
77

Post-Soviet Affairs, 2010, 26, 1, pp. 77–87. DOI: 10.2747/1060-586X.26.1.77 
Copyright © 2010 by Bellwether Publishing, Ltd. All rights reserved.

Reflections on Putin and the Media

Scott Gehlbach1

Abstract: A political scientist investigates the extent to which, under Vladimir Putin, 
the Kremlin consolidated control over the Russian media. Conceptually, a contrast is 
drawn between the Soviet and post-Soviet systems of media control. Data-bases are 
used to illuminate imbalances of television coverage of presidential candidates and 
public officials as well as the evolution of popular distrust of the media. Comparisons 
are drawn with President Alberto Fujimori’s defunct regime in Peru and speculation 
is offered as to the fragility of the Kremlin’s control over the media. 

“Knife—Munich—Putin.” Such were the answers to a series of ques-
tions posed by Alexander Char, a guest on the Russian television 

show “Phenomenon,” who claimed he could plant details of a murder 
mystery in the minds of his audience. Any telepathic powers notwith-
standing, Char had clearly not anticipated that the name of the Russian 
prime minister would be placed in such awkward company, and now the 
show’s host was onstage, calling for an assistant to erase the last entry 
from the white board on display to millions of viewers. “They’re telling 
me we need to change the name,” he proclaimed. “Everyone is nervous.” 
Yet “Putin,” having apparently been written with a permanent marker, 
could not be erased. In the end, Char suggested that he had only been try-
ing to prompt the protagonist’s first name, and “Vladimir” was appended 
to the list. “Knife—Munich—Putin—Vladimir”: it was a dubious solution 
to the problem.

This incident was widely reported last fall as an example of the cli-
mate of fear that Vladimir Putin has instilled in the Russian media.2 Under 

1Associate Professor of Political Science, University of Wisconsin—Madison. The author 
thanks Galina Belokurova, Noah Buckley, and Emily Sellars for assistance with data 
published by the business daily Kommersant, and George Breslauer, Maria Lipman, Tom 
Remington, Konstantin Sonin, Scott Straus, Dan Treisman, and Alexandra Vacroux for many 
helpful comments. Related work was conducted while visiting the Centre for Economic and 
Financial Research in Moscow; financial support was provided by a Fulbright-Hays Faculty 
Research Abroad Fellowship.
2See, for example, Moscow Times (September 15, 2008).



78 	 SCOTT GEHLBACH

Putin, it is understood, the assertive (if frequently corrupt) coverage that 
characterized the Yel’tsin years has given way to docile and flattering 
treatment of the Kremlin on the air and in the press. The advocacy group 
Freedom House reported in 2009 that “the Kremlin rel[ied] on Soviet-style 
media management,” with control exerted through a “vast state media 
empire,” and the advocacy group once again rated the Russian media as 
“not free” (Freedom House, 2009). 

Yet the incident is also revealing for what it says about the nature and 
extent of Kremlin control of the media. For while the Kremlin has shown 
great interest in directing what is reported on the evening news, outside 
of that realm it has largely granted a free hand to television executives 
to draw viewers any way they can. Counter to the characterization by 
Freedom House cited above, this is not the Soviet model: it is impossible 
to imagine “Knife—Munich—Brezhnev.”3 Rather, it is a system of media 
control that permits and makes allowances for other forms of information 
and entertainment. 

Putin consolidated rule over the media on the cheap. Rather than 
controlling all sources of information, he restricted his attention to the 
“commanding heights” of the media industry—national television most 
especially—and has mostly given these outlets the right to determine non-
news programming. Instead of attempting to own all the media he does 
control, he has often relied on surrogates and economic pressure to keep 
editors and journalists in line. And in recognition of his incomplete con-
trol, he has tolerated more diversity of coverage and programming than is 
generally understood, even permitting his successor as Russian president, 
Dmitriy Medvedev, to overshadow him on the evening news.

It is a system suited to Russia’s authoritarian (not totalitarian) and 
capitalist (not socialist) present. At the same time, it is a more fragile form 
of control than that which existed in the Soviet era. If and when a political 
crisis erupts in Russia, the Kremlin may find that the media are less firmly 
under its command than it might have hoped.

THE COMMANDING HEIGHTS
In an interview with NBC news in July 2006, Putin defended his coun-

try’s record on media freedom, arguing that with more than 3,500 radio 
and television companies and in excess of 40,000 print outlets, the Kremlin 
“could not control them all even if we wanted to.”4 In his premise, Putin is 
almost certainly correct. An important lesson of communism is that state 
control is easier when the number of firms is small. Realizing this, the com-
munist governments that took power after the war in capitalist Eastern 
Europe not only nationalized but merged numerous small enterprises to 

3On the goals and methods of media control in the late Soviet era, see Remington (1989). 
4Transcript available at www.kremlin.ru/eng/speeches/2006/07/12/1443_type82916_108525 
.shtml.



	 REFLECTIONS ON PUTIN AND THE MEDIA  	 79

reduce the logistical demands of state planning (e.g., Kornai, 1992, ch. 17). 
Nothing of similar scope has been attempted in postcommunist Russia, 
although some consolidation in the media sector has been encouraged. 

Still, Putin’s argument must be put into the proper context. For his 
purposes, complete control of the media is unnecessary. Putin is no demo-
crat, but neither is he a totalitarian dictator along the lines of Stalin or 
Mao. He is in the autocratic “mainstream,” willing to do what it takes to 
hold onto power but not interested in fundamentally changing society.5 
For that, it was sufficient to seize the commanding heights of the media 
industry. First and foremost, this meant controlling the three national tele-
vision networks that provide most Russians with news about their coun-
try and the rest of the world: Rossiya, Channel One, and NTV. In their 
ability to penetrate Russian society, all other media pale in comparison.6

Putin came of political age during the 1990s, when television was used 
as a weapon in the struggle for power and money.7 The anti-Gorbachev 
putsch of 1991 foundered in part on the failure of the plotters to establish 
monopoly control of the airwaves.8 In 1996, the television media circled 
their wagons around Boris Yel’tsin to prevent a return to power by the 
Communists. During the “bankers’ war” of 1997, media under the control 
of “oligarchs” Boris Berezovskiy and Vladimir Gusinskiy attacked the gov-
ernment in retaliation for awarding shares in telecommunications holding 
Svyazinvest to a rival. Finally, in 1999, the presidential fortunes of former 
prime minister Evgenii Primakov were scuppered through a series of mali-
cious television reports, and in the parliamentary elections that year and 
the presidential election the next, voters appear to have responded strongly 
to the messages provided by the broadcast networks (White, Oates, and 
McAllister, 2005; Enikolopov, Petrova, and Zhuravskaya, 2009).

Under Putin, the once-lively national television media became mouth-
pieces for the Kremlin. Top officials from the three national television net-
works meet at the Kremlin every Friday to discuss the previous week’s 
and next week’s news coverage (Russian Newsweek, August 4, 2008). Not 
every story is directed from above, of course: journalists and editors who 
understand their station’s editorial policy can act with some autonomy. 
Yet there is a high degree of coordination, undoubtedly made easier by the 
small number of relevant players.

Below the commanding heights, Kremlin control is less complete. At 
the Russian News Service radio network, journalists were told that 50 per-
cent of reports on Russia must be positive (The New York Times, April 22, 
2007), but political commentators regularly excoriate the Kremlin on the 
radio station Ekho Moskvy. The opinion page disappeared at Kommersant, 

5This distinction parallels Ronald Wintrobe’s (1990) comparison of “tinpot” and “totalitarian” 
dictators. See also Friedrich and Brzezinski (1965). 
6See, for example, the figures on media consumption given in White and McAllister (2006). 
7Two superb accounts of this period are Mickiewicz (1999) and Oates (2006). 
8See, for example, Bonnell and Freidin (1993). 



80 	 SCOTT GEHLBACH

one of Russia’s two main business dailies, but columnists routinely criti-
cize Kremlin policy and occasionally Russia’s leaders in the newspaper 
Vedomosti, a joint venture of the Wall Street Journal and the Financial Times. 
And on the national television networks, nearly any non-news program-
ming is fair game, an environment that led to the embarrassing “Knife—
Munich—Putin” episode.

Finally, there is the Internet, now available to a quarter of all Russians.9 
When the European University in St. Petersburg was shut down in early 
2008 on the questionable pretense of fire-safety violations—the real cause 
seems to have been a university-sponsored program to train election 
monitors—news spread through a thriving blogosphere. Petitions were 
circulated; some university faculty posted their version of events online. It 
is difficult to determine whether local and federal officials felt pressured 
by these actions, but in the end all outstanding fire-safety violations were 
declared resolved and the university was reopened.10

The Federal Security Service apparently monitors some electronic 
mail (Freedom House, 2008), and I have heard stories about interventions 
with video content providers, asking that they make certain clips harder 
to find. But nothing approaching the “Great Firewall of China” has been 
implemented in Russia, and it would probably be difficult to do so quickly. 
For now, alternative sources of information are available to those with the 
interest and resources to seek them out.

OWNERSHIP AND CONTROL
In seizing the commanding heights, Putin acquired or reasserted state 

ownership of key parts of the media sector. This is especially true of televi-
sion, where news coverage is today dominated by three national networks 
owned either directly by the state or by state-owned Gazprom. The first of 
these—Rossiya [Russia]—never left state control, even during the chaotic 
1990s. In contrast, Channel One was majority-owned by the state during 
the Yel’tsin era but under the actual control of oligarch Boris Berezovskiy. 
That state of affairs ended after the sinking of the submarine Kursk, when 
coverage on Berezovskiy’s network—then known as ORT—depicted the 
president as callous and out of touch. As recounted by David Hoffman, 
Putin met with Berezovskiy shortly after the crisis. “I am going to run 
ORT,” Putin is said to have told Berezovskiy. “I personally am going to 
run ORT” (Hoffman, 2002, pp. 487–489). Shortly thereafter, Berezovskiy 
sold his minority stake in the network and left the country for exile in the 
United Kingdom.

9This is the proportion of those surveyed who use the Internet at least once a month (Public 
Opinion Foundation, www.fom.ru/projects/23.html). 
10For a full summary of events, see Novoye Vremya (March 24, 2008).



	 REFLECTIONS ON PUTIN AND THE MEDIA  	 81

A similar fate befell NTV, the Yel’tsin-era startup that gained promi-
nence for its aggressive reporting of the first Chechen war. Part of oligarch 
Vladimir Gusinskiy’s Media-Most holding, NTV was sold under duress 
to Gazprom in early 2001. Like Berezovskiy, Gusinskiy left the country 
for exile abroad.11 Today, Gazprom is in control of numerous media assets, 
with interests in television, radio, and publishing. 

Yet the Kremlin has stopped short of owning outright every important 
media outlet in the country. Rather, plausible deniability about the extent 
of state control is maintained by encouraging Kremlin-friendly business-
men to invest in the media. In 2006, for example, the Russian business 
daily Kommersant was purchased by Alisher Usmanov, a billionaire born 
in Uzbekistan who is best known in the West as a major shareholder of 
the Arsenal Football Club.12 Shortly after acquiring control, Usmanov 
replaced the paper’s top management, which proceeded to shut down the 
paper’s opinion page.

Economic and other pressure can also be brought to bear on media not 
owned by the state, though this is not always successful. Such tactics were 
on display in the case of Natalya Morar, an investigative journalist for the 
high-quality news magazine Novoye Vremya. After reporting in late 2007 
on a Kremlin slush fund used to finance political parties (Novoye Vremya, 
December 10, 2007), Morar (a Moldovan citizen but permanent Russian 
resident at the time of the incident) was barred from entering the country 
(Lipman, 2009), and the magazine’s advertisers disappeared overnight.13 
Still, the mother/son team that owns the magazine seems willing to sub-
sidize its existence, and for now Novoye Vremya survives.

Finally, not every media outlet owned by the state toes the Kremlin 
line. Ekho Moskvy, by far the most assertive national broadcast media 
outlet, is in fact majority-owned by Gazprom. Its editorial independence 
is formally protected by a charter dating to the early 1990s that gives the 
station’s journalists veto power over appointment of their chief editor. 
The station is also financially independent—indeed, it returns a profit to 
Gazprom—perhaps further reducing its vulnerability. And the Kremlin 
may actually value the window on the public that Ekho Moskvy provides; 
it is said that Russian president Medvedev reads transcripts of the sta-
tion’s broadcasts online.14

KEEP THEM COMING BACK FOR MORE
The Kremlin is regularly lambasted for lopsided political coverage on 

Russia’s three national television networks. Following the 2008 presidential 

11These events are chronicled in Lipman and McFaul (2005). 
12For a profile, see The Times (August 30, 2007).
13Author’s interview with Yevgeniya Albats, editor of Novoye Vremya and a commentator on 
the radio station Ekho Moskvy (July 2008).
14Author’s interview with Yevgeniya Albats (July 2008).



82 	 SCOTT GEHLBACH

elections, for example, the Parliamentary Assembly of the Council of 
Europe issued a critical report that highlighted “a media environment … 
not conducive to a truly democratic process.” Dmitriy Medvedev, Putin’s 
chosen successor, “was omnipresent on TV.” This and other concerns led 
the Assembly to cast doubt on the fairness of the election.15

The bias is real: data from NewsLab Russia, a media monitoring proj-
ect based at the University of Wisconsin, show that Medvedev received 
four minutes more coverage on the average evening news broadcast than 
the other three candidates combined.16 There was a similar lopsidedness 
in coverage of the 2007 parliamentary elections, when the Kremlin-backed 
United Russia party received approximately half of all coverage devoted 
to any of eleven parties on the ballot (Gehlbach and Sonin, 2008). Certain 
individuals are not shown at all: “stop lists” maintained by the networks 
dictate who is never to receive airtime (New York Times, June 3, 2008).

Nonetheless, Russian television demonstrates some sensitivity in how 
it crafts messages to avoid alienating viewers. Unadulterated propaganda 
is generally ineffective: viewers understand that they are being fed the 
party line, and they therefore fall back on whatever they were predisposed 
to believe.17 Consequently, enough real information is provided to keep 
viewers guessing about the line between fact and fiction. This can be espe-
cially effective when high-quality information is scarce, as with the 2008 
war in Georgia, when Russian viewers were treated to a mix of images 
of genuine suffering by South Ossetians and apparently inflated casualty 
counts.18

The tendency to skew news reports toward what citizens believe 
should be the case may help to explain a striking regularity, as illustrated 
in Figure 1: ever since his inauguration as Russia’s president in May 2008, 
Dmitriy Medvedev has received systematically more news coverage 
than Vladimir Putin. Although Putin may have had a monopoly on real 
power, at least in the immediate post-election period, Russian viewers are 
accustomed to seeing the president attend summits, host foreign dignitar-
ies, deliver instructions to subordinates, and deliver the New Year’s Eve 
address. Were Putin to have visibly usurped these roles, it might have 
demonstrated too starkly the true state of affairs.19

15Report available at http://assembly.coe.int/Documents/WorkingDocs/Doc08/EDOC  
11536.pdf.; see also the report issued by the Center for Journalism in Extreme Situations 
(www.cjes.ru/bulletin/files/auth/2008/auth_rus_en_9.doc).
16Author’s calculations using data from NewsLab Russia, an online digital archive of Russian 
television news available at www.creeca.wisc.edu/newslabeurasia/newslab_russia.html. 
17For evidence that Russian viewers filter news reports through the perceived biases of 
television networks, see Mickiewicz (2008).
18See, for example, Moscow Times (August 18, 2008). 
19In this sense, contemporary Russian television follows Soviet custom in its emphasis on 
the formal status of those who are covered. As Mickiewicz (1999, p. 54) notes: “Unbridled 
competition for coverage of Politburo members was held in check by rules relating to status. 
Members of the ruling Politburo were to be covered in full …” 



	 REFLECTIONS ON PUTIN AND THE MEDIA  	 83

The strategy of mixing fact and fiction is reminiscent of the Soviet 
practice of maintaining credibility vis-à-vis foreign audiences by selec-
tively publishing disinformation in major media outlets (Axelrod and 
Zimmerman, 1981). What is arguably novel about the post-Soviet case 
is the concern with domestic audiences. To varying degrees, cable and 
satellite television, the Internet, and modern life all compete for the pub-
lic’s time and increase the number of events with which individuals are at 
least vaguely familiar. Russian citizens are therefore more likely to change 
the channel or simply turn off the television if they are dissatisfied with 
what is broadcast. This was demonstrated in dramatic fashion after the 
Gazprom takeover of NTV in early 2001. With the change in editorial pol-
icy and departure of many of the network’s veteran journalists, NTV’s 
market share dropped from 17.9 percent in 2000 to 12.6 percent in 2001.20

Russia’s television executives must therefore be more responsive to 
popular taste than their Soviet predecessors if viewers are to be anywhere 
near the television set when the news comes on. Swan Lake no longer cuts 
it. Today, audiences tune in to “Fabrika Zvyezd,” the Russian version of 
“American Idol,” and then stay for the news. This approach is especially 

20Data from advertising marketer Video International.

Fig 1. Comparison of Russian television news coverage of Medvedev and Putin, March 
3, 2008 to June 30, 2009. Each dot represents one day’s coverage on Rossiya, Channel One, 
and NTV; the line represents a locally weighted regression. Source: Daily figures published 
in Kommersant; no data reported for the New Year’s holiday period. Not included in figure: 
November 5, 2008 (Medvedev’s state-of-the-nation address), December 4, 2008 (Putin’s tele-
vised Q&A session), and April 6, 2009 (Putin’s address to the Duma); see text for details.



84 	 SCOTT GEHLBACH

effective on Rossiya and Channel One, which generally have access to 
better entertainment offerings than does rival NTV, and which for his-
torical reasons broadcast their main evening news program in the middle 
of prime time. NTV compensates by packing more of its news broadcast 
with sensationalist stories and “infotainment.”21

PUTIN’S ACHILLES’ HEEL?
On the surface, Putin’s media strategy has been remarkably success-

ful. Although the assertion of control hurt his reputation abroad, and may 
have permanently alienated some of the liberals who initially backed 
Putin’s presidency, the long-term damage among domestic audiences 
appears to be limited. As Figure 2 illustrates, the percentage of Russians 
who fully distrust the media is perhaps up slightly from the 1990s, but 
not markedly so. Putin’s struggle with the media magnates is forgotten or 
ignored: by 2006, 35 percent of Russians did not remember the NTV affair, 
and 38 percent claimed to remember but were largely indifferent to its 
outcome.22 Notwithstanding the change in ownership and management 
of Russia’s networks, television continues to dominate the information 
landscape. Consumption of the print media has dropped precipitously in 
recent years, more than offsetting the slow growth in Internet use.23 

21On average, only 40 percent of broadcast time on NTV’s main evening news program is devoted 
to politics, the government, the economy, or foreign affairs, versus 48 percent on Channel One 
and 51 percent on Rossiya (author’s calculations using data from NewsLab Russia).
22Data from Levada Center, Obshchestvennoye mneniye 2006, available at www.levada.ru/
sborniki.html.
23In 2003, 14 percent of Russians never read newspapers. By 2008, that figure had risen to 37 
percent. Data from Levada Center, Obshchestvennoe mnenie 2008, available at www.levada 
.ru/sborniki.html.

Fig 2. The evolution of distrust in the media. Source: Levada Center, Obshchestvennoye 
mneniye 2008 [www.levada.ru/sborniki.html].



	 REFLECTIONS ON PUTIN AND THE MEDIA  	 85

Still, Russians are not fools. Throughout the evolution of public opin-
ion on the second Chechen war (support having given way to opposition), 
the overwhelming majority of Russians have said that they somewhat or 
fully distrust media reporting on Chechnya. Although hesitant to assign 
blame for poor reporting to the government—in 2007, only 27 percent 
of those surveyed agreed that the authorities were repressing indepen-
dent media24—Russians seem to have a realistic view of what they can 
learn from the news. Both in 2000 and 2007, approximately half of those 
surveyed said it was possible to “extract” (izvlech’) useful and objective 
information from televised reports; very few agreed that television news 
provided a “full and objective picture” of current events.25 Putin has not 
convinced Russians that everything they see on television is true. He has 
simply persuaded them, for now, to keep watching.

To understand the potential implications of Putin’s media strategy, 
it is useful to recall the rule and fall of Peru’s Alberto Fujimori.26 Like 
Putin, Fujimori used the wealth and power at his disposal to emasculate 
much of the country’s media. Also like Putin, however, he stopped short 
of imposing a uniform system of state ownership and censorship. As 
documented by the economists John McMillan and Pablo Zoido, Fujimori 
relied instead on his secret police chief, Vladimiro Montesinos, to induce 
compliance through the bribery and blackmail of Peru’s most important 
media owners. Smaller outlets were deemed not worth the effort. “What 
do I care about [the newspaper] El Comercio? They have an 80,000 print 
run,” Montesinos declared on videotape. “What worries me is Channel 4” 
(McMillan and Zoido, 2004, p. 84).

On the face of it, Fujimori’s approach was reasonable. So long as he 
had the support of most Peruvians, he could ignore a few pesky news-
paper-reading intellectuals. Moreover, seizing actual ownership of the 
media was costly and unnecessary: there were denunciations at home and 
abroad after Fujimori stripped Channel 2’s owner of his citizenship and 
thus his right to own the station.

Yet in the end, it was the media that brought down Fujimori. Channel 
N, the one private television station that Montesinos did not bribe, 
acquired and repeatedly played a videotape that showed the secret police 
chief bribing an opposition congressman. Other stations soon followed 
suit. Fujimori was forced to flee the country. 

In principle, the “minimalist” system of media control used by author-
itarian leaders like Putin and Fujimori can work indefinitely, but it is vul-
nerable to shocks. Control of only the commanding heights leaves room 
for information to circulate at lower altitudes, threatening the regime’s 
carefully calibrated message. In Fujimori’s case, those stations that had 

24Indeed, some Russians may view state censorship as a corrective to the abuses of the 1990s; 
see, for example, Tennison (2010).
25All figures in this paragraph from the Levada Center, Obshchestvennoe mnenie 2007, available 
at www.levada.ru/sborniki.html.
26The material in this and the following paragraphs draws on McMillan and Zoido (2004).



86 	 SCOTT GEHLBACH

been part of Montesinos’s network risked losing credibility and audiences 
if they simply ignored the reports running on Channel N.

Using surrogates and economic pressure to induce compliance is also 
risky. Businessmen who eagerly displayed their fealty to Putin by buying 
and taming unruly media would have no hesitation to shift course if they 
detected a change in the political currents. Among Russia’s economic elite, 
there is no personal loyalty, only opportunism and fear.

Finally, Putin may have increased his political vulnerability by giving 
media executives a free hand to draw audiences for non-news programs 
as they see fit, subject only to the constraint that they not criticize the 
regime. News broadcasts that convey an image of diligence and compe-
tence among Russia’s leaders are not reinforced by any strong ideological 
message in other programming. 

Putin’s popularity and influence have proved remarkably durable, 
surviving even the formal transfer of power to Dmitriy Medvedev and an 
economic crisis that has played out on Putin’s watch. Yet sooner or later he 
may face a challenge to his authority, whether from within or outside the 
regime. One response may be to ratchet up control of the media. But it is 
difficult to engender wholesale change in institutions overnight—it took 
several years to create the system now in place. Putin may find himself 
wishing that he had established firmer control of the media when he had 
the chance.

REFERENCES
“Alisher Usmanov, Arsenal’s New Oligarch,” The Times, August 30, 2007.
Axelrod, Robert and William Zimmerman, “The Soviet Press on Soviet Foreign Policy: 

A Usually Reliable Source,” British Journal of Political Science, 11, 2:183–200, 1981. 
Bonnell, Victoria E. and Gregory Freidin, “Televorot: The Role of Television Coverage 

in Russia’s August 1991 Coup,” Slavic Review, 52, 4:810–838, 1993.
“Chernaya Kassa Kremlya (The Kremlin’s Black Till),” Novoye Vremya, December 10, 

2007. 
“Efir dlya dvoikh (Airtime for two),” Russian Newsweek, August 4, 2008.
Enikolopov, Ruben, Maria Petrova, and Ekaterina Zhuravskaya, “Media and Political 

Persuasion: Evidence from Russia,” mimeo, 2009.
“50% Good News Is the Bad News in Russian Radio,” New York Times, April 22, 2007.
Freedom House, Freedom of the Press 2008. Lanham, MD: Rowan and Littlefield, 2008.
Freedom House, Freedom of the Press 2009. Lanham, MD: Rowan and Littlefield, 2009.
Friedrich, Carl and Zbigniew Brzezinski, Totalitarian Dictatorship and Autocracy. 

Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1965.
Gehlbach, Scott and Konstantin Sonin, “Government Control of the Media,” mimeo, 

2008.
Hoffman, David, The Oligarchs: Wealth and Power in the New Russia. New York, NY: 

Public Affairs, 2002.
“It Isn’t Magic: Putin Opponents Vanish From TV,” New York Times, June 3, 2008.
“Knife, Munich, Putin on State TV,” Moscow Times, September 15, 2008.
Kornai, Janos, The Socialist System. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1992.



	 REFLECTIONS ON PUTIN AND THE MEDIA  	 87

“Kto prorubil okno v Yevropeyskom universitete? (Who cut open the window in the 
European university?),” Novoye Vremya, March 24, 2008.

Lipman, Maria, “Media Manipulation and Political Control in Russia,” Chatham House 
Programme Paper 09/01, 2009.

Lipman, Maria and Michael A. McFaul, “Putin and the Media,” in Dale R. Herspring, 
ed., Putin’s Russia: Past Imperfect, Future Uncertain. Lanham, MD: Rowman and 
Littlefield, 2005.

McMillan, John and Pablo Zoido, “How to Subvert Democracy: Montesinos in Peru,” 
Journal of Economic Perspectives, 18, 4:69–92, 2004.

Mickiewicz, Ellen, Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Russia. 
Durham, NC: Duke University Press, 1999.

Mickiewicz, Ellen, Television, Power, and the Public in Russia. Cambridge, UK: Cambridge 
University Press, 2008.

“Numbers Cast Doubt on Genocide Claims,” Moscow Times, August 18, 2008.
Oates, Sarah, Television, Democracy and Elections in Russia. New York: Routledge, 2006.
Remington, Thomas F., The Truth of Authority: Ideology and Communication in the Soviet 

Union. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press, 1989.
Tennison, Sharon, “Media Muzzling: Fact or Fiction?” Johnson’s Russia List, 18, January 

27, 2010.
White, Stephen and Ian McAllister, “Politics and the Media in Post-Communist 

Russia,” in Katrin Voltmer, ed., Mass Media and Political Communication in New 
Democracies. New York, NY: Routledge, 2006.

White, Stephen, Sarah Oates, and Ian McAllister, “Media Effects and Russian Elec-
tions, 1999–2000,” British Journal of Political Science, 35, 2:191–208, 2005.

Wintrobe, Ronald, “The Tinpot and the Totalitarian,” American Political Science Review, 
84, 3:849–872, 1990.


