the public on the
administration’s justifications for war. Yet for the most part, it never did so. A survey of the
coverage in November, December, and January reveals relatively few articles about the
debate inside the intelligence community. Those articles that did run tended to appear on
the inside pages. Most investigative energy was directed at stories that supported, rather
than challenged, the administration’s case.

On December 12, for example, The Washington Post ran a front-page story by Barton
Gellman contending that al-Qaeda had obtained a nerve agent from Iraq. Most of the
evidence came from administration officials, and it was so shaky as to draw the attention of
Michael Getler, the paper’s ombudsman. In his weekly column, Getler wrote that the article
had so many qualifiers and caveats that

the effect on the complaining readers, and on me, is to ask what, after all, is the use of
this story that practically begs you not to put much credence in it? Why was it so
prominently displayed, and why not wait until there was more certainty about the
intelligence?

And why, he might have added, didn’t the Post and other papers devote more time to
pursuing the claims about the administration’s manipulation of intelligence? Part of the
explanation, no doubt, rests with the Bush administration’s skill at controlling the flow of
news. “Their management of information is far greater than that of any administration I’ve
seen,” Knight Ridder’s John Walcott observed. “They’ve made it extremely difficult to do
this kind of [investigative] work.” That management could take both positive forms—
rewarding sympathetic reporters with leaks, background interviews, and seats on official
flights—and negative ones—freezing out reporters who didn’t play along. In a city where
access is all, few wanted to risk losing it.

Such sanctions were reinforced by the national political climate. With a popular president
promoting war, Democrats in Congress were reluctant to criticize him. This deprived
reporters of opposition voices to quote, and of hearings to cover. Many readers, meanwhile,
were intolerant of articles critical of the President. Whenever The Washington Post ran
such pieces, reporter Dana Priest recalls, “We got tons of hate mail and threats, calling our
patriotism into question.” Fox News, Rush Limbaugh, and The Weekly Standard, among



others, all stood ready to pounce on journalists who strayed, branding them liberals or
traitors—Ilabels that could permanently damage a career. Gradually, journalists began to
muzzle themselves.

David Albright experienced this firsthand when, during the fall, he often appeared as a
commentator on TV. “I felt a lot of pressure” from journalists “to stick to the subject,
which was Iraq’s bad behavior,” Albright says. And that, in turn, reflected pressure from
the administration: “I always felt the administration was setting the agenda for what stories
should be covered, and the news media bought into that, rather than take a critical look at
the administration’s underlying reasons for war.” Once, on a cable news show, Albright
said that he felt the inspections should continue, that the impasse over Iraq was not simply
France’s fault; during the break, he recalls, the host “got really mad and chastised me.”

“The administration created a set of truths, then put up a wall to keep people within it,”
Albright says. “On the other side of the wall were people saying they didn’t agree. The
media were not aggressive enough in challenging this.”

5.

The press’s submissiveness was most apparent in its coverage of the inspections process.
Responsibility for that process lay with two organizations: the International Atomic Energy
Agency, which monitored Iraq’s nuclear activities, and the United Nations Monitoring,
Verification and Inspection Commission, which oversaw its biological and chemical
programs. UNMOVIC, which was based in New York and headed by Hans Blix, got
considerable coverage; the IAEA, which was based in Vienna and headed by Mohamed
ElBaradei, got little.

“We were constantly frustrated,” Melissa Fleming, an IAEA spokesperson, told me. “The
whole focus was on UNMOVIC, which was in New York.” According to IAEA staff
members, the press gave far too much weight to what US experts or administration officials
said. Jacques Baute, the head of the IAEA’s Iraq inspection team, complained that the
agency had a hard time getting its story out. And that story, he explained, was that by 1998
“it was pretty clear we had neutralized Iraq’s nuclear program. There was unanimity on
that.”

The IAEA’s success in dismantling Iraq’s nuclear program was spelled out in the periodic
reports it sent to the UN Security Council—reports that remained posted on its Web site.
And, it was broadly agreed, any effort to restart that program after 1998 would have very
likely been detected by the outside world. As the Carnegie Endowment noted in a recent
report (“WMD in Iraq: Evidence and Implications™),

Iraq’s nuclear program had been dismantled by inspectors after the 1991 war, and
these facilities—unlike chemical or biological ones—tend to be large, expensive,



dependent on extensive imports, and very difficult to hide “in plain sight” under the
cover of commercial (that is, dual-use) facilities.

These facts, it added, were “largely knowable” in the fall of 2002, when the debate over
inspections was taking place.

Bush officials, however, were loudly proclaiming otherwise. “A return of inspectors would
provide no assurance whatsoever of [Saddam’s] compliance with UN resolutions,” Vice
President Cheney declared in his August 26 speech. “On the contrary, there is a great
danger it would provide false comfort that Saddam was somehow ‘back in his box.””

Many journalists echoed this line. Seeking out former weapons inspectors for comment,
they generally “gravitated to the most negative ones,” Jacques Baute said. An example was
David Kay. According to the IAEA, his background in nuclear and weapons matters was
very limited—he has a Ph.D. in international affairs—and he spent no more than five
weeks as an inspector in Iraq in 1991. This was far less time—and far longer ago—than
was the case for many other inspectors.

Recently, Kay, after stepping down as the top US weapons investigator in Iraq, said that he
thought Iraq had largely abandoned the production of illicit weapons during the 1990s and
that one key reason was the tough UN inspections. Before the war, however, Kay often
declared his contempt for inspections to reporters—including Judith Miller. On September
18, 2002, for instance, in an article headlined “Verification Is Difficult at Best, Say the
Experts, and Maybe Impossible,” Miller quoted a variety of officials and former inspectors
about the nearly insurmountable obstacles inspectors would face if they returned to Iraq.
David Kay, identified as “a former inspector who led the initial nuclear inspections in Iraq
in the early 1990’s,” was quoted as saying of the inspectors that “their task is damn near a
mission impossible.” Miller also cited Khidhir Hamza, the defector she had written about
in 1998. Identified as having “led part of Iraq’s nuclear bomb program until he defected in
1994,” he was quoted as estimating that “Iraq was now at the ‘pilot plant’ stage of nuclear
production and within two to three years of mass producing centrifuges to enrich uranium
for a bomb.” Iraq, he added, “now excelled” in hiding nuclear and other unconventional
weapons programs.

In fact, Hamza never produced any convincing sources for these statements. Contrary to
Miller’s description, he had resigned from Iraq’s nuclear program in 1990 and had no
firsthand knowledge of it after the Gulf War. After coming to the United States, he had
gone to work for David Albright’s Institute for Science and International Security, but by
1999 his claims about Iraq’s weapons programs had become so inflated that Albright felt
he could no longer work with him, and Hamza left the institute. The following year he
came out with a book, Saddam’s Bombmaker: The Terrifying Inside Story of the Iraqi
Nuclear and Biological Weapons Agenda (written with Jeff Stein), that, Albright says,



“made many ridiculous claims.” In light of this, he adds, he was surprised to see that Judith
Miller continued to rely on Hamza. “Judy should have known about this,” Albright says.
“This 1s her area.”

“Hamza had no credibility at all,” one ITAEA staff member told me. “Journalists who called
us and asked for an assessment of these people—we’d certainly tell them.” Miller said she
believed Hamza was a credible source because he was very useful to the administration.
After the war, she noted, the administration sent him to Iraq to work on atomic energy
matters. Yet the administration’s reliance on defectors like Hamza was itself highly
controversial and deserving of scrutiny. Few journalists provided it, though. In the months
leading up to the war, Hamza was a popular source for journalists and a frequent guest on
TV news shows. (In fairness, it should be noted that Judith Miller, along with Julia Preston,
wrote an article for the Times in late January that, based on a two-hour interview with Hans
Blix, described his differences with the Bush administration over its “assertions about Iraqi
cheating” and “the notion that time was running out for disarming Iraq through peaceful
means.”

In late November 2002, UN inspectors finally returned to Iraq. Shortly after, Iraq
submitted to the UN a 12,000-page declaration stating it had no weapons of mass
destruction. Iraq’s failure to account for large stocks of banned weapons uncovered prior to
1998 fed suspicions that it still had such weapons. Nonetheless, [AEA inspectors felt
confident that they could get a reliable reading of the status of Iraq’s alleged nuclear
program. They had more than a hundred sites they wanted to visit, based on interviews
with defectors, data collected from previous inspections, satellite photos, and information
provided by the CIA and other US intelligence agencies. Over the summer, IAEA
specialists had detected in satellite photos new construction at sites where nuclear activity
had taken place in the past. Visiting them, however, inspectors found no suspicious activity.
The inspectors also took samples from rivers, canals, and lakes, testing for the presence of
certain radioisotopes. None was found.

Finally, the inspectors investigated Iraq’s attempted purchase of aluminum tubes. They
examined rocket production and storage sites, studied tube samples, and interviewed key
Iraqi personnel. From this they determined that the tubes were consistent with use in
conventional rockets, as Iraq had maintained.

On January 9, 2003, Mohamed ElBaradei issued a preliminary report on the inspectors’
work. “To date,” it noted,

no new information of significance has emerged regarding Iraq’s past nuclear
programme (pre-1991) or with regard to Iraq activities during the period between
1991 and 1998. To date, no evidence of ongoing prohibited nuclear or nuclear-related
activities has been detected, although not all of the laboratory results of sample



analysis are yet available.

On the aluminum tubes, ElBaradei reported that they

appear to be consistent with reverse engineering of rockets. While it would be
possible to modify such tubes for the manufacture of centrifuges, they are not directly
suitable for it.

In short, the TAEA, after weeks of intensive inspections, had found no sign whatever of any
effort by Iraq to resume its nuclear program. Given the importance the administration had
attached to this matter, this would have seemed news of the utmost significance. Yet it was
largely ignored. The Times, which had so prominently displayed its initial story about the
aluminum tubes, buried its main article about ElBaradei’s statement on page A10. (The
paper did briefly mention ElBaradei’s conclusion about the tubes in a front-page story that
focused mainly on Iraq’s lack of cooperation with the inspectors.) One of the few papers to
give his statement significant treatment was The Washington Post. Following up on his
earlier article on the tubes, Joby Warrick incorporated the IAEA findings into a detailed
analysis of the claims and counterclaims surrounding the tubes. The article cited weapons
inspectors, scientists, and other experts, all of whom cast strong doubt on the
administration’s arguments.>

The IAEA, Melissa Fleming observed, “was inundated with calls, but they were less of an
investigative nature than about what the inspectors were finding on a daily basis. In general
reporters showed little interest in more complex subjects like the aluminum tubes.” Mark
Gwozdecky, the IAEA’s top spokesperson, added: “Nobody wanted to challenge the
President. Nobody wanted to believe inspections had anything of value to bring to the
table. The press bought into that.”

6.

The reception accorded Mohamed ElBaradei’s statement contrasted sharply with that given
Colin Powell’s speech at the United Nations on February 5, 2003. The secretary of state
gave a high-tech presentation of intercepted tapes, satellite photos, videos, and diagrams to
demonstrate what he called ““a policy of evasion and deception” by Iraq dating back to
1991. Iraq’s arsenal, Powell asserted, included mobile laboratories to produce bioweapons,
unmanned aerial vehicles to deliver them, and chemical munitions plants. On the nuclear
issue, Powell said that “Saddam Hussein is determined to get his hands on a nuclear bomb.
He is so determined that he has made repeated covert attempts to acquire high-specification
aluminum tubes from 11 countries, even after inspections resumed.” Powell also asserted
the existence of a “sinister nexus” between Iraq and al-Qaeda, citing as evidence the
activities of Ansar al-Islam, a militant Islamic group based in northeastern Iraq. The group,
he said, operated a poison-making camp in the region and had strong links to Iraqi



intelligence.

The speech, while viewed skeptically by most foreign governments, received high approval
ratings in American polls—and rapturous reviews from the American press. On CNN, after
General Amer al-Saadi, Saddam Hussein’s scientific adviser, appeared to offer a point-
by-point rebuttal of Powell’s charges, anchor Paula Zahn brought on former State
Department spokesman James Rubin to comment. Introducing Rubin, Zahn said, “You’ve
got to understand that most Americans watching this were either probably laughing out
loud or got sick to their stomach. Which was it for you?”

“Well, really, both,” Rubin replied. The American people “will believe everything they
saw,” he said. “They have no reason to doubt any of [Powell’s] sources, any of the
references to human sources, any of the pictures, or any of the intercepts.”

The next day’s New York Times carried three front-page articles on Powell’s speech, all of
them glowing. His presentation took “the form of a nearly encyclopedic catalog that
reached further than many had expected,” wrote Steven Weisman. According to Patrick
Tyler, an “intelligence breakthrough” had made it possible for Powell “to set forth the first
evidence of what he said was a well developed cell of Al Qaeda operating out of
Baghdad.” The speech, he wrote, was “a more detailed and well-documented bill of
particulars than many had expected.”

The Washington Post was no less positive. “Data on Efforts to Hide Arms Called ‘Strong
Suit of Speech’ went one headline. “Agency Coordination Helps Yield Details on Al
Qaeda ‘Associate’” went another. In an editorial titled “Irrefutable,” the paper asserted that,
after Powell’s performance, “it is hard to imagine how anyone could doubt that Iraq
possesses weapons of mass destruction.” The Op-Ed page ran four pieces about the
speech—all of them full of praise. “An Old Trooper’s Smoking Gun,” stated the headline
atop Jim Hoagland’s column. Even the normally skeptical Mary McGrory pitched in with a
favorable assessment, headlined, “I’m Persuaded.”

Tucked inside each paper, however, were articles that questioned the quality of Powell’s
evidence. In the Times, for instance, C.J. Chivers reported (on page A22) that Kurdish
officials in northern Iraq were puzzled by Powell’s claims of a poison-making facility in
the area. A few days later, after visiting the purported camp, he found it to be a “wholly
unimpressive place” that lacked even plumbing. In the Post, Joby Warrick raised questions
about Powell’s claims regarding the aluminum tubes. (This time, though, those questions
were relegated to page A29). Newsweek accompanied its article on the speech with five
boxes evaluating Powell’s key claims; each raised significant doubts. On his charge that
Iraq had mobile biogerm labs, for instance, the magazine observed that experts believed
such labs “would be all but unworkable” and that US intelligence, “after years of looking
for them, has never found even one.”



In the weeks following the speech, one journalist—Walter Pincus of The Washington
Post—developed strong reservations about it. A longtime investigative reporter, Pincus
went back and read the UN inspectors’ reports of 1998 and 1999, and he was struck to
learn from them how much weaponry had been destroyed in Iraq before 1998. He also
tracked down General Anthony Zinni, the former head of the US Central Command, who
described the hundreds of weapons sites the United States had destroyed in its 1998
bombing. All of this, Pincus recalled, “made me go back and read Powell’s speech closely.
And you could see that it was all inferential. If you analyzed all the intercepted
conversations he discussed, you could see that they really didn’t prove anything.”

By mid-March, Pincus felt he had enough material for an article questioning the
administration’s claims on Iraq. His editors weren’t interested. It was only after the
intervention of his colleague Bob Woodward, who was researching a book on the war and
who had developed similar doubts, that the editors agreed to run the piece—on page A17.
Despite the administration’s claims about Iraq’s WMD, it began, “US intelligence agencies
have been unable to give Congress or the Pentagon specific information about the amounts
of banned weapons or where they are hidden....” Noting the pressure intelligence analysts
were feeling from the White House and Pentagon, Pincus wrote that senior officials, in
making the case for war, “repeatedly have failed to mention the considerable amount of
documented weapons destruction that took place in Iraq between 1991 and 1998.”

Two days later, Pincus, together with Dana Milbank, the Post‘s White House
correspondent, was back with an even more critical story. “As the Bush administration
prepares to attack Iraq this week,” it began, “it is doing so on the basis of a number of
allegations against Iraqi President Saddam Hussein that have been challenged—and in
some cases disproved—by the United Nations, European governments and even US
intelligence reports.” That story appeared on page A13.2

The placement of these stories was no accident, Pincus says. “The front pages of The New
York Times, The Washington Post, and the Los Angeles Times are very important in shaping
what other people think,” he told me. “They’re like writing a memo to the White House.”
But the Post‘s editors, he said, “went through a whole phase in which they didn’t put things
on the front page that would make a difference.”

7.

The Post was not alone. The nearer the war drew, and the more determined the
administration seemed to wage it, the less editors were willing to ask tough questions. The
occasional critical stories that did appear were, like Pincus’s, tucked well out of sight.

The performance of the Times was especially deficient. While occasionally running articles
that questioned administration claims, it more often deferred to them. (The Times*s



editorial page was consistently much more skeptical.) Compared to other major papers, the
Times placed more credence in defectors, expressed less confidence in inspectors, and paid
less attention to dissenters. The September 8 story on the aluminum tubes was especially
significant. Not only did it put the Times‘s imprimatur on one of the administration’s chief
claims, but it also established a position at the paper that apparently discouraged further
investigation into this and related topics.

The reporters working on the story strongly disagree. That the tubes were intended for
centrifuges “was the dominant view of the US intelligence community,” Michael Gordon
told me. “It looks like it’s the wrong view. But the story captured what was and still is the
majority view of the intelligence community—whether right or wrong.” Not only the
director of central intelligence but also the secretary of state decided to support it, Gordon
said, adding,

Most of the intelligence agencies in the US government thought that Iraq had
something. Both Clinton and Bush officials thought this. So did Richard Butler, who
had been head of UNSCOM and who wrote a book about Iraq called “The Greatest
Threat.” So it was a widely shared assumption in and out of government. I don’t recall
a whole lot of people challenging that.

Yet there were many people challenging the administration’s assertions. It’s revealing that
Gordon encountered so few of them. On the aluminum tubes, David Albright, as noted
above, made a special effort to alert Judith Miller to the dissent surrounding them, to no
avail.

Asked about this, Miller said that as an investigative reporter in the intelligence area, “my
job isn’t to assess the government’s information and be an independent intelligence analyst
myself. My job is to tell readers of The New York Times what the government thought
about Iraq’s arsenal.” Many journalists would disagree with this; instead, they would
consider offering an independent evaluation of official claims one of their chief
responsibilities.

Iasked Miller about her December 20, 2001, article about Saced al-Haideri, the Chalabi-
linked defector who claimed that Saddam Hussein had a network of hidden sites for
producing and storing banned weapons—sites said to include the ground under Saddam
Hussein Hospital. In a subsequent piece about the Bush administration’s use of defectors,
Miller had stated that al-Haideri’s interviews with US intelligence had “resulted in dozens
of highly credible reports on Iraqi weapons-related activity and purchases.” Yet neither UN
inspectors nor the Iraq Survey Group was able to confirm any of those reports. Al-Haideri,
Miller acknowledges, “might have been totally wrong, but I believe he was acting in good
faith, and it was the best we could do at the time.”



To this day, neither Miller nor the Times as a whole has reported on the failure to confirm
al-Haider1’s claims. Miller says that while the paper hasn’t reported on al-Haideri’s specific
allegations, it did do “fifteen stories on weapons not found in Iraq.” Yet, in view of the
prominence the Times had given al-Haideri’s claims, its failure to follow up on them
suggests a lack of interest in correcting reports that were later contradicted by the evidence.
(By contrast, the BBC show Panorama, which in September 2002 had reported some of
al-Haider1’s claims, noted pointedly in a follow-up program aired in November 2003 that
the Iraq Survey Group had searched for but “found none of the laboratory facilities
described by Mr. Haideri, including a bunker under a hospital.”)

Looking back at her coverage of Iraq’s weapons, Miller insists that the problem lies with
the intelligence, not the reporting. “The fact that the United States so far hasn’t found
WMD in Iraq is deeply disturbing. It raises real questions about how good our intelligence
was. To beat up on the messenger is to miss the point.”

If nothing else, the Iraq saga should cause journalists to examine the breadth of their
sources. “One question worth asking,” John Walcott of Knight Ridder says, “is whether we
in journalism have become too reliant on high-level officials instead of cultivating less
glamorous people in the bowels of the bureaucracy. “In the case of Iraq, he added, the
political appointees “really closed ranks. So if you relied exclusively on traditional news
sources—assistant secretaries and above—you would not have heard things we heard.”
What Walcott calls “the blue collar” employees of the agencies—the working analysts or
former analysts—were drawn on extensively by Knight Ridder, but by few others.

Since the end of the war, journalists have found no shortage of sources willing to criticize
the administration. (Even Colin Powell, in a recent press conference, admitted that,
contrary to his assertions at the United Nations, he had no “smoking gun” proof of a link
between Saddam Hussein and al-Qaeda.) The Washington Post has been especially
aggressive in exposing the administration’s exaggerations of intelligence, its inadequate
planning for postwar Iraq, and its failure to find weapons of mass destruction. Barton
Gellman, who before the war worked so hard to ferret out Iraq’s ties to terrorists, has, since
its conclusion, written many incisive articles about the administration’s intelligence
failures.>

The contrast between the press’s feistiness since the end of the war and its meekness before
it highlights one of the most entrenched and disturbing features of American journalism: its
pack mentality. Editors and reporters don’t like to diverge too sharply from what everyone
else is writing. When a president is popular and a consensus prevails, journalists shrink
from challenging him. Even now, papers like the Times and the Post seem loath to give
prominent play to stories that make the administration look too bad. Thus, stories about the
increasing numbers of dead and wounded in Irag—both American and Iraqi—are usually
consigned to page 10 or 12, where they won’t cause readers too much discomfort.



—January 29, 2004

See Jack Shafer, “The Times Scoops That Melted,” Slate, July 25, 2003; Russ Baker, “‘Scoops’ and Truth at the Times,” The Nation, June 23,
2003; William E. Jackson Jr., “Miller’s Latest Tale Questioned,” Editor & Publisher Online, September 23, 2003, at
www.editorandpublisher.com; Charles Layton, “Miller Brouhaha,” AJR, August/ September 2003; and John R. MacArthur, “The Lies We
Bought,” CJR, May/June 2003.<

See “Aluminum Tubing Is an Indicator of an Iraqi Gas Centrifuge Program: But Is the Tubing Specifically for Centrifuges?” ISIS, updated

October 9, 2002, at www.isis-online.org.&

See also Bob Drogin and Maggie Farley, “After 2 Months, No Proof of Iraq Arms Programs,” Los Angeles Times, January 26, 2003, for a

thorough account of how UN inspectors were “unable to corroborate Bush administration claims” about Iraq’s weapons.<

See Harry Jaffe, “Why Doesn’t the Post Love Walter Pincus?”” The Washingtonian, September 2003, and Ari Berman, “The Postwar Post,”
TheNation.com, September 17, 2003. €

See, especially, “Depiction of Threat Outgrew Supporting Evidence,” August 10, 2003, p. Al. Co-written with Walter Pincus, the article

describes in impressive detail how the administration twisted the intelligence on the aluminum tubes.<

© 1963-2014 NYREV, Inc. All rights reserved.



